Grand Danois????

A

Aldoba

Hej

Jag funderar på att skaffa mig en grand danois om kanske två år eller så och har lite funderingar.
Ni som har eller har haft dom hur är derar phsyke. är dom snälla oc h rara älskar alla och allt eller e dom plygga å så?
Vart passar dom och inte liksom, jag vill ju ha en när jag har eget hus och bor på landet. Hur mkt motion behöver dom. Jag har själv nu en labrador tik på 7 månader som jag har fullt upp med just nu men akn man jämföra dom rasserna mot varanadra e dom typ lika glada eller så?

Tacksam för alla svar jag kan få :bow:

Sv: Grand Danois????

Tjena! har en grandis tik på ett år. Hon har världens underbaraste temprament och är så godmodig och tillgiven. När folk kommer och hälsar på så hälsar hon mjukt och går sen och lägger sig. Är liksom inte jätte intresserad av folk vilket är skönt tycker jag.
Dock fins det en del mindre trevliga grandisar och jag tycker du ska kolla upp föräldrardjurens temprament noga på den kennel du tänkt.
Förstår inte riktigt frågan om vart de passar och inte?? de passar väl överallt typ så länge deras behov tillgodoses. Tycker överhuvetaget att min jycke är väldigt lätt att ha och göra med. Kan ta med henne över allt och det ända hon gör är att lägga sig och sova. Hur cool som hellst.:D

Rent allmänt så räknas de som sällskapsras och behöver således ingen överdriven motionering. Men de är relativt lättlärda och mår ju bara bra precis som alla jyckar om de får tänka till lite. Möjlighet att springa lös minst en gång om dagen tycker jag dock att man bör ge en grandis då de älskar att springa och sträcka ut ordentligt och får de inte göra det ute kanske de väljer att göra det inne och det är nog mindre lyckat:angel:
Men annars normala promenader och lite aktiverning så somnar de gått sen. ;)

Jämför man labbe och grandis så är det klart två helt olika hundar (enligt mina erfarenheter i alla fall). Labben jag hade blev ju helt till sig när hon såg folk medans grandisen typ både kan ha och slippa att träffa andra människor. Labben behövde mer aktiverning absolut. Samt att en labbe som inte äter är en död labbe och en grandis kan vara lite halvkinkg med käket (dock inte min) Det är vad jag kommer på nu.:)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har två grandisar,en hane och en tik och jag kan bara rekomendera denna ras. Man behöver itne bli avskräckt och köpa ett slott för man köper en grandis,mina kan göra sig små om de vill. det är underbara hundar! bara man vet med sig att man kan säga nej ordentligt och fosta huinden och inte ge med sig för den är såå söt så tyckerj ag man kan skaffa sig en sådan, för det är inte kul med en grandis som inte är uppfostrad. Jag kpte min hane när han var 1.5år, jag klev ur bilen och han hoppade upp på mig direkt, en stor herre på 97cm i mankhljd oich cirka 70kg. sånna fasoner gillar jag inte.

Jag undrar lite om hur hållbarheten är på dessa stora hundar? Ledbesvär etc?

alla raser har nog deras egenheter till att få vissa fel, och en grandis är en stor hund som kan få ledbesvär etc, just för att de är så himlans stora. Det som är när man letar en sån här valp är att man kan kolla vad föräldrarna har för höfter, bara för att mamman och pappan har låt oss säga a-höfter så är det ingen garanti att valpen får det, men det finns väl kanske en slags förutsättning.

det jag har tänkt på med mina, niu harj ag bara haft tiken sen hon var valp, är att ta det lugtn med motionen, då dessa växer så himla fort, lät henne mest leka på gården i hennes egen takt under första året, en grandishane ökar sin vikt med tio gånger på ett år, de väger ungefär 6-700gram när de föds och vid ett år kan de vara uppe i nästan 70kg. De är också väldigt noga att de får en bra kost, detta gäller ju såklart alla hundraser men jag var jättenoga med det, det var väldigt dyrt ovh kostsamt men jag har fått för mig, att man kan ge grandisar en dålig kost men då kanske man har en hund som inte blir så gammal, de måste få en bra kost gentemot att de växer så himlans snabbt.

det här med att de dubblar sin vikt tio gånger, är som sagt bara något jag läst och hört och har inga egna garnatier, men jagh ade valpar på mina grandisar nu isomras, och i dagsläget är dessa valpar 5 månader och hanarna i kullen ligger på en 40kg och över 60cm i mankhöjd så de växer ju som sagt väldigt fort.

Rent allmänt så räknas de som sällskapsras och behöver således ingen överdriven motionering. Men de är relativt lättlärda och mår ju bara bra precis som alla jyckar om de får tänka till lite. Möjlighet att springa lös minst en gång om dagen tycker jag dock att man bör ge en grandis då de älskar att springa och sträcka ut ordentligt och får de inte göra det ute kanske de väljer att göra det inne och det är nog mindre lyckat
Men annars normala promenader och lite aktiverning så somnar de gått sen.

Det där är nog himla olika, min GD krävde väldigt mycket psykisk motion & Bebbens likaså..
Flertalet av de GD jag har träffat på har egentligen krävt mer psykisk motion än deras hussar/mattar givit dem.

Till TS:

Var super noga med uppfödare, det har kommit in mycket skit i GD-aveln. Många GDs borde aldrig gått i aveln men pga att GDs är en utställningsras så prioriteras ofta utseende före mental stabilitet.

Att spåra är de flesta GD mycket duktiga på och det är utmärkt psykisk träning!

Senast ändrad:

Jo men jag jämför med brukshundar som jag är van vid och en grandis är rena barnleken jämfört med en rottis som tyvärr många fler använder som sällskapshund i dag. Där med har jag inte sagt att en grandis bara ska gå och dra på gården. skrev ju att den behöver lite aktivering (sök är aldeles utmärkt). Alla hundar behöver någon form av aktivering. Så även en grandis. Sen tycker jag det är väldigt viktigt att ha en väl fungerande vardagslydnad på en så stor hund som en grandis.

Jo och jag menar bara att flertalet GD jag träffat på kräver mer än bara vanlig motion i den bemärkelse du skrev :)

:eek:Dom e stora:eek: Mycket mat, mycket plats, mycket bajs, stor bil, stor stor säng..
Allt måste vara stort:rofl:

Stor säng = Nej

Stor bil = Nej ( vanlig kombi fungera perfekt )

Mycket plats = Nej ( vet dom som bor två st + gd i en 1:a )

Resten håller jag med om ;)

Stor säng = Nej

Stor bil = Nej ( vanlig kombi fungera perfekt )

Mycket plats = Nej ( vet dom som bor två st + gd i en 1:a )

Resten håller jag med om ;)

1a ja men det e ju bra.. Då finns det inte så mycket plats att håra och smutsa ner:D

Liknande trådar

Hundhälsa Är helt ställd och vet inte vad som är fel, är det någon som kan komma med idéer så vore jag tacksam! Först vill jag klargöra att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
38 537
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka