Gräs - energi och protein???

mirage

Trådstartare
Det är ju så att gräset innehåller mycket protein nu i början på sommaren och sedan sjunker det mer och mer men hur är det egentligen med energin? Jag har hört (läst?) att energin i gräset är ganska låg nu i början och att den sedan ökar under sommaren, stämmer det? Hur lågt (ungefär) är energiinnehållet isf?

Om det är så borde det betyda att man kanske får lägga till lite energi nu i början av sommaren och mot slutet ett foder med mer protein istället (förutsatt att hästen rids förstås!). Är man för nojig om man håller på så eller kommer gräset att räcka till?

När jag ändå håller på, hur är det med E-vitaminer? Behöver man ge det under sommaren om hästen håller på att bygga muskler ffa på ryggen?

Tacksam för svar! :bow:
 
Hästar äter alltid för att först täcka sitt energibehov...ett dåligt bete brukar kompenseras genom att dom betar mer/oftare/längre...Så Mj är nog inget du behöver bekymra dig nämvärt om.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 297
Senast: Ise
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 494
Senast: MayGrace
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 835
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 268
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp