M

maisan

Finns det nån mer än mig här som har en grandis hemma på sofflocket?:) Hur är era hundar till beteendet? Som dom ädla, lugna hundarna som beskrivs i hundböcker, eller tvärtom?
Min kille har ända från början vart precis tvärtom, sjövild o halvt galen (dock ändå på ett pos sätt) när han var ung, o nu kanske liiiiiiiiite lugnare men ändå ett busfrö från topp till tå.
Vore kul att höra om det finns fler likasinnade...

Sv: Grandisar

Sorry,nu svarar jag fastän jag inte har nån egen.
Jag äälskar grandisar,har funderat länge på att köpa en!
Dom jag har träffat har varit busfrön som älskar att sitta i knä och pussas!
Du får gärna berätta mer om din hund,jag är så faschinerad av dessa underbara jättejyckar :love:

Hur gammal?
Tränar ni nåt speciellt?

Han är drygt 4 år nu, o nej vi tränar inget speciellt (jag har fått 2 barn under hans tid så d har blivit mycket pustande o stånkande med stor mage runt kvarteret...) men han får springa lös kring stallet o på skogsvägar (det är det bästa han vet) o en o annan spurt in på snöiga ängar, samt vanliga promenader med lite disciplinövningar.
Han älskar att spela fotboll, o att sno barnens mjukisnallar, o så är han värmedyrkare. Ska absolut ligga så nära kaminen det bara går, o på somrarna vill han ligga i solen o skulle nog ligga där tills han kollapsade om inte stygga matte skulle tvinga in han o svalka sig ibland.
Skotrar, mopeder o stora folksamlingar är lite läskiga, o banna försöker dörrförsäljaren tränga in sin fot utan att matte sagt att det är ok så blir det ett herrans liv... Vi behöver ingen dörrklocka iaf:D
Han är familjens kelgris, vill o måste få sitta i knät, o 2 åringen börjar alltid dagen med att kräva några pussar av vovven som han gladeligen ger:love:

Vilken mysvovve :love:
Hehe jag skulle vilja se den försäljaren som vågar sej in när en grand danois hane står vid dörren och lever om :D

Varför jag frågade om ni tränar nåt är för att jag själv är intresserad av spår och lydnad,vill bara tävla på "hobbynivå" har alltså inget SM i sikte,men har fått höra att grandisar ska vara ganska tröglärda...:angel:

Grandisar är helt underbara...:love:
Min goa pojke är tyvärr död sen många år.
Tränade inte min mer än nödvändigt, sitt, ligg och så...
Blir inte på det klara med om dom är dumma eller smarta, svårlärda är dom i alla fall.
Fick ibland intrycket av min att han frågade varför när han skulle lära sig något...
Labben vi har nu tar i alla fall mer plats än grandisen för han låg alltid under möblerna och inte mitt på golvet!

Har man haft en grandis glömmer man dom aldrig.
Dom är så speciella....

Jag funderade ett tag på att träna spårning för det tror jag hade funkat bra. Jag tror inte att GD:s är tröga men dom är nog lite bekväma av sig så det gäller att hitta nån form av aktivitet dom gillar att göra. Min kille hade dock uppenbara koncentrationssvårigheter i sina unga år så det tog ett tag att lära honom grunderna i lydnad då det endast krävdes ett litet löv som flög förbi, o vips studsade han glatt iväg efter lövet totalt omedveten om att matte satt fast i andra änden av kopplet...:D

Men det gäller att ha massor med tålamod o att vara konsekvent så ordnar det sig till slut. Mysiga hundar är det iaf, bästa familjehunden man kan tänka sig, o tryggaste promenadkompisen oxå.

Våran vovve brukar rymmas att sitta med oss på tvåsits soffan (o då är vi 3st människor oxå) så då kan han minsan göra sig liten, släpp honom däremot upp på sängen o då ryms ingen annan där när han sträcker ut långbenen... o mitt på ska han ligga :p

jag har en grabb på *tänker* 2½ år... gud va tiden går fort!!!
han är en harlekin ca 90 i höjd o 58 kg..alltså enliten GD..
Han är de fegaste som går på denna jord och gör inte mycket utan mej.. extremt mammakär!!
älskar dock barn o dom e roliga att vifta omkull med svansen..
som allla andra GD kräver han att få sitta i knä o ligga i sängen.. så nu har han en egen 90 säng!!
är ingen vidare fart i min jycke.. fast vill man ha fart så finns de.. o vill man sova en dag så går de lika bra... tränar inte nå spec. han brukar följa med ut i skogen med ponnyn o springer lös på gården.. o ibland hos grannen *hehe*

dunderuppstlld.jpg

här är en bild på grabben.
han avskyr o knäppa kort..därav den olyckliga blicken:D

Min Grand Danois är nio år och "still going strong". Likt många andra var hon ett yrrväder när hon var yngre och hon slutade inte att vara det förrän åldren började ta ut sin rätt. Men det har dock alltid varit en skillnad för min hund när det gäller aktivitet inomhus resp. utomhus. Inne är hon lugnet själv (förutom när hon var riktigt liten) och ute är det ok att busa. Nu busar hon ju som ni kanske förstår, inte så väldigt mycket, mest p ga att vi inte tillåter henne (vill att hon ska vara försiktig med sina ben o höfter). Men det händer att hon än idag tar sig en spring tur. Hon älskar nämligen att springa, hon riktigt lyser när hon får göra det. Efter att ha haft en Grand Danois ser alla andra hundar alldagliga ut. Grand Danois lika blåblodig i sitt sätt som i sitt blod. Läste en gång: "Grand Danoisen är Appolon av alla hundar, och den vet om det!" Tycker detta stämmer så oerhört bra! Det är min hund i ett nötskal. Det finns ingen hund/eller djur som står mig så när som min GD. Hon är verkligen högt älskad!

Man hör ju ofta att dom inte ska motioneras så mycket pga sin storlek, men vad räknas egentlign som för mycket motion?:confused:

Åhh:love: Mer bilder!!!!!!!!!!!! Starta en bildtråd!!!!!!!! Snälla:bump:

Det där med motion stämmer till viss del med GD:s.

Det ska inte motioneras mycket fören dom passerat 1½ års ålder
( röntgen)
Med mycket menas ( iaf med mina mått mätta ) för långa promenader på stumt underlag ( ex asfalt ) i koppel..

En Grandis som fått röra sig lös i större utstäckning och som reglerar fått reglera sitt eget tempo ( ex lös på en äng/åker då matte/husse står till mestdels stilla ) håller i längden längre..

I övrigt så ska dom motioneras som vilken valp som helst ( då de är i den åldrern ) = inga promenader alls ( hit räknas inte 5-10 minuter koppelträning / miljöträning)

Jag själv har en gul hane på strax över året som heter Atlaz

Midsommar2005021.jpg

Hon älskar nämligen att springa, hon riktigt lyser när hon får göra det

Det verkar vara rasbundet:D
För detsamma gäller min Atlaz, inget gör honom så trött och samtidigt så överlycklig som en "flygtur" över ängen :bow:

ska försöka lägga in en bild på min kille... (är inte så haj på detta än)

Äh va tusan. Måst man ha hemsida för å göra det?

Okej tack för svar :) Det finns ju många rassidor osv att kolla på men det är alltis roligare att prata med folk som har rasen tycker jag.

Din kille var jättefin,jag tycker gul är finaste färgen. :love: Fast en harlekin vore inte helt fel,inte en svart heller :angel: ;)

Uj det var en klenis!!!
Nova är snart 3år, 80cm hög och väger 60kg!

http://community.webshots.com/photo/228130161/228130161GEOQwA Hon är så ädel och lugn som hon ser ut!

http://community.webshots.com/photo/177329846/246672091TAVoVW Men samtidigt en gosegris!

http://community.webshots.com/photo/177329846/312612656UXwsLO Fin bil va??

http://community.webshots.com/photo/312612448/312612448ZrEIOh Mmm, skönt väder!

http://community.webshots.com/photo/312612778/312612778wGANKh Vackra tösen!

Har tyvärr inget kort när hon rejsar, men då går det FORT vill jag lova. Hon springer ifrån de flesta, hade varit kul att släppa henne med en vinthund en gång!

Jag har haft egen GD, och är uppväxt med rasen, då min låtsasmamma är uppfödare.

Det är roliga hundar, som gillar att aktivera sig, men inte direkt är några stjärnor inom lydnad, spår osv. Vissa individer är dock väldigt duktiga, men generellt sett så kan man säga att en GD inte är intresserad av träning. Dom vill mestadels springa lösa och ge allt dom har, eller leka med kompisar. Lugna promenader är också kul.

Ang motionen när dom är små, så är det ganska enkelt. Inga promenader i koppel där man bara går. Valpen ska vara lös och kontrollera sin motion själv och leka. BRA mat i kombination med att valpen själv får bestämma, brukar resultera i att dom inte ens får träningsvärk, och heller inga andra problem som kan uppkomma pga motionen.

Först när hunden nästan växt klart, så kan man börja gå på riktiga promenader.

åhh, grandisar är så söta, och stora ;)

min lilla skrutt till häst (75 cm) ska stå bredvid en grand danois hane på 84 cm på julshowen.

maisan skrev:
Finns det nån mer än mig här som har en grandis hemma på sofflocket?:) Hur är era hundar till beteendet? Som dom ädla, lugna hundarna som beskrivs i hundböcker, eller tvärtom?
Min kille har ända från början vart precis tvärtom, sjövild o halvt galen (dock ändå på ett pos sätt) när han var ung, o nu kanske liiiiiiiiite lugnare men ändå ett busfrö från topp till tå.
Vore kul att höra om det finns fler likasinnade...

mina älsklingar:love: min hane som ligger själv på ena bilden tror han är en chihuahua:p han e så söt när han kommer o tror att han smyger upp i sofffan o sängen SÅ diskret....;)
http://www.lunarstorm.se/BaraEmma_4/kollage/6
http://www.lunarstorm.se/BaraEmma_4/kollage/15

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 094
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 592
Övr. Hund Kom och tänka på detta nu när jag på kvällen hjälpte pappa att scanna in gamla dia-bilder. Jag känner normalt sett obehag inför riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 281
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama