Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

mitt kök ar bajsbrunt och gult :D man kanner sig sa dar lite extra lycklig varje gang man gar in i det (eller var det tvärtom?) vi tanker inte bara gora nagot at trappan, utan ett nytt kök ar pa intagande det med ;)

ingen aning vad vi ska gora med varat, men det far nog renoveras sist, just nu fastnar allt byggskrap i den. Inte sa kul om man satter in ny filt, men just nu spelar det liksom ingen roll om den blir lite fulare.

Åh, du fick mig att tycka ännu lite bättre om mitt kök. Aprikosisch är kanske inte så fult när allt kommer omkring :D
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Ja det är plastmatta på min också som jag inte tror är jättehal (har inte gått där utan skor ännu), men som ska bytas. Jag måste också ha något nytt på trappstegen som ersätter plastmattan, är osäker på vad i dagsläget. Det enda jag vet är att färdigareparationskit för trappor är snordyrt så det tänker jag inte syssla med. :p

Jag tror främst att ett trappräcke hjälper er när jag tänker efter! Här hemma är ju trappan lite småhal, som en välsliten trappa är. Men jag använder alltid ledstången och brukar som mest slinta på kanten av något trappsteg så jag slår i tårna. :p
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Jag har fastnat med fingrarna i en sån spaljé när jag ramlade i en hal trapp.
Aaaj kan man säga
Vi hade såna halvmånemattor, med två hundar och tre katter
Inget större slitage och satt från 1994-2008 iaf när huset såldes
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Skriver under på trappräcke!
Vi hade inget heller under en tid, och det var då jag halkade i trappen… Gravid i v 16…
Kan rekommendera sånt där rep vi har i trappen. Eftersom vår trappa är svängd och böjd och brant och allmänt besvärlig så hade det varit svårt att få ett räcke i trä snyggt. Och dyrt hade det också blivit. Jag tror det tog mig ungefär en timme att få upp repet. Och behagligt att hålla i med eftersom det sviktar lite.
Sen skadar det inte att det blev billigt ;)
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Vi bytte ut den fula plastmattan i vår trapp mot heltäckningsmatta helt enkelt. Tog hit en golvläggare som skar och satte fast, en dags arbete ungefär :)

Fördelen är att det är halkfritt och eftersom trappan (precis som er) är öppen i bakkant fastnas smutsen i mattan och ramlar inte ner under :)
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Mina föräldrar gjorde om sin trappa i någon slags parkett med en upphöjning längst ut på varje trappsteg. Snyggt och funktionellt. Fungerade utmärkt med vår hund men han var mindre än vad din är.
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Trappräcke tror jag hjälper alla utan Svansson ;) Men det ska absolut upp! Vi har inte kommit fram till hur det ska se ut (men jag lutar åt ett i rep som Zewz har eftersom vi förhoppningsvis kan få upp det själva då), men det rör iaf lite på sig för vi ska börja med trappan efter nyår! Tjoho!
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Och TACK allihopa för förslag och idéer! Eftersom plastmattan måste bort och det är fasat för att sitta något där, så kommer vi att lägga på filtmatta på trappstegen och hoppas att det löser halkighetsproblemen tillräckligt mycket :)

Men det har varit superbra att få ta del av andras lösningar för det har iaf fått oss att fundera lite och tänka till på vad som kan fungera/inte fungerar..
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Vi har filt i våran trapp, dock brunt så det är jättefult (brun matta i trätrapp. Furu eller vad 17 det nu är. Asfult alla fall:p ) Men det är halkfritt och lättstädat.
Förutom i kattens hörn, är en fin liten matta med katthår där :p
Ellos har fina halkskydd för trappor till bra priser :)

Vi har planer på att måla trappen vit alt ljusgrå.
Om det går att byta filten som ligger nu, så ersätta den med någon annan snyggare.
Frågan är vilken färg bara, samt måla våggen ljusare. Nu är den mörkblå.
 
Senast ändrad:
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Jag har en kompis som målade deras trärena trapp helvit. Hon ångrar sig bittert. ALLT syns. Särskilt om man har djur. Så kanske inte helt i vitt?
Jag tycker vår kombination blev bra, med planstegen i lackad furu och vagnstycket och sättsteg i vitt :)
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Filt låter väldigt bra! Och hela trappsteg var riktigt snyggt (framförallt i jämförelse med nuvarande utseende :p).

Har du någon erfarenhet själv av filt på trappor? Håller det hyfsat eller repar hundklor/kattklor upp det väldigt fort?

Sorry för sent svar! Jag har dock inga erfarenheter men du har ju fått andras redan så :D
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

:nailbiting:

Och här står jag med vita funderingar till min trätrappa! Tanken har hela tiden varit vitt, men ingen helt exakt planering... Gud så svårt att veta vad som blir bäst! Välsliten, gammal trätrappa som såklart ska få den värdighet den förtjänar!

Killaloe: Vad skönt att ni fått lite idéer, hoppas ni blir nöjda med resultatet sen. :)
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Jag skulle hellre välja en snygg gammelgrå färg än helvit! Vi renoverade och sålde ett hus förra året och det var en vit trätrappa där. Precis som Zews säger så syntes ALL skit! Så orkar maningen skura trappen ofta skulle jag ta en annan färg.

Vi valde en ljusare grå färg för att bryta av mot de vita väggarna och för att få lite gammeldags känsla. Det blev supersnyggt!
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Men hade inte din trappa också kunnat bli fin om ni gör i samma stil som Zewz? (Även om jag tror att grått också är fint) i och med att det väl är lite likast med tanke på spont etc? :)
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Det låter som ni har koll på det där med trapprenovering :D Jag har väldigt svårt att föreställa mig hur det är med en "inte vit" trappa, men det låter snyggt som ni har gjort. Har ni någon bild på hur det såg ut? :)
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Tyvärr inte, och kan inte skaffa fram heller eftersom huset är sålt. Googlade lite och hittade en bild som lite liknar det vi gjorde

431964-trappa.jpg


ungefär samma gråa färg men med släta vita väggar och även grått trappräcke.

Efter den här tråden bestämde jag faktiskt att jag när bebis kommit ut och foglossningen lagt sig ska måla om vår trapp hemma i grått också ;)
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Det ser jättefint ut (även om det ni inte var din trappa du visade ;))! Så jag förstår helt klart om du ska göra samma med din nuvarande trappa (kan inte bebis hjälpa till från magen? :p ;)). Vore jätteroligt om du hade möjlighet att visa före/efterbilder när det väl blir gjort.
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Åh, så smart! :love: Undrar om min klump också känner för att åka så :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp