gräspaddock av hage?

Buck

Trådstartare
som många andra så rider jag i min hage under sommaren/ hösten då jag tycker att det är onödigt att åka i väg och betala för att bara rida dressyr eller göra lite markarbete med bommar:grin:
hagen är super bra för att vara en hage, den är så gott som sten fri (man har plockat sten i mer än 20 år där) och den är nästan alltid mjuk och fin.

fram tills min polla kom hem för ngt år sedan och levde rövare i hagen så var hagen platt och jämn överallt utan den minsta grop. men nu så är det upp sprunget längst 2 sidor och nån grop efter pollans jakt på rötter förra vintern.

vad kan jag göra för att "laga" hagen och göra om den till en gräspaddock?
måste jag ploga upp allt och harva+ sladda det platt och sen så gräs eller räcker det med att ta en vält efter traktorn och jämna ut hagen (utan att ta bort gräset)?

(jag kommer att fortsätta låta hästarna beta i hagen på sommaren då "paddocks hagen" egentligen är en del av en större sommar hage.)

detta blev ett flummit och konstigt inlägg men jag hoppas ni förstår vart jag vill komma ändå:rofl:

tacksam för svar
 
Sv: gräspaddock av hage?

Hej.
Du kan laga hålen med sand(alt. grusblandad jord) och så i lite gräs om du tycker att det behövs.
Är hålen djupare så får du lägga lite grövre material(grus) i botten så att det binder och blir stabilt. Så i nytt gräsfrö, vattna och klipp regelbundet (som en gäsmatta).
Du kan även lägga på ett tunnare lager med grovare sand för att" dressa" gräsbanan om du tycker det blir för halt eller slipprigt vid regn. Annars är ju sådana här enklare banor lite, (i bland mycket ), känsligare för väder och nederbörd och man får anpassa användning och slitage efter det.
Du kanske får stänga av den delen av hagen så att hästarna inte kan springa runt och trampa ner,i alla fall vid dåligt väder,och vänta med att rida/släppa ut hästen på den ytan tills marken har torkat upp.
Harva inte upp gräset för det är gräsrötterna som binder ihop marken. Annars blir det bara lervälling av det hela. Jämna till så gott det går för hand med kratta och spade. Sen får du vänta på att gräset ska börja växa upp igen.

Lycka till:)
 
Senast ändrad:
Sv: gräspaddock av hage?

:bow: tack, men tror du att man kan platta till det allra värsta högarna med en vält? vi har en hög med överbliven sand kvar efter att vi göt stallgolvet som jag kan ta och blanda med jord och lägga i hålen ^_^.

dock så upptäckte jag igår att mig polle hade rejsat runder i hagen igår... när det regnade :( det blev väldigt fina 3ms broms spår och hov avtryck lite här och var i hagen, så nu har jag stängt av hela sommar hagen tills marken frusit.
 
Sv: gräspaddock av hage?

Vet ej om det blir bra att bara platta till. Jag hade försökt "skala" av tuvorna /högarna och lagt tillbaka i hålen/svackorna och sedan trampat till.
Sedan tror jag det är bra att låta vintern göra en del,dvs. efter att du jämnat till marken, låta den vila till våren.
 
Sv: gräspaddock av hage?

När våran hageär för knölig så brukar vi ta en vägslad och köra med ch det blir bra av det. För jorden som ligger lös på ytan hamnar då i hålen som finns. Men då får inte marken vara fryst eller för lerig. Men jag tror det räcker med att du sladar den :)
 
Sv: gräspaddock av hage?

okej tack ^_^ tänkte inte på att vintern kommer att jämna till hagen XD, om det blir lika mycket snö som förra året så blir det nog bara att lägga i lite jord/sand/grus i "hålen", bor på en enskild väg med väg förening så kan nog fråga snällt om man kan ta ett varv i hagen med vägsladden när dom ändå tar vägen.

hästarna kommer att få springa av sig i hagen åtminstone 2 gånger till i vinter då vi får hem en ny häst och jag vill ge dom extra mycket utrymme att lära känna varandra på, sen så blir det totalt avstängt fram tills sommaren och då så ska jag stänga av själva ridbanan med rep och klippa gräset + sladda och laga hålen ^_^.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hjälp mig bollar lite idéer ang stallen. Trivs just nu utmärkt och hade inte tanken på att flytta tills en kompis hade hittat ett stall...
Svar
4
· Visningar
1 474
Senast: Svamlan
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 260
Senast: Totola
·
Anläggning jag har länge velat ha en ridbana där jag kan träna på sommaren och slippa betala ridhus avgift för hela året, när man ändå bara är där...
Svar
3
· Visningar
2 320
Senast: Buck
·
Ridning när jag var liten så hoppade jag alltid hemma i hagen och jag ser flera hästgårdar varje dag som har bommar och hinder ute i hagar som...
Svar
6
· Visningar
1 245
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp