Göra utestall av innestall?

Tussemaja

Trådstartare
Vet inte om den här tråden ligger rätt....?
Vi har flera hosthästar i vårat stall. Två som haft hosta i flera år och min nya då - som började hosta bara några dagar efter att hon kom. Vet inte om hon haft dom problemen förut (svårt att få reda på sanningen) eller om det faktiskt är så att ombyte av miljö + övergång till hö har utlöst, vilket absolut inte kan uteslutas. Hon hostar än så länge bara nån gång då och då - särskilt vid väderomslag (väntar vet på tisdag, bytt från spån till torv och väntar på hösilagelasset nästa vecka) Men så tänkte jag: Om man har ett "vanligt" kallstal med fönster i alla boxar - kan man då inte helt enkelt bara göra om det till "utestall" genom att helt ta bort fönstren och ha ytterdörren öppen. Måste stänga av vatten å sånt förståss. Nån som provat?

Sv: Göra utestall av innestall?

Risken är att det blir väldigt dragigt och en del hästar tål inte drag.

Jamen blir det nån skillnad - de utestall jag sett är rätt glesa å dragiga...Men det kanske inte är så det är tänkt...?

Risken är att det blir väldigt dragigt och en del hästar tål inte drag.

Det där är mest en myt. Hästar mår MYCKET bättre i frisk luft och drag än i ett stall med dålig luft. Och man kan ju alltid täcka dem, så är draget inget problem.

Till TS: prova att bara ta ut fönstren först - det kanske räcker- så kan man stänga dörren och minska korsdraget vid riktigt dålig vädrelek/mycket blåst etc.

skillnad på drag och korsdrag!!

mina hästar får rinniga ögon direkt om dom står i korsdrag. och det blir det om man har fönster på två sidor som står helt öppna. jag sätter bara upp på båda sidor om det är vindstilla ute, annars blir det typ storm i stallet.

Ja man kanske kan placera hosthästarna på den ena sidan och ta bort fönstren och stänga fönstren på motsatta sidan. Då borde det i alla fall inte bli storm rakt igenom. Värt att prova!

Jag har på prov under vintern som varit bytt alla glasfönster mitt ena stall mot vindväv. Resultatet?

Jo vi fick att kanon klimat i stallet mycket torrare och varmare;) än vad vi haft innan. Då var ända denna vinter väldigt välbesökt av stormar.

Så det kan absolut vara värt att prova om man har dåligt klimat i stallet.

Jag har på prov under vintern som varit bytt alla glasfönster mitt ena stall mot vindväv. Resultatet?

Jo vi fick att kanon klimat i stallet mycket torrare och varmare;) än vad vi haft innan. Då var ända denna vinter väldigt välbesökt av stormar.

Så det kan absolut vara värt att prova om man har dåligt klimat i stallet.

Vad är det? Var hittar man det? Kan man använda det istället för fönster i alla stall? Låter iaf intressant

finnt på lantbruksbutiker.. bara att kolla på de största.. finns länkar på hastnet.se

jag tänkte själv tipsa om vindväv, då det ger frisk luft men inget drag :)

det är en halvgles väv som stoppar vind men som är luftig, ett grovt plasttyg typ..

Det är en väv som används till bl a vindskydd och i ridhus där man inte vill riskera att det blir för varmt och/eller dålig luft.
Man får ju inte göra reklam eller länka hur som helst här. Men om du googlar på vindväv kommer du att hitta flera olika alternativ. Det finns i lite olika färger och täthet. I mitt nya stall kommer jag att ha mycket vindväv och fick tummen upp vid förprövningen av Länsstyrelsen.

Numera finns forskning på att hästar inte mår dåligt av drag.
Hur skulle de annars kunna vara ute?

var hittar man den forskningen? Jag skulle vilja ha mera drag i vårt stall men alla innehästarnas ägare klagar. Det är nordisar o fjordingar!. men dom är känsliga.
Själv har jag ett trasigt fönster som jag aldrig säger att jag vill ha lagat för min pålle älskar att stå i draget. Men det blir bara nån timme, resten går han ute.
Så jag vet inte av egen erfarenhet.

Vet inte om den här tråden ligger rätt....?
Vi har flera hosthästar i vårat stall. Två som haft hosta i flera år och min nya då - som började hosta bara några dagar efter att hon kom. Vet inte om hon haft dom problemen förut (svårt att få reda på sanningen) eller om det faktiskt är så att ombyte av miljö + övergång till hö har utlöst, vilket absolut inte kan uteslutas. Hon hostar än så länge bara nån gång då och då - särskilt vid väderomslag (väntar vet på tisdag, bytt från spån till torv och väntar på hösilagelasset nästa vecka) Men så tänkte jag: Om man har ett "vanligt" kallstal med fönster i alla boxar - kan man då inte helt enkelt bara göra om det till "utestall" genom att helt ta bort fönstren och ha ytterdörren öppen. Måste stänga av vatten å sånt förståss. Nån som provat?

Om flera hästar i ert stall har problem och nya också börjar få det skulle jag ta och gå igenom vad det är i stallet som orsakar problemen. Några punkter jag kan komma på på rak arm:

- hur är ventilationen, ta ut någon som jobbar med vvs eller är kunnig när det gäller stallbygge och se om luftombytet är tillräckligt

- kolla grovfodret, är det fräscht, vart förvaras det? kanske måste börja vattna höet?

-Vad har ni för strö i stallet, vart köper ni det, dammar det? Är det producerat för häst?

- Hur sköter ni stallgång osv, sopar ni när hästarna står inne?

-Känn på luften på morgonen när ni öppnar stalldörren, är det varmt, kvavt, fuktigt?

:)

Vi har haft både fönster 8inte hela fönster utan vissa smårutor) och dörr öppna i stallet i flera vintrar. Hästarna har definitivt inte mått dåligt av det. Det är klart att jag stänger om det blir snöstorm eller liknande. Dessutom har jag lagt täcken på alla på nätterna om det har varit flera minusgrader, kanske onödigt men jag tänker att de står stilla.

Men när jag läser dina frågor så verkar det som att du har hästen inne nu på sommaren? Det allra bästa för en hosthäst är nog ändå att vara ute så mkt som möjligt. I alla fall om hostan beror på damm och kanske mögel. Jag antar att det äår den vanligaste orsaken. Vi har vår hosthäst ute dygnet om från maj tom oktober. Han mår bäst av det.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 569
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hej någon som vet hur man klarar att sluta med zolpidem? Jag har ätit denna tablett 10 mg varje dag i ca 3 veckor, först ca 2 veckor...
Svar
9
· Visningar
1 774
Senast: vallhund
·
Hästvård Jäkla skitsommar vädermässigt det här.. Jag har aldrig under alla år förr haft en förkyld häst ska tilläggas, lyckligt förskonad från...
Svar
12
· Visningar
8 739
Senast: Ninnurur
·
Relationer Vänder mig till alla smarta bukefalister i hopp om råd! Jag har problem med min bästa vän.. vi började känna varandra genom att ligga...
2
Svar
28
· Visningar
5 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025
  • lagom smakligt men bra torrfoder

Hästrelaterat