Gräs och shettisar

angelaL

Trådstartare
Jag gjorde en liten tabbe i onsdags på en shettis valack i stallet,
Mellan två lektioner så släppte jag honom och hanns lilla polaren på volten där det finns lite gräs i ungifär 30 - 40 minuter,

Och hästen fick ju självklart kolik :(
Han har tidigare fått mängder av kraftfoder och alltid gott på beten med stora hästar utan några problem. Så jag antog att det skulle gå bra,, men det gjorde det ju inte.. Dessutom så har hans ägare sakt att han inte är ett dugg känslig.

JAg har bara erfarenhet av stora hästar så jag undrar hur ni som har shettisar brukar gå till väga med betena och ifall ni har någon form av munkorg för att de inte ska bli så feta..
 
På volten ?? Om det var grusunderlag där så lär han snarare fått kolik av gruset...sk sandkolik. Knappast några få grässtrån.
 
Mina shettisar brukar gå ute dygnet runt redan när det första gräset spirar (med tillskottshö naturligtvis) så de vänjer sig vid gräset efterhand som det växer upp.
Eftersom jag har avelsston, unghästar, avelshingstar och tävlande ponnytravare så har jag inget större bekymmer att hålla dem slanka. Har snarare problem åt andra hållet, att lyckas hålla den i tillräckligt bra hull... (förutom ston som inte är dräktiga...)
 
Tycker det låter märkligt om den skulle få kolik av att äta lite gräs i en halvtimme, det är inte så att han fått i sig sand o fått kolik av det?
Min shettis går på bete med de stora hästarna o han har aldrig haft tendens till kolik.
 
Eftersom volten inte är någon riktig volt, utan en bit inhägnad hage, som vi ridigt ganska mycket i den så är återväxten inte så bra men antagligen så är det ganska kraftigt gräs där det växer.
Grejen är att han fick en ordentlig kolik, jag har aldrig sätt en häst få så mycket kolik, Han försökte lägga sig ned på marken flera gånger när vi var ute och gick. Vi promenerade i ca 2,5 timme, då lugnade han ner sig, precis när veterinären kom.
Men jag tycker att det var lite konstigt att han vart så dålig, han gick med en annan mindre shettis och han mådde hur bra som hällst :confused:
 
Tycker det verkar vara någon annan orsak till det hela, eller så rör det sig om en extremt känslig häst. 40 min är inte länga o kompisen mådde ju prima.

Skönt att han mår bra igen!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 716
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 899
Senast: Egonson_
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 139
Senast: exotic
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp