Gran till marsvin?

lizan

Trådstartare
Moderator
En enkel fråga som jag inte riktigt hittat info om förut... Tål marsvin gran?

Sv: Gran till marsvin?

Ja man kan ge gran. Barrena innehåller mycket c vitamin. Men ge inte för mycket då gran innehåller terpentin.

Där tvistar dom lärda!

En del säger det är fritt fram medans vissa säger man ska ge så lite barrträd som möjligt pga träslaget innehåller terpentin som är cancerframkallande hos marsvin.
Dock som det sägs så är barren c-vitaminrika.

Jag har tagit valet att inte ha gran till marsvinen pga terpentinen!

Istället för att rådfråga om en sådan sak här så hade ja ringt giftcentralen som kan svara på det där

har giftcentralen verkligen koll på vad som är giftigt för marsvin?

trodde dom bara hade koll på människor. o jag har frågat en veterinär som inte kunde svara heller o eftersom det var helg jobbade inte den smådjursexpert jag hade litat på ändå.

Nejdå dom har koll på vad gällande djur också :)
jag har själv ringt dit en gång

Men enligt den länken så svarar dom ju om dom kan!
Och det är ju himla bra att veta faktiskt!

Tål och tål gör de väl. Men jag har för mig att de kan få ohyra av gran.
Det är bäst att ge granskotten på våren och försommaren till svinen om de ska äta det. Eftersom att skotten innehåller ofattbart mycket c-vitamin, det vanliga grankvistarna innehåller inte alls lika mycket.

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 665
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Behöver tips på vattentät (inte bara vattensvvisande, det funkar inte i slasket) längre vinterjacka till 9-åring. Storlek 134/140...
Svar
5
· Visningar
414
Senast: AlinaT
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 761
Senast: Cattis_E
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 172
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama