göra vinbärssaft

ameo

Trådstartare
Moderator
Mina vinvärsbuskar uppskattade visst ett lass maskbearbetad gödsel i våras, för plötsligt är det mängder med vinbär på våra små buskar, som tidigare år bara lämnat några enstaka bär...

Så nu tänker bukes-ohusligaste husmor :p göra egen vinbärssaft för första gången i sitt liv! :angel:
Har bara två korta frågor egentligen
- hur vet man när vinbären är mogna att plockas för att göras saft av? Gäller både svarta och röda.
- blir det gott om man blandar svarta och röda vinbär i samma saft? Det är väl ungefär 3-4 ggr så mkt röda som svarta och de svarta är inte tillräckligt många för att det ska kännas lönt att göra en egen saftsats på dem...

Tacksam för svar!

(nu går jag och sätter min första flädersaft också! :love: )

Sv: göra vinbärssaft

Eh... jag har alltid trott att när de är goda att äta är de goda att göra saft och sylt på också?

Det går bra att blanda svarta och röda bär.

Ernst gjorde saft av svarta vinbärsblad i senaste programmet. Receptet finns säker på nån hemsida. Det lät gott.

Jag älskar röda vinbär och ska frysa in små portionspåsar att ta fram i vinter till efterrätt - eller bara ren njutning.

Eh... jag har alltid trott att när de är goda att äta är de goda att göra saft och sylt på också?
du har säkert rätt i det!
Kom ihåg att jag utnämnde mig själv till bukes ohusligaste husmor... :angel:

*garvar*nej, vad gäller att ta hand om det naturen erbjuder - utöver blåbärs- och rabarberpaj :d - så är jag totalt värdelös. Jag har helt enkelt aldrig orkat lära mig, för jag har haft någon annan som gjort det åt mig. (min mamma, som dog för några månader sedan) Nu måste jag göra det själv om det ska göras. Jag har mycket att lära...

Så nu tänker bukes-ohusligaste husmor :p göra egen vinbärssaft för första gången i sitt liv! :angel:
Har bara två korta frågor egentligen
- hur vet man när vinbären är mogna att plockas för att göras saft av? Gäller både svarta och röda.
- blir det gott om man blandar svarta och röda vinbär i samma saft? Det är väl ungefär 3-4 ggr så mkt röda som svarta och de svarta är inte tillräckligt många för att det ska kännas lönt att göra en egen saftsats på dem...

Tacksam för svar!

(nu går jag och sätter min första flädersaft också! :love: )

Ha så kul med saftandet :) För saft ska bären vara fullmogna till skillnad från när du gör gelé då de bör vara lite åt det omogna hållet för att geléet ska stelna. Svarta vinbär är då svarta mjuka och smakrika. Röda vinbär är djupröda och nästan lite genomskinliga. Du kan plocka hela klasar med bär och det gör ingenting om det följer med ett och annat blad. Om bären mognar lite pö om pö så kan du plocka och frysa in och så göra saft på alltsammans någon gång när det passar dig. Väl rengjorda flaskor och tättslutande korkar är A och O för hållbar saft. Om du inte vill ha konserveringsmedel i saften kan du a) dricka upp den fort eller b) frysa in den t ex i tömda rena sirapsflaskor.

Skumma noggrant - lättast med en hålslev om du har. Du kan gärna vänta lite så att det bildas ett skinn på saften innan du skummar så går det lätt att få med allt skum.

Och visst kan du blanda bären. Och blanda i hallon, t ex. Du bestämmer - det är ju din saft!

Tack för tipsen!

Jag får väl lura ut mina avkommor och plocka lite vildhallon att blanda i, det finns massor här... Tamhallon har vi däremot inga.

en tilläggsfråga, angående flädersaften - kan den stå i rumstemperatur och "dra" eller bör man ha den i kylskåpet?

Ett tips när det gäller svarta vinbär (som jag tycker ger den godaste saften) är att även plocka med bladen. Jag googlade på ett recept som jag tyckte lät rätt likt det jag brukar göra

1 liter svarta vinbär, 2 kg socker, 1 skivad citron, 200 vinbärsblad, 1 påse vinsyra, 2 l kokande vatten: blanda ihop alltsammans i en lämplig balja, låt stå i tre dygn, sila och häll upp i burkar och ställ i frysen. Juicen är koncentrerad så den ska blandas med vatten innan servering.

det är inte så mycket svarta bär att det räcker till en sats ren svartvinbärssaft. Tror inte jag får ihop mer än max en halvliter på den busken, om ens så mycket - buskarna är ganska små fortfarande och det är bara den röda som har mängder med bär...

men tack för tipset ändå!

På de röda vinbären så kokar jag sylt, 80% bär, 20% socker och så konserveringsmedel enligt flaskans instruktioner.

Blir ganska likt lingonsylt. :d

Min flädersaft möglade när jag hade den i rumstemp för några år sedan. Tror dock jag glömde att röra i den var dag.
Bäst blir när den står svalt i jordkällaren, eller i kylen då om man har plats för det:angel:

Liknande trådar

Foder & Strö :) Hej! Jag funderar på att hyra häst en månad i sommar. Tyvärr har grannen fullt i sitt stall och jag överväger nu att kanske göra en...
2
Svar
31
· Visningar
4 436
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 142
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 999
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar