• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare isse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 209
I

isse

Är det farligt för hästen att äta gran? Typ att man kastar ut julgranen till hästarna.

Sv: Gran

nej, inte "vanlig" gran. därimot vet jag inte hur det är med tex. ädelgranar.

Okej, jag vet faktiskt inte vad vi har för gran. Ska kolla det imorgon.

Att ge hästar vanlig gran är ej farligt- tvärtom-De äter med glädje och det sägs från förr att de har en positiv effekt mot vissa parasiter- lite av en naturlig avmaskning alltså.....
Våra hästar har fått granris i januari var år nu i ca 6 år, ingen har mått dåligt än av det iallafall.
Den enda farliga granen för hästar tror jag är silvergranen.
mvh susanne

Det är nog både nyttigt å bra sysselsättning.
Men man måste vara jäkligt noga med att man har fått bort
allt pynt.

vanlig gran är jättebra att pilla med för dem och bra för tarmarna osv. kolla ara så det är en ofarlig sort vissa är giftiga

Såg faktiskt en fråga till veterinären i tidningen Stallmagasinets frågespalt där de just frågar honom om detta. Svaret som gavs var att vanlig gran och kungsgran var ofarligt, idegran giftig och silvergran kunde han ej svara på.

Jag har inte slängt ut våra granar i hagen just för att det är kungsgran men efter det svaret så har jag faktiskt slängt ut den där i dag. Kan meddela att de nog tycker att kungsgran är ÄCKLIGT för ingen åt ett endaste barr på den, de bara lekte med den:)

Det tror jag inte hästar brukar ju ofta känna på sig vad som är farligt att äta och min häst brukar ofta föröska ta sej en tugga av granar när vi är ute och rider ;), men tror idegran är gifitgt...

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Kan inte se att det startats någon ny tråd trots att det är en månad sedan den förra låstes. Ok, skrollar man ner finns det även en...
Svar
3
· Visningar
448
Senast: Tilly_85
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: AbCdE
·
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
930
Senast: Luff
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna