Sv: Grader i uppvärmd sadelkammare?? + brandfara?
Första siffran, 0-6, anger hur "petsäkert" det är där 0 är som en elstängseltråd ungefär
upp till 6 som då är helt dammtätt.
En 4 på första siffran anger "
skydd mot inträngning av föremål större än 1 mm", en 2 på första siffran anger att du i det närmaste kan pillra in fingret i apparaten
Den andra siffran, 0-8, anger hur skyddad apparaten är mot fukt.
0 anger inget skydd alls och en
1 är detsamma som att man sätter ett litet tak över dvs droppande vatten rakt ovanifrån, en
2 så ska den klara vattendroppar som kommer från 15 graders lutning... så fortsätter det så upp till 8 som då betyder att apparaten ska klara nedsänkning i vatten.
Allting under 3 på andra siffran är mao rena skämtet, därav mitt tidigare inlägg att man som konsument ska ge tusan i att köpa allt som är sämre än 33, då dör man inte om man råkar komma i närheten av apparaten med diskborsten typ
I
lantbruksbyggnader vill försäkringsbolagen ha IP 54 med tillägget
D, där D anger att högsta yttertemperatur på apparaten vid normal drift är maximalt 90 grader - ju närmare A dessa tilläggsbokstäver är desto "kallare" är ytterhöljet vid normal drift, exempelvis så ska man till badrum då ha ett element som är IP 24 C för att det ska tåla lite grann fukt och inte vara så varmt att man direkt ådrar sig brännskador om man går emot elementet naken.
Ska man sätta apparaten mot brännbart underlag krävs F eller bättre.
Många billighetselement håller då bara IP 20 F eller rentav sämre, vilka då bör väljas bort helt och hållet tycker jag. I det läget är en 2 kW byggfläkt med överhettningskydd IP 44 rentav ett bättre val många gånger.
Titta hos de företag som jag nämnde i tidigare inlägg så ska du se att du hittar värmekällor att använda.