Göra om galopphäst till hopphäst

Sv: Göra om galopphäst till hopphäst

Min kära Z käkar kraftfoder för 2040kr/mån, då har jag som sagt varken med soja, foderjäst eller mineraler... Whoplido! En jäkla tur fölungen blev snygg :D

kl
Tycker många gör en så stor grej av att "omskola" galopphästar. Har ridit en del galopphästar, bland dem har det varit 1 ½ åringar som skulle ridas in och förberedas för kval, andra hästar som inte velat springa eller blivit skadade, samt äldre som gjort sitt på banan.
Ridit några "omskolningsprojekt" , och de reds precis som vilken unghäst som helst. Visst kan vissa vara lite känsligare, skarpare eller hetare. Men sådana hästar finns det ju bland andra raser också, jag tycker inte man kan generalisera deras temprament. Somliga har varit allt annat än en lättsam historia, andra har varit otroligt okomplicerade.

Ang. förutsättningar i hoppning/dressyr är det också individuellt, men visst finns det fullblod som presterar i dessa grenar.

Jag förstår din invändning, och visst, man kan ju egentligen fråga TS om hon då har unghästvana.

Det är ju en avvägning, ska man säga att fullbloden är som vilken annan häst som helst eller ska man säga att det finns områden där det väldigt ofta är lite mer meckande? Vilket är, så att säga, störst risk?

Som tidigare sagt så är omskolningen inget problem om hästen bara fått lugna ned sej från banan, tror det är stor skillnad VART ifrån man köper sina fullblod, köps dom på typ Täby Galopp och stått där livet igenom så kan den nog behöva lugna ned sej lite innan man skolar om den, men kommer den från en amatör tränare som haft den hemma på gården kan man nog sätta igång direkt. DOCK inser jag att ett fullblod SKALL man inte ha i stora stall!! Dom trivs aldrig fullt ut där och blir då svåra att hålla i hull och mer hispiga. Har du eget stall så blir det inte samma spring och dom trivs bättre och mindre foder går åt för att hålla hullet. Jag har själv varit installad med mina 2 fullblod innan jag bygde eget och det blev superstor skillnad på mina hästar!!
Jag vill inte heller rekomendera nån att köpa ett fullblod om man inte haft många egna hästar innan, dom är inte specielt lätta, visst är min ena gudomligt snäll att rida OM du inte kräver nått, så den kan man lätt släppa en nybörjare på i ridhuset utan att nått kommer hända, medans sätter du en som kan på honom så kan den få det jobbigt... Den andra därimot kom aldrig riktigt ned i varv från galoppbanan och den va aldrig specielt lätt att rida, va inte många som vågade sitta upp på henne och ändå gjorde hon aldrig nått för att kasta av, men trippade och studsade och va allmänt snabb i alla rörelser, tänk sväng så hade du svängt redan innan typ! Gälde att vara med på hoppbanan där!
Själv köpte jag fullblod då jag va så himla trött på alla halvbloden som inte kan tänka själva... och kan säga att jag fick en häst som tänker själv! Lite väl mycket i bland! Så tror man måste inse vad man ger sej in på.

Skulle jag dock sattsa på hoppning eller dressyr skulle jag nog inte köpt ett fullblod utan ett halvblod istället (med kanske mycket fullblod i för att få smidigheten), för tyvärr är chansen mindre att få upp ett fullblod i högre klasser mycket mindre än ett halvblod. Det krävs oftast ganska mycket mer hos ryttaren och dessutom är dom faktist inte avlade för det och därmed så har man inte letat efter dom egenskaperna som du vill ha hos en dressyr/hopphäst.

Sedan kan jag bara hålla med ang kostnaderna, ett fullblod är grymt mycket dyrare än ett halvblod! Har ett halvblod med 50% fullblod i och den är hur billig som helst om man gämför med fullblodet!!! Inköpskostnaden är ju heller ej den dyra grejen med hästen, utan det är dom fasta kostnaderna och träning.

Jag vill inte heller rekomendera nån att köpa ett fullblod om man inte haft många egna hästar innan, dom är inte specielt lätta,
Själv köpte jag fullblod då jag va så himla trött på alla halvbloden som inte kan tänka själva...

Här generaliserar vi inte dåligt:crazy:.. Jag har ridit flera fullblod som varit oproblematiska, likväl som jag ridit knepiga. Precis som jag har ridit lugna halvblod och tempramentsfulla halvblod.

Det går inte att placera fullblod eller någon annan hästras för den delen i kategorin "svåra". För det är så individuellt från häst till häst.

Det är också individuellt från ryttare till ryttare vad som upplevs som en svårriden häst.

För övrigt så vet vi inte heller vad ts har för ambitioner. Rida upp till 110-120/LA kan man i princip göra på vilken häst som helst.
Att ta sig till svår klass är ingen garanti bara för att man har ett halvblod med toppstam.

visst är min ena gudomligt snäll att rida OM du inte kräver nått, så den kan man lätt släppa en nybörjare på i ridhuset utan att nått kommer hända

Skriver under på det. Min dotter var 8 när jag köpte mitt första egna fullblod, när han väl landat i tillvaron och insett att livet inte bara bestod av att springa fort, fortare, fortast så var han en strålande barnhäst, lufsade runt hagarna, hoppade någon liten blåbärshoppning etc. Testade henne aldrig. Älskade alla barn.
Ställde man däremot lite krav på honom så fick man vänta sig ganska mycket ifrågasättande av order. Han var absolut inge dum/elak häst men väldigt stark i huvudet. Mycket egen vilja och "kan själv".

Huvudsaken är att det är en trevlig häst i ridning och hantering.Även en icke så skadedrabbad häst .

Jag ser på det så att ingenting är omöjligt.
Börja tränare för en bra hopptränare som kan hjälpa dig, är mitt råd..!!
Alltid bra att ha någon som kan råda!

:)

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 045
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
699
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 162
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Hej heJ Jag har ett litet problem med min häst... Jag har ett varmblod som är född 2001 och har både gått i travet och monté men är...
Svar
6
· Visningar
2 614
Senast: vildros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka