Gräns mellan Hobby/Verksamhet

Dingelass

Trådstartare
Vart går gränsen?
Om man går plus minus O, vill skatteverket ha med det att göra isåfall?

Finns det några liknande regler som för bilar, att man bara får sälja ett visst antal/år?

Är bara nyfiken:)
 
Sv: Gräns mellan Hobby/Verksamhet

Finns inga fasta regler utan det är lite från fall till fall beroende på omständigheterna vad som blir vad. Men vad som kan vara värt att tänka på är att det i olika fall kan klassas olika för samma "företag". Så bara för att t ex skattemyndigheten inte säger att det är verksamhet kan det vara det i djurskyddshänseende. Olika regelverk för olika myndigheter även om benämningen är den samma.
 
Sv: Gräns mellan Hobby/Verksamhet

Det handlar väl om inriktningen.
Om avsikten är en varaktig verksamhet som ska dra in pengar, så kan det vara ett företag.

*Man får sälja upp till fyra eller något hästar per år och kalla det för hobby. Är det så mycket större utsträckning så förmodas man nog ha det som företag.

Åtminstone var det ungefär de här svaren jag fick av Skatteverket när jag diskuterade saken med dem för ett par år sedan.

Det är inte antalet hästar per se som avgör om Skatteverket ser det som en verksamhet eller inte.
 
Sv: Gräns mellan Hobby/Verksamhet

Vart går gränsen?
Om man går plus minus O, vill skatteverket ha med det att göra isåfall?

Finns det några liknande regler som för bilar, att man bara får sälja ett visst antal/år?

Är bara nyfiken:)

Det är inte bara resultatet som ligger till grund för bedömningen, även omsättningen spelar stor roll.

Vissa stora företag går med högst plus minus noll år efter år och kan knappast betecknas som hobbyverksamheter...
 
Sv: Gräns mellan Hobby/Verksamhet

Det är syftet med verksamheten som är gränsdragningen mellan hobby och näringsverksamhet. Vinstsyfte ger näringsverksamhet, hobby har inget vinstsyfte utan är just hobby.

Sedan är det som någon skrivit litet olika bedömning, men generellt är det så att ett vinstsyfte förutsätter att man skall leva på sitt företag på sikt.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 239
Senast: L(i)FE
·
  • Omröstning
Fordon Jag har ärvt en halv Toyota Auris Diesel mildhybrid, automat årsmodell 2013. Miltalet 2021 var 3500 ungefär och sedan dess är det oklart...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 247
Senast: Enya
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 824
Senast: BornAgain
·
Fordon Hej Buke, jag vänder mig hit då det brukar finnas så mycket kunskap utöver hästeriet. Det har börjat lysa en röd varningslampa i min...
2
Svar
21
· Visningar
1 356
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp