Grader i uppvärmd sadelkammare?? + brandfara?

JessicaM

Trådstartare
Hejsan

Vi har börjat tänka lite på uppvärmd sadelkammare och skulle gärna vilja höra med er som kan detta ;)

*Hur många grader på ett ungefär bör det vara i sadelkammaren?

*Vad blir billigaste element alternativet som EJ är brandfarligt?

Något annat man bör tänka på???

Just nu hänger vi in tränsen i pannrummet men det är tyvärr för trång för att ha sadlarna där.

Sv: Grader i uppvärmd sadelkammare?? + brandfara?

min sadelkammare är ca 30-35 m2. I det har jag ett 2000w oljefyllt elelement. Har ställt in det så de håller runt 10 grader. Mer än så tror ja inte man ska ha för de är inte bra om de blir för varmt heller. Jag har även en s.k torrboll, för att binda eventuell fukt. I ett annat runt, med cement på väggarna runt om, har jag en fläkt, där hänger vi upp våta täcken samt förvarar mat. I det rummet finns även vatten och tvättmaskin. Ett sånt oljefyllt element kostar runt 500 kr på tex ÖB eller Jula.

Vi har en pytteliten sadelkammare - ca 6-7m2. Ändå får vi plats med 6 sadelhängare, 4st hyllor att lägga hjälm på och under varje hylla finns tränshängare. Vi har 4 boxar, hyr ut 3. Sen har vi 4st hyllor i ett hörn så de blir ganska långa så det finns gott om plats :D

Så det borde vara minst 10+ då? Ett oljefyllt element är inte brandfarligt då? Hur mkt kostar det att ha ett sådant element igång, säg i månaden för ett sådant liten sadelkammare som vår??

Jag har precis inhandlat ett litet oljefyllt element på clas ohlsons för 300:- . Enl sambo som är elektriker så skulle oljefyllda element inte vara brandfarliga ifall något ligger emot.

Nu har jag en minimini-sadelkammare på bara 1,2*1,2= 1,44 kvm :D , men det är både skönt för mig och lädret klarar sig bättre om det inte är lika kallt därinne som ute.

Du får inte sätta in vilket oljefyllda element som helst i sadelkammaren det måste hålla IP 44 .

Vi har köpt ett IP 44 element med bra termostat från Myson har blivit väldigt trevligt bemötta där , det elementet vi fick höll inte riktigt termostaten men det var inga problem de bara bytte ut elementet .

Vi gav mellan 1000 -1500 kr om jag inte minns fel .

Mia

Är det det här elementet ? Isådana fall ska din man läsa på vad som gäller för stall ett IP 20 element är knappast godkänt i en sadelkammare ?

Oljefyllda element
Oljefyllda element Litet, smidigt och flyttbart element för t.ex. fritidshuset eller husvagnen (förtältet). Utrustad med bärhandtag, justerbar termostat, 2 m sladd och jordad stickpropp, IP20, 230 V
el > värme/ventilation > portabel värme
299,00 OLJEFYLLT ELEMENT 230V/500W 36-1968

Mia

Är det det här elementet ? Isådana fall ska din man läsa på vad som gäller för stall ett IP 20 element är knappast godkänt i en sadelkammare ?

Du är lika snabb som vanligt på att dra förhastade slutsatser... :crazy:
En sadelkammare behöver inte vara förlagd i en stallbyggnad. Så du behöver inte klanka ner på min sambo.

Du är lika snabb som vanligt på att dra förhastade slutsatser... :crazy:
En sadelkammare behöver inte vara förlagd i en stallbyggnad. Så du behöver inte klanka ner på min sambo.

Ja jag kanske drar förhastade slutsatser att man oftast har sadelkammaren i anslutning i eller till stallet ?...

För att din sambo kan El så är det inte många Eltekniker som kan reglerna för stall . Vad som gäller belysning ,kapslingsklasser ,elkablar osv om man verkligen inte själv har byggt stall och satt sig in i reglerna ?

Mia

Hur dyrt det blir att ha ett element igång beror på många faktorer. Hur bra isolerat är det? Hur mycket öppnas o stängs det, hur varmt hade ni tänkt ha, vilken styrka har elementet...

Vad gäller IPklassen i sadelkammaren så är där väl inte direkt blött som för IP44 som är klassat för utomhusbruk men jag hade nog gärna haft en bra dammsäkerhet vilket klassas av andra siffran... En 2a där är ju inte kul. Du ska helst ha en 6:a i dammiga utrymmen.
Sen vet ju inte jag hur mkt damm som är hos er och det vill jag låta vara osagt med :)

Vet inte om det finns högre än IP44 i element men jag tror det. Sök på industrisaker :)
Men jag tror säkerligen inte att du eldar ner stället med ett vanligt element sm ni håller någorlunda rent :)

I normalfallet så ska det vara IP 54 D på elen i stallbyggnader.

Det finns element som uppfyller detta hos tex Nordpost och Nima.

Chlas O´s element är IP 20 vilket är pissdåligt på ren svenska, tyvärr får man sälja elgrejjer med IP 20 för att använda inomhus men det är rena galenskaperna - personligen tycker jag nog att man kan kosta på sig minst IP 33 i normala hus men det är min personliga åsikt.

Vad gäller IPklassen i sadelkammaren så är där väl inte direkt blött som för IP44 som är klassat för utomhusbruk men jag hade nog gärna haft en bra dammsäkerhet vilket klassas av andra siffran... En 2a där är ju inte kul. Du ska helst ha en 6:a i dammiga utrymmen.
Sen vet ju inte jag hur mkt damm som är hos er och det vill jag låta vara osagt med :)

Så IP-bestämmer hur blött/fuktigt det får vara i utrymmet där elementet ska sitta?
Andra siffran = dammsäkerhet. Vad står då första siffran för? Kyla? :)

hmmm blev inge klokare hahaha

Ang dam så är det väl damm i alla stall, men det är ju inte överdrivet dammigt i sadelkammaren. Men det är väl bättre o ta det säkra för det osäkra, att köpa ett element som tål damm eller vad man ska säga(???)
Isoleringen är nog inte den bästa skulle jag tro..

Vilket IP nr skulle ni rekommendera (med dammskydd) mig o vart får man tag på en sådan (helst inte den dyraste varianten).

Vad TROOOR ni kostnaden skulle ligga på i mån under vintertid. Nån som skrev att det skulle vara 10+ i sadelkammaren, några invändningar?

Det handlar inte om vad vi rekomenderar utan vad försäkringsbolagen anser ;)

IP44 i sadelkammare som är fräsch utan spån,halm , damm osv ett rum brukar försäkringsbolagen godta iallafall mitt när jag pratade med dom .

IP 54 gäller i stall och dessa är dyra .

Har själv ett IP 54 kamflenselement i min sadelkammare eftersom jag är otroligt rädd för brand i stall och min sadel kammare ligger i stallet ;).

Vad kostnaden för detta att värma upp i mån beror ju på hur mycket elementet går och vilken styrka det är i det .

Mia

Mitt ligger oxå i stallet liksom..

Men du har 10grader eller?? Du kan inte säga en ungefärlig summa ;)

Första siffran, 0-6, anger hur "petsäkert" det är där 0 är som en elstängseltråd ungefär :grin: upp till 6 som då är helt dammtätt.

En 4 på första siffran anger "skydd mot inträngning av föremål större än 1 mm", en 2 på första siffran anger att du i det närmaste kan pillra in fingret i apparaten :crazy:

Den andra siffran, 0-8, anger hur skyddad apparaten är mot fukt.
0 anger inget skydd alls och en 1 är detsamma som att man sätter ett litet tak över dvs droppande vatten rakt ovanifrån, en 2 så ska den klara vattendroppar som kommer från 15 graders lutning... så fortsätter det så upp till 8 som då betyder att apparaten ska klara nedsänkning i vatten.

Allting under 3 på andra siffran är mao rena skämtet, därav mitt tidigare inlägg att man som konsument ska ge tusan i att köpa allt som är sämre än 33, då dör man inte om man råkar komma i närheten av apparaten med diskborsten typ :eek:

I lantbruksbyggnader vill försäkringsbolagen ha IP 54 med tillägget D, där D anger att högsta yttertemperatur på apparaten vid normal drift är maximalt 90 grader - ju närmare A dessa tilläggsbokstäver är desto "kallare" är ytterhöljet vid normal drift, exempelvis så ska man till badrum då ha ett element som är IP 24 C för att det ska tåla lite grann fukt och inte vara så varmt att man direkt ådrar sig brännskador om man går emot elementet naken.

Ska man sätta apparaten mot brännbart underlag krävs F eller bättre.

Många billighetselement håller då bara IP 20 F eller rentav sämre, vilka då bör väljas bort helt och hållet tycker jag. I det läget är en 2 kW byggfläkt med överhettningskydd IP 44 rentav ett bättre val många gånger.

Titta hos de företag som jag nämnde i tidigare inlägg så ska du se att du hittar värmekällor att använda.

Liknande trådar

Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: tara
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 172
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 206
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar