Göra vita handdukar vita igen

Rosett

Trådstartare
Har några vita frottéhanddukar som jag köpte att ha till ansiktet eftersom Basiron som jag använder bleker färgad textil. Nu är problemet att de vita handdukarna blivit ojämnt gulaktiga vilket inte känns speciellt fräscht. Har tvättat dem idag med vittvättmedel,några skopor vanish och förtvätt. Tvätten tog en timme drygt men de är fortfarande gula. Finns det något man kan göra eller är det bara att kassera dem? :down:

Har några vita frottéhanddukar som jag köpte att ha till ansiktet eftersom Basiron som jag använder bleker färgad textil. Nu är problemet att de vita handdukarna blivit ojämnt gulaktiga vilket inte känns speciellt fräscht. Har tvättat dem idag med vittvättmedel,några skopor vanish och förtvätt. Tvätten tog en timme drygt men de är fortfarande gula. Finns det något man kan göra eller är det bara att kassera dem? :down:
Tvätta riktigt varmt (90 grader) och använd alltid vittvättmedel.
Vita handdukar är antagligen inte färgade vita så de går att bleka så det blir vita.

Vi har en ung person i vår familj som använder Basiron och ALLA våra färgade handdukar har ljusa fläckar....... Medlet innehåller ju peroxid, som bleker, så det låter som om medlet blekt bort den vita färgen på era handdukar? De är förmodligen naturfärgade under det vita. Eller...?

Vi har en ung person i vår familj som använder Basiron och ALLA våra färgade handdukar har ljusa fläckar....... Medlet innehåller ju peroxid, som bleker, så det låter som om medlet blekt bort den vita färgen på era handdukar? De är förmodligen naturfärgade under det vita. Eller...?
Så kan det ju vara, ska prova tvätta dem varmare. Funkar inte det så är det nog som du säger.
Man kanske får acceptera att ha några fula "basiron-handdukar", ingen idé att skaffa nya som också blir fula menar jag.

60 står det ju på tvättanvisningen. Kan man köra färgade handdukar i 90? Jag har mest färgade.
Klart man kan, men jag misstänker att de mister färgen rätt snart. Det lär vara därför hotell nästan alltid har vita handdukar - förutom att det ser fräscht ut så tvättas ju dessa ideligen ideligen och i väldigt hög temperatur, och färgade handdukar och badlakan blir då snabbt fadda och trista i färgen. Vilket ser tråkigt ut, på ett hotell i alla fall, kanske inte spelar nån större roll hemma :)

Klart man kan, men jag misstänker att de mister färgen rätt snart. Det lär vara därför hotell nästan alltid har vita handdukar - förutom att det ser fräscht ut så tvättas ju dessa ideligen ideligen och i väldigt hög temperatur, och färgade handdukar och badlakan blir då snabbt fadda och trista i färgen. Vilket ser tråkigt ut, på ett hotell i alla fall, kanske inte spelar nån större roll hemma :)
Jag avskyr färgade handdukar - framförallt i mörka färger. Man har ju inte en chans att se om de är smutsiga. T.ex ifall en gäst orkat händerna så det blivit grå fläckar.
Mycket ljusa eller vita, det är min favorit. (har rätt mycket hemvävt linne...)

Nja, kanske om man har en väldigt klar och stark färg. Jag har några mossgröna, gråa, blåa och gråbruna och alla har hållit färgen bra trots att de oftast åker i 95 grader. Har dessutom några badhanddukar som är 10 år gamla i ljusblått och ljusrosa och den färgen ser också bra ut fortfarande. Visst, skulle man lägga handduken bredvid en ny likadan skulle det säkert synas skillnad, men det gör det nog även om man tvättar i 60 grader.

Innan nån påpekar hur onödigt det är att tvätta i 95 grader i hemmet kan jag nämna att det är för att handdukarna åker med disktrasorna. Och då känns det helt klart fräschast. Tvättar jag bara handdukar brukar det bli 60 grader.

Jag avskyr färgade handdukar - framförallt i mörka färger. Man har ju inte en chans att se om de är smutsiga. T.ex ifall en gäst orkat händerna så det blivit grå fläckar.
Mycket ljusa eller vita, det är min favorit. (har rätt mycket hemvävt linne...)
Jag önskar att jag kunde ha det så. Men med en sambo som tycker att det är för jobbigt att tvätta händerna ordentligt efter toabesök när han bara ska ta en liten paus från trädgårdsarbetet så är det tur att det finns mörka handukar, jord har jag aldrig lyckats tvätta bort från en frottehanduk.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka