Göra om maskinhall till ridhus?

E

EmmaKarl

Går det att göra om en maskinhall till ridhus? Vi tittar på en fastighet där det står följande info om maskinhallen:

Ca 430 kvm, tak och väggar av plåt, stor vikport, 6 st fönster. Isolerad och med betonggolv. Vatten och avlopp anslutet till en egen trekammarbrunn med infiltration. Uppförd 2003.

Vad tror ni? Skulle det funka och vad skulle det kosta?

Sv: Göra om maskinhall till ridhus?

Förstår att det blir ett väldigt litet ridhus, brukar ju annars vara på 800kvm eller mer. Men eftersom maskinhallen redan står på fastigheten kan man ju lika gärna utnyttja det till att slippa regn och snö :)

Allt går. Men det svåra blir att få till en bra botten om det är helgjutet golv. Lätt att det blir stumt så det kommer att krävas en hel del för att få till det. Ofta får man lägga på så mycket (50 - 70 cm) att det kan påverka höjden. Sedan bör ju väggarna också kläs så att de håller för hästsparkar och det kommer att ta en del på ytan också. Men går gör det säkert även om det kommer att kosta en del att göra det.

Tänk också på att söka bygglov för ändrad användning.
Det blir dyrt om någon kommer på er i efterhand.

Tänk också på att söka bygglov för ändrad användning.
Det blir dyrt om någon kommer på er i efterhand.

Fast kolla om det behövs bygglov, många kommuner där det inte behövs. Olika kommuner har olika regler. Väldigt olika.

Till TS: Att få tak över huvudet och göra det bättre efterhand som du/ni har råd. Vem hade tackat nej?

Tack för tipsen :)

Självklart ska vi kolla upp bygglov, ett bra tips!

Ang. takhöjden: vad säger reglerna om takhöjd i ridhus? Jag tror inte att det skulle vara något problem, gigantiska maskiner har ju kört in och ut hittills men man vill ju hålla sig till reglerna.

Några bra boktips på hur man gör när man bygger ridhus? Även om vi inte ska bygga allt från grunden så är det ju bra med tips på underlag och sparkvänliga väggar :)

Tror ni att man som inackordering uppskattar ett sånt här ridhus också? Självklart skulle vi inte ta in pengar på ridhuskort för det men det kanske kan vara en bonus när man jämför olika uppstallningsalternativ?

Tack igen för tipsen :)

Det finns inga krav för ridhus egentligen när det gäller mått utan det är upp till brukaren. Så takhöjden får du tänka ut vad som kommer att kännas bekvämt att rida när man sitter på en häst som kanske tar ett språng upp i luften. Ska ju inte vara så att man måste huka sig för att inte slå i huvudet.
Om hg uppskattar ridhuset beror nog en hel del på måtten du har ju bara anget ytan inte längd och bredd. VIssa är ju ganska noga med att inte ha för smala som ger snäva svängar.

I så fall ska nog inte takhöjden vara några problem.

Vi har själva bara information om hur många kvadratmeter maskinhallen är. Men om man tittar på bilder är det rektangulärt till formen. 15x30m kanske...

Det vanligaste problemet om det är en gammal trä maskinhall brukar vara att de är byggda med snedbjälkar vilket gör att du måste ut väldigt mkt från väggen för att inte som ryttare på stor häst slå huvudet i snedbjälken, är direkt livsfarligt att inte spärra av så att det inte går att komma för nära för det kan få otäcka följder om en häst blir rädd och piper iväg.
Så innan du vet måtten och hur den är byggd är det omöjligt att säga om man kan rida i den eller inte.
Sen beror det ju mkt på vad för hästar, småponnyer kan ju funka att rida på mindre yta medans det inte blir något vettigt alls med en stor häst.
Bredden är väl det som påverkar mest och att rida vettigt på för smal yta funkar inte.
Hade själv en liten maskinhall på en gård jag hyrde för en del år sedan, där blev ridmåttet 12 x 20 och det funkar inte alls att rida stor häst på, satt in lite unghästar i skritt där inne för övrigt var den bra att ha och löslongera hästarna i när det var för kasst väder ute för att rida.

Tak och väggar är av plåt så då borde ju inte snedbjälkar vara ett problem?

Vi kommer främst ha islandshästar, dvs. C/D-ponnystorlek.

Tak och väggar är av plåt så då borde ju inte snedbjälkar vara ett problem?

Vi kommer främst ha islandshästar, dvs. C/D-ponnystorlek.

Beror ju på vilken grundkonstruktion det är om det är en stålstomme eller trä, finns ju många som bytt ut beklädnaden på de gamla hallarna till plåt, chansen är ju större att du kan få en funktion av hallen iom att du har ponnystorlek på pållarna. Är väl bara att kolla på stället så får du ju mer uppfattning om hur det är byggt, mått osv då är det ju lite enklare att bilda sig en uppfattning om det kan fungera eller inte.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
Hemmet En kompis till mig går i husköpstankar. Huset hon gillar/ älskar för dess planlösning är ett Myrsjöhus ifrån 1967. Det är ett dödsbo...
2
Svar
31
· Visningar
3 401
Senast: Fanzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte