Sv: Grädde?
Ja självklart är stabiliseringsmedel en tillsats, det var därför jag tog upp det. Äkta vara skriver så här om karragenan: WHO klassar karragenan som i princip ofarligt, men rekommenderar inte användning i barnmat.
Men matlagningsgrädde finns alltså att få helt utan något annat än grädde.
Det tvivlar jag inte på och det låter i mina öron väldigt positivt att man inte behövt tillsätta stabiliseringsmedel. Men inte i "mitt" märke och eftersom jag gärna stödjer lokalproducerat blir vispgrädden mitt alternativ.
*kl*
Sedan reagerar jag på att man tillsätter ämnen som man inte vågar rekommendera i barnmatsanvändning. Är fettreduceringen "värd" tillsatserna? Varför inte hellre dra ner på intaget?
Jag provade googla på Karragenan och kom till en sida som hette "Matsaker" (har ingen aning om tillförlitligheten) där det stod följande:
http://matsaker.wordpress.com/2010/10/09/stabilisatorer-karragenan-e407-e407a/
"N:s livsmedels- och jordbruksorganisation och Världshälsoorganisationen tillsatte en expertkommitté för att granska mattillsatser. Den konstaterade att ”grundat på tillgänglig information, är det olämpligt att använda karragenan eller bearbetade Euchema-alger i modersmjölkersättning”.
Det finns belägg från studier på råttor, marsvin och apor som vissar att degraderat karragenan (poligenan) kan orsaka sår i mag-tarmkanalen och mag-tarmcancer. Poligenan uppkommer genom att karragenan utsätts för höga temperaturer och syror. Den genomsnittliga karragenanmolekylen väger över 100,000 Da medan poligenan har en molekylvikt på under 50,000 Da. En vetenskaplig kommitté som arbetar på uppdrag av den Europeiska kommissionen har rekommenderat att mängden degraderat karragenan ska begränsas till maximalt 5% (detektionsgränsen) av den totala massan. När man testat livsmedelsprover som innehåller karragenan med hög molekylärvikt har forskarna inte hittat något poligenan.
En nyutkommen studie tyder på att karragenan inducerar inflammation hos mänskliga tarmceller i vävnadskultur genom en BCL-medierad väg som leder till aktivering av NFkappaB och IL-8. Karragenan kan vara immunogeniskt genom sin ovanliga alfa-1,3-galaktosidiska länk som är den del av dess disackaridenhetsstruktur.
Konsumtion av karragenan kan ha en roll i tarminflamation och eventuellt inflammatorisk tarmsjukdom, eftersom BCL10 liknar NOD2 vilkas mutationer är förknippade med en benägenhet att utveckla Crohns sjukdom.
Karragenan rapporteras också störa makrofagaktiviteten.
Man skulle kunna säga att karragenan är naturligt, eftersom det utvinns ur rödalger. Det betyder inte att det är säkert. Det är en gel som täcker insidan av magen. Det orsakar matsmältningsproblem. En del personer som äter sojaprodukter kan felaktigt skylla på sojan när de får ont i magen.
Karragenan med hög molekylärvikt betraktas som säkert medan karragenan med låg molekylärvikt (jämför poligenan) betraktas som farligt. Enzymer i mage och tarm kan omvandla karragenan med hög molekylärvikt till karragenan med låg molekylärvikt och poligenan. Dessa har länkats till cancer hos människor och diverse matsmältningsproblem."
Stämmer detta?!