göra sig av med en 3årig katt?

GotAsecret

Trådstartare
vi måste tyvärr göra oss av med våran 3 åring...jättekelig o social är han men han är okastrerad och som sagt 3 år...finns det verkligen ngn som vill ha annat än kattungar? eller är det "bäst" att avliva honom?

råd och tips på hur vi ska lösa detta mottages tacksamt! :bow:

Sv: göra sig av med en 3årig katt?

Det kan vara svårt att hitta rätt människa, men jag garanterar att det finns folk som vill ha en lite äldre katt :laugh:!

T.ex. jag själv, när jag får lite större utrymme med trädgård, så kommer jag skaffa mig en eller två katter. Jag kommer att leta efter vuxna katter som man vet hur de är, hur de funkar och som kommer bra överrens med mina hundar.

Så jag tycker absolut att du ska göra ett försök, det är ju absolut ingen lastgammal katt! Och om den är social och trevlig så kan det säkert finnas någon pensionär eller något som vill ha sällskapet men slippa det värsta buset som kan bli med en kattunge :idea:!

Jag själv har tagit emot tre katter som inte varit ungar. I och för sig är de två sista hittekatter. Är dock osäker på om jag skulle ta en okastrerad.Skulle vara skönt att slippa ombesörja kastration nästa gång! När min väninna gav bort sin äldre katt såg hon till att han blev kasterad innan. Kanske ett argument för någon att ta honom?

samma här. Vi har tagit emot mestadels vuxna katter som behövt en andra chans. Men då har vi velat att de är kastrerade först.

till ts: Jag tror det blir lättare att hitta någon som vill ha er katt om den är kastrerad.

Jag hoppas ni hittar rätt människor. :)

Instämmer i angelwings förhoppning.:)

Kastrera katten och annonsera efter ett nytt hem.Kattungar är söta, men det finns flera som tycker att de är jobbiga och de vill hellre ha en vuxen katt.De flesta som väljer en vuxen katt vill också ha en färdig katt-dvs den ska vara kastrerad.
Lägg gärna ner lite tid på att skriva annonsen också, katter är ju personliga .Det är alltid bra om man kan ha en bild i annonsen.

Jag hittade hem åt 8 ungkatter i våras. De var då mellan 8 månader och 1 år och de var inte keliga och gosiga med främlingar då de var hittekatter.De flyttade till 8 olika hem.Jag annonserade på flera ställen på nätet och flera gånger i tidningen. Bäst respons fick jag av tidningsannonserna, men på en del annonser fick jag inte ett enda svar. Men man får inte ge upp
Ingen katt skänktes bort utan kostade minst 400 kr-det blev en förlustaffär för mig då alla var kastrerade och vaccinerade men jag är glad över att de fick nya hem.

Håller med alla ovanstående; ge katten en chans men kastrera först. Skulle tänka mig att det är lite mer attraktivt på marknaden (ok, det där lät ju bara lustigt men du förstår poängen :D) Skulle definitivt inte ha något emot att själv skaffa en vuxen katt om jag bodde större än jag gör just nu. Så ja, ge honom en chans!

mja...kastrerar vi är det för att vi ska kunna bli av med honom så han får det bra nån annanstans...han tål nämligen inte mig :eek:

:eek: Vad har du gjort för att förnärma herrn så pass att han inte ens tål dig?

(:D;))

mja...kastrerar vi är det för att vi ska kunna bli av med honom så han får det bra nån annanstans...han tål nämligen inte mig :eek:

Jag tror oddsen att finna ett hem till honom ökar betydligt om ni kastrerar honom. Okastrerade hanar kopplar många till skrikande och pinkande hanar så folk kan nog dra sig för att ta en okastrerad hane.

flyttat hit :mad: han vill minsann ha min sambo för sig själv...gayvarning :rofl::angel:

han skriker inte:p däremot pratar han med en :) han är en katt som verkligen är lätt att förstå vad han vill, o han förstår mkt väl vad man säger, även om han inte alltid bryr sig*s*

han kan "sitt" och "puss" på kommando, en gång när jag skulle ge han mat så sa jag "sätt dig vid skålen o vänta"...han gick o satte sig =)
eller som när vi skulle sova men ville ha en gosestund med katten först så stod han utanför ena sovrumsdörrn o den var stängd...sambon sa åt honom att gå runt...

han är lite rolig o väääldigt söt, kolla!:D :rofl:han är så söt så att en gång när jag åkte in akut med ambulans så när vi kom fram mötte vi en annan förare...han ba "nejmen heej! det är ju du med den söta katten!" :rofl:

17550027.jpg
18103059.jpg
19750793.jpg

hmm när jag tänker efter så är han kanske 4-4,5...jag har bott här i 2,5 år o vart tillsammans med sambon i 3...o det har alltid varit så :mad:

Ska ni göra er av med en underbart personlig och pratig katt som avgudar din sambo, för att katten inte gillar dig? :eek:
Rent av tänkt på att avliva??

Mitt råd, skaffa en till katt som blir "din", så slipper du vara svartsjuk.

Min sambo har också en katt som avgudar honom.
Det är dem två liksom. Det rör mig inte i ryggen, jag är glad att de har ett unikt band, jag delar gärna honom ;) Men så har jag fler katter också.

Hur ställer sig din sambo till att "göra sig av med" en liten katt som valt honom som hem, som avgudar honom?

Nej, försök fostra katten (om han tex biter dig), kastrera honom och skaffa en liten polare åt honom istället. Katter är intelligenta, rannsaka dig själv och ta dig tid att göra saker bara du och katten.

nejnejnej! utan sambon börjar misstänka att han är allergisk, så han ska kolla upp det innan vi gör nåt förhastat...vi gillar ju verkligen honom...men han har mkt humör...ena dan är han hur gosig som helst, för att nästa dag visa sitt missnöje över att jag tagit sambon ifrån honom :mad:

vi har haft en till men den fick vi ta bort pga mag o tandbesvär...han kunde inte äta utan fick upp allting:(

sen hade vi en till på prov men det funkade inte...det var en hona:p

vet inte riktigt hur vi ska göra, jag tycker ju faktiskt om honom men är sambon allergisk som han tror, som dessutom tydligen finns i generna på nåt sätt...så har vi ju inget annat val än att göra oss av med honom:(

Jahaa, nej allergi är ju en helt annan sak.
Det framgick inte riktigt ;) eller missuppfattade jag rejält :p

Hans humör kan mycket väl mildras utav att ni kastrerar honom, det är ju inte dyrt att kastrera hankatter, så det hade jag gjort oavsett om din kille har allergi eller inte. Kastrera och ID-märk.

Allergi måste inte nedärvas. Min mamma är allergisk emot gräs och pälsdjur delvis, men jag är inget utav det. Håller tummarna för att din kille inte är allergisk, men är det så kan ni säkert hitta ett bra nytt hem åt en så personlig katt, bara ni lägger ner jobb. Det kommer krävas att ni knåpar ihop en bra annons med charmig text som lyfter fram kattens finaste sidor och går rakt in i hjärtat på folk, med en eller två fina bilder. Sätt upp lappar överallt, affärer, bensinmackar, djursjukhus, anslagstavlor här och var. Annonsera på nätet, blocket, kattsidor, lokaltidningen. Fråga varenda kotte ni springer på, men var inte rädda för att ställa krav på nya ägare också, det KAN man och bör man.

Lycka till, hur det än blir.

precis:) ja jag tänker kosta på mig en kastrering tror jag...eller om vi delar på den men kastreras ska han:p

får man nåt betalt för dem?

självklart kommer vi kräva god omvårdnad innan vi ger bort honom och ett gott hem ska garanteras! :D

Håller med alla andra som svarat, men jag funderade bara varför han inte är tidigare kastrerad. En vuxen hankatt på nästan 5 år som inte redan är kastrerad låter lite jobbig att leva med, inbillar jag mig i alla fall.

precis:) ja jag tänker kosta på mig en kastrering tror jag...eller om vi delar på den men kastreras ska han:p

får man nåt betalt för dem?

självklart kommer vi kräva god omvårdnad innan vi ger bort honom och ett gott hem ska garanteras! :D

En symbolisk summa brukar inte vara något problem att ta. Jag har tagit 1000-2000 kr för vuxna kastrater (raskatter) och en kastrerad och ID-märkt huskatt bör du kunna få 500 kr för iaf.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 569
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 606
Senast: MissFideli
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 935
Senast: Sesca
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka