Gore-Tex skor....och andra liknande material, vad är er erfarenhet?

Zoya

Trådstartare
Jag har fått lära mig att Gore-tex är det ENDA materialet i skor, förutom gummistövlar, som verkligen är vattentätt. Många vinterskor sägs ju vara det men när barnen varit ute 1 timma i slask så är skorna dyngsura.

Nåväl, sonen fyllde år förra veckan och vi hade önskat oss Gpre-tex vinterskor till honom av farmor och farfar. När de kommer har de köpt skor men det är inte Gore-tex utan "Con-tex". Svärfar hänvisade till att de i skoaffären sagt att det är "samma sak" som Gore-tex men ett annat märke bara.

Jag har sett dessa olika "tex" fabrikat förut och den gemensamma nämnaren är att alla är billigare än originalet Gore-tex. Man undrar ju varför de är billigare om de är lika bra?? Har svärfar bara snålat eller är det vekligen lika bra?
Jag hade ju som sagt fått berättat för mig att det ENDAST var Gore-tex som var 100% vattentätt (förutom gummi).

Min fråga då - vad har ni för kunskap/erfarenhet av detta?
 
Sv: Gore-Tex skor....och andra liknande material, vad är er erfarenhet?

Inga sådan där skor är täta i längden speciellt inte om de torkas i torkskåp på dagis.
Graningekängor eller Kavat om det är mindre barn med en rejäl yllesocka är min rekomendation. Modellen med gummifot och läderskaft.
Har arbetat som förskollärare sen 1982.
 
Sv: Gore-Tex skor....och andra liknande material, vad är er erfarenhet?

Om du är intresserad, här finns ett text av barnstövlar: Länk till GP

(missa inte tabellen i pdf)
Det som är intressant i den där tabellen är ju att av tre skor med Goretexmembran får två högsta betyg i vattentäthet - men den tredje får ett riktigt dåligt betyg. Så det räcker inte med rätt material heller.

Av alla test jag läst har jag dragit slutsatsen att det är svårt hitta riktigt varma barnskor som samtidigt är vattentäta. Därför har vi istället två par vinterskor - ett par riktigt vattentäta för slaskiga dagar och ett par som kanske inte håller vatten riktigt bra men som står emot riktig kyla. (För observera att Ecco-skorna som fick högsta betyg i det här testet och kostar 800 spänn ändå inte är särskilt varma...)
 
Sv: Gore-Tex skor....och andra liknande material, vad är er erfarenhet?

Mina egna Gore-tex Eccostövlar läcker som ett såll nu på tredje året :mad:

De har aldrig varit helt vattentäta och det är en barnmodell som jag lyckats hitta i 39. Första året stod de dock emot snö och slask, sedan gav de upp. De är garanterat aldrig torkade i torkskåp eller ens vid element!

Jag har fodrade gummistövlar till barn när det är vattenblött, kavatkängor till den minsta och gore-tex-kopie- eller scoterkängor till den stora när det är kallt och snö.
 
Sv: Gore-Tex skor....och andra liknande material, vad är er erfarenhet?

Mina barn har aldrig blivit våta i sina Kuomakängor, helt superba och väldigt lätta.
 
Sv: Gore-Tex skor....och andra liknande material, vad är er erfarenhet?

Har du haft dem i tre år är det dags att byta, speciellt om du använder dem varje dag. Folk går i allmänhet med sina skor för länge och köper inte nya ofta nog.
 
Sv: Gore-Tex skor....och andra liknande material, vad är er erfarenhet?

Det finns ju inga nya :mad:

Jag har inte använt stövlarna SÅ mycket. De har aldrig varit helt vattentäta men blivit värre och värre.

Men de är sköööööööna :cry: Barnmodell i vuxenstorlek, reafynd!
55124395_1.jpg


Har provat alla upptänkliga modeller men hittar inga som passar och funkar. Det är väl inte modernt nu med vädertåliga stövlar/kängor man bara kan kliva i utan snörning och som har en uppbyggd skön sula så man inte får ont i fötterna eller överpronerar. ALLA jag provat i alla affärer i vår byhåla inkl sportaffärerna är platta och obekväma inuti. Har Ecco bytt läst eller nåt??

F.ö. hade jag mina scoterkängor från 70-talet (köpta beg) i 11 år varje vinter utan att de läckte. Till slut slet jag ut fodret inifrån. Och hur många år näbbstövlarna hängde med ska vi inte tala om :angel:

Mina första Eccoskor blev 15 år gamla.

Helt seriöst tycker jag kvaliteten var väldigt mycket bättre förr....

Var finns det som håller tio vintrar idag :confused: Har du några inside-tips?
 
Sv: Gore-Tex skor....och andra liknande material, vad är er erfarenhet?

Vad det är för skillnad o.s.v. kan jag inte uttala mig om - men Eccos/Vikings Gore-Texkängor är de som funkat absolut bäst för min son (nu 7 år). De få gånger de blivit blöta på insidan är när snön kommit in "ovanifrån".
 
Sv: Gore-Tex skor....och andra liknande material, vad är er erfarenhet?

Tyvärr har jag inte det. Dina gamla stövlar hade troligen något PVC-material i sig och sådant används inte längre. Det höll torrt som sjutton och var rejält tätt, men giftigt och miljöfarligt. Vill man absolut ha sådant material får man leta i fiskeindustrin. Fiskarna brukar ha rejäla PVC-kläder för det är det enda som duger. Det är otroligt slitstarkt utöver vattentätheten. Rent gräsligt för miljön däremot, som sagt, och i förlängningen även för oss.

Vi andra får hålla till godo med PU. Det är vattentätt, men tål inte riktigt lika mycket som PVC. I skor är det lätt att gå sönder Gore-Tex-membranet. Det böjs och töjs så många gånger att det till slut brister. Dock ska de absolut vara täta från början och bättre alternativ finns egentligen inte (förutom PVC då). Man får byta oftare och det ska man egentligen göra för materialen i dagens sulor är inte gjorde för hur många mil som helst. Gamla skor hade inte mycket av dämpning eller annat high-tech. Det har dagens skor, vilket gör dem bättre för fötterna och kroppen i allmänhet, men ger dem också kortare livslängd. Mina toppskor på joggingsidan håller bara ca 100-150 mil, men de är rent fantastiska att springa i under den tiden. Å andra sidan skulle jag inte rekommendera någon att springa i en billig sko alls så där är livslängden typ noll mil.

Man skulle ju kunna tro att en dyr sko håller mycket längre än en billig. Det är bara sant till viss del. Självklart kan en billig känga gå sönder fortare än en dyr, men den stora skillnaden där emellan är inte livslängden utan komforten och hur bra den är för fötterna. En billig känga kan hålla lika många vintrar som en dyr, men dina fötterna kommer inte att vara glada. I en billig sko är sulan ofta hård, platt och med sämre gummi. Ibland finns inte en en EVA-sula utan det är bara hårt, hårt, hårt. Samtidigt får det inte bli för mjukt för då får inte foten tillräckligt stöd och stabilitet. Jag har sett sådana skor också.

Jag vet inte om Ecco bytt läst, men om du bara hittar platta skor kan det bero på att du har ett högt fotvalv. Det kan avhjälpas med en sula gjord just för höga fotvalv. Det finns också vissa modeller och märken som har högre valv än andra precis som det finns vissa som är låga. Bäst är egentligen att ha en bra sko och en sula, men så duktig är inte ens jag.

Fast jag kan hålla med om att andelen modeller gjorde för överpronerare är hur stor som helst och allt har snörning. Fler neutrala modeller i vanliga sportbutiker vore inte fel. Snörningen är däremot inte så dum. Det är för att få till passformen.

Vill du stövlar för tio vintrar får du alltså köpa dig fiskarboots typ. De kommer att hålla, men också vara väldigt täta. Lite fotsvett får du räkna med. Å andra sidan får man fotsvett i andas-skor också. Andas-material släpper ut en del fukt, vissa mer än andra, men det är inga träningskläder direkt. Vill man ha vattentätt blir det tätt åt andra hållet också, hur man än gör. Det är ju däremot mycket bättre än skor och kläder som inte andas alls.
 
Sv: Gore-Tex skor....och andra liknande material, vad är er erfarenhet?

Just ja, det finns ju läderskor också, naturens eget andasmaterial. Sköter man sina läderskor rätt med impregnering, återfettning och långsam torkning borta från värme så kan de hålla länge. Hur snälla de är mot fötterna efter ett par år låter jag dock vara osagt.
 
Sv: Gore-Tex skor....och andra liknande material, vad är er erfarenhet?

Jag har gett upp alla sådana skor och har utrustat hela familjen , stora som små med varmfodrade Tretorn stövlar som används årets om. De håller fötterna varma även -20 om man har raggsockor/specialsocker i. Tom 12 åringen föredrar dessa stövlar till skolan om det inte är helt torrt i backen. (tur man bor på en ö där de flesta väljer funktionellt framför mode även på tonåringarna)
 
Sv: Gore-Tex skor....och andra liknande material, vad är er erfarenhet?

Tack Jadzia för en rapport "från andra sidan" :bow:

Jag provgår just nu ett par hittills sköna goretex-skor från Salomon, som var det enda i den här stan med något så när passande fotform.

Så fort även samma märke blev högre i skaften så försvann hålfotsuppbyggnaden :( så kängor/stövlar som supportar kan man tydligen glömma.

Men vattentäta jogging/walking-skor i slask och lite lätt läckande Ecco-stövlar i snö kan nog funka :cool:
 
Sv: Gore-Tex skor....och andra liknande material, vad är er erfarenhet?

kuoma-kängor kör vi andra året i rad hon har hoppat i många vattenpölar... inte ens fuktiga blir dom... mysko
 
Sv: Gore-Tex skor....och andra liknande material, vad är er erfarenhet?

Har köpt ett par på Tradera :angel: - återkommer med rapport :D
 
Sv: Gore-Tex skor....och andra liknande material, vad är er erfarenhet?

I Göteborg är det ju mer slask än snö och inte många minus. Så jag kör på fodrade allvädersstövlar från ÖB till barnen som kostar 79 kr paret. Och när det är torrt eller torr snö ( ovanligt) så har de vinterkängor. Dock inga dyra runt 149 kr paret i ngn goretex liknanade material bara. De brukar vara jättebra för mina barn är inte ute i timmar vare sig på dagis eller hemma i stöten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp