Här kan vi diskutera och ge varandra tips på grafiska romaner och serier! För mig som har haft svårt att nöjesläsa böcker de senaste åren har det varit väldigt givande att upptäcka grafiska romaner. Jag har många som står på min att-läsa-lista.
Utan inbördes ordning vill jag läsa:
Palimpsest, Lisa Wool-Rim Sjöblom.
Blankets, Craig Thompson.
Gå med mig till hörnet, samt En sol bland döda klot, Anneli Furmark.
Wage slaves, Daria Bogdanska.
Frances, samt Min nattbror, av Joanna Hellgren.
Deras ryggar luktade så gott, Åsa Grennvall.
Maus, Art Spiegelman.
Watchmen, Alan Moore, Dave Gibbons.
V for Vendetta, Alan Moore, David Lloyd.
Persepolis, Marjane Satrapi.
Samt säkert någon mer som jag inte kommer på nu men antagligen skrivit ner någonstans på ett papper som försvunnit.
Exempel på sådant jag läst (det är egentligen mer):
Jordens medelpunkt, Fiskarna i havet, Anneli Furmark.
Det som händer i skogen, samt efterföljande böcker i samma serie, Hilda-Maria Sandgren.
Alltid fucka upp, Moa Romanova.
Av de jag läst är nog Alltid fucka upp den som från början rent estetiskt tilltalat mig minst - men det vände snabbt och jag tyckte väldigt bra om den, stilen passar historien som hand i handske. Även om den beskriver en deprimerande tillvaro tyckte jag att den även var rolig, den har mycket humor. Det som händer i skogen tilltalade mig från start rent estetiskt, en uppväxtskildring och en slags vardagsrealism, lite lågmäld även om vissa stora eller allvarliga ämnen behandlas. Jordens medelpunkt tog en vändning som jag inte alls hade förutsett, jag gillar också Furmarks sätt att bygga stämningar och hur hon tecknar och använder sig av färg.
Så vad läser ni, har läst eller planerar att läsa? Några tips?
Utan inbördes ordning vill jag läsa:
Palimpsest, Lisa Wool-Rim Sjöblom.
Blankets, Craig Thompson.
Gå med mig till hörnet, samt En sol bland döda klot, Anneli Furmark.
Wage slaves, Daria Bogdanska.
Frances, samt Min nattbror, av Joanna Hellgren.
Deras ryggar luktade så gott, Åsa Grennvall.
Maus, Art Spiegelman.
Watchmen, Alan Moore, Dave Gibbons.
V for Vendetta, Alan Moore, David Lloyd.
Persepolis, Marjane Satrapi.
Samt säkert någon mer som jag inte kommer på nu men antagligen skrivit ner någonstans på ett papper som försvunnit.
Exempel på sådant jag läst (det är egentligen mer):
Jordens medelpunkt, Fiskarna i havet, Anneli Furmark.
Det som händer i skogen, samt efterföljande böcker i samma serie, Hilda-Maria Sandgren.
Alltid fucka upp, Moa Romanova.
Av de jag läst är nog Alltid fucka upp den som från början rent estetiskt tilltalat mig minst - men det vände snabbt och jag tyckte väldigt bra om den, stilen passar historien som hand i handske. Även om den beskriver en deprimerande tillvaro tyckte jag att den även var rolig, den har mycket humor. Det som händer i skogen tilltalade mig från start rent estetiskt, en uppväxtskildring och en slags vardagsrealism, lite lågmäld även om vissa stora eller allvarliga ämnen behandlas. Jordens medelpunkt tog en vändning som jag inte alls hade förutsett, jag gillar också Furmarks sätt att bygga stämningar och hur hon tecknar och använder sig av färg.
Så vad läser ni, har läst eller planerar att läsa? Några tips?