Gotlandsruss fick ett nytt hem i Kina

(GT)
I en hage utanför Peking i Kina går två gotlandsruss och betar sedan några veckor tillbaka.
- De väcker mycket uppmärksamhet och är otroligt populära i stallet. Och Isak är kung i hagen, berättar Viktoria Sander, gotländskan som köpt de två russen och tagit dem till Kina.

http://www.helagotland.se/gt/artikel.aspx?articleid=3451113

Sv: Gotlandsruss fick ett nytt hem i Kina

De är väl inget alla hästar från usa och dubai klara de fint.

Låter som en omtumlande resa för hästarna! Roligt att de har det bra och att banen får rida på hästar som inte mördar allt de ser, som hästarna i Kina gör om man får tolka artikeln lite :crazy:

Resan i sig är inga problem. Tog själv hem en häst från England förra veckan och det innebär 3 dygns (inkl. raster) resa med färja och bil från Holland.

Däremot så kanske det vore lämpligt att ha skickat en yngre häst över halva jordklotet. Det kostar ändå lite och även om ett gotlandsruss kan bli exeptionellt gamla så är den trots allt 18...

Nej, jag tror inte att resan var några problem heller, hästar är ju tåliga djur :)

På tal om det, undrar hur en häst reaggerar när den flygs. Hur fungerar det? Speciella flygplan? Hur står den lastad, och vad? Hur reaggerar den i start och landning?

Haha, nej, inte jag heller! Däremot kan man ju importera ett om man bor där själv.

känns för osäkert..har ju inga djurlagar överhuvudtaget..och djurhud/päls industrin där..huvva
och att alla hundar som överstiger en viss mankhöjd ska slås ihjäl?
varför ens stödja landet så som de håller på ? att ha OS där är ju rena skämtet ..

Fy vad hemskt.....Dom är ju Kommunister ju,man vet ju hur dom behandlar sina djur och människor.
Det är ju rena Baltutlämmningen,för tusan.

Ähh flygresan är det minsta problemet för hästar som åker till kina, det som är värre kommer sen.

Karrantän i en månad i kina,, med kinesisk personal som tar hand om hästar, de är våldsama slavriga och kan inte ett skit.

Fodret är ingen höjdare men det spelar välls ingen roll för de rustika ponnysarna.

Det värsta för dom blir nog värmen, det blir ett otroligt omslag för hästarna och de kan sluta svettas och så.

Och jo de kinesiska el mongoliska ponnysarna är ingenting för barn, de är inte snälla fast en stor det är temperamentet och deras mycket bristfälliga skolning..

Ni kan inte tänka er hur de rider in hästar där, eller ´hur dom behandlar dom.

Mongolerna säger att deras hästar är de starkaste hästarna i världen och de rider kapplöpningar över grässläterna i mongoliet, ofta timmar / dagar och det mesta i galopp,, många hästar dör på vägen. Det är små barn som rider dom och det är även små barn som rider in hästarna, hoppa upp och rammla av många gånger principen. :idea:

känns för osäkert..har ju inga djurlagar överhuvudtaget..och djurhud/päls industrin där..huvva
och att alla hundar som överstiger en viss mankhöjd ska slås ihjäl?
varför ens stödja landet så som de håller på ? att ha OS där är ju rena skämtet ..

Men ägaren till Gotlandsrussen ( Sander ) måste ju veta vad hon gett sig in på , eller ? Vi har ju ingen aning om hur det ser ut eller är hos dem. Vi får be om en ny rapport senare om hur det går.

Men ägaren till Gotlandsrussen ( Sander ) måste ju veta vad hon gett sig in på , eller ? Vi har ju ingen aning om hur det ser ut eller är hos dem. Vi får be om en ny rapport senare om hur det går.

För mig är det fortf Kina..har sett alldeles för mycket ang deras djurhantering och deras okunskap.

Hon lär ju knappast sälja dem när hon haft ett sånt stort projekt med att få dit dem

Alla har hjälm! (...utom en...) Jag blir så glad över att man föregår med gott exempel inför barnen! :)

Fy vad hemskt.....Dom är ju Kommunister ju,man vet ju hur dom behandlar sina djur och människor.
Det är ju rena Baltutlämmningen,för tusan.

:D
Det där var ju tämligen roligt, vad har kommunismen som rörelse med två gotlandsruss i Kina att göra (förklaring.. tack?!).
Vad bra då att du är så säker på andra länders djurhantering och kan styrka det med orden "man vet ju", vad vet man? Vad gör de?
Upplys mig gärna, för jag vet då inte hur kineser behandlar hästar (om det nu är relevant om det är en svenska som äger dem).

:D
Det där var ju tämligen roligt, vad har kommunismen som rörelse med två gotlandsruss i Kina att göra (förklaring.. tack?!).
Vad bra då att du är så säker på andra länders djurhantering och kan styrka det med orden "man vet ju", vad vet man? Vad gör de?
Upplys mig gärna, för jag vet då inte hur kineser behandlar hästar (om det nu är relevant om det är en svenska som äger dem).

Nä det kan jag inte.........Därför att jag inte vet något om Kinesers hästhantering.
Det glädjer mig att du inte kacklar som dom andra hönsen gör,med en massa fördomar och tyckande som dom inte vet ett dugg om.
En Kines eller andra som inte lever på EU bidrag har inte råd att missköta djuren.Ett ex en möbelhandlare som ställer sofforna ute i ur och skur,med motiveringen att det kvittar jag får betalt ändå (EU bidrag) Eller en möbelhandlare som måste leva på förtjänsten av sålda soffor,han måste sköta sofforna så folk vill köpa dom.

Jag vet hur hästarna blir behandla där eftersom jag har jobbat med hästar där. Snälla gotlandsruss får det nog inte så svårt.

Men de som jobbar kan inte mycket om hästar, de är kaxiga killar som är hårdhänta och våldsamma mot djuren.

Fast det har inte så mycket med komunismen att göra mer på synsättet på djur och natur och brist på utbildning

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka