Sv: Göra om galopphäst till hopphäst
Som tidigare sagt så är omskolningen inget problem om hästen bara fått lugna ned sej från banan, tror det är stor skillnad VART ifrån man köper sina fullblod, köps dom på typ Täby Galopp och stått där livet igenom så kan den nog behöva lugna ned sej lite innan man skolar om den, men kommer den från en amatör tränare som haft den hemma på gården kan man nog sätta igång direkt. DOCK inser jag att ett fullblod SKALL man inte ha i stora stall!! Dom trivs aldrig fullt ut där och blir då svåra att hålla i hull och mer hispiga. Har du eget stall så blir det inte samma spring och dom trivs bättre och mindre foder går åt för att hålla hullet. Jag har själv varit installad med mina 2 fullblod innan jag bygde eget och det blev superstor skillnad på mina hästar!!
Jag vill inte heller rekomendera nån att köpa ett fullblod om man inte haft många egna hästar innan, dom är inte specielt lätta, visst är min ena gudomligt snäll att rida OM du inte kräver nått, så den kan man lätt släppa en nybörjare på i ridhuset utan att nått kommer hända, medans sätter du en som kan på honom så kan den få det jobbigt... Den andra därimot kom aldrig riktigt ned i varv från galoppbanan och den va aldrig specielt lätt att rida, va inte många som vågade sitta upp på henne och ändå gjorde hon aldrig nått för att kasta av, men trippade och studsade och va allmänt snabb i alla rörelser, tänk sväng så hade du svängt redan innan typ! Gälde att vara med på hoppbanan där!
Själv köpte jag fullblod då jag va så himla trött på alla halvbloden som inte kan tänka själva... och kan säga att jag fick en häst som tänker själv! Lite väl mycket i bland! Så tror man måste inse vad man ger sej in på.
Skulle jag dock sattsa på hoppning eller dressyr skulle jag nog inte köpt ett fullblod utan ett halvblod istället (med kanske mycket fullblod i för att få smidigheten), för tyvärr är chansen mindre att få upp ett fullblod i högre klasser mycket mindre än ett halvblod. Det krävs oftast ganska mycket mer hos ryttaren och dessutom är dom faktist inte avlade för det och därmed så har man inte letat efter dom egenskaperna som du vill ha hos en dressyr/hopphäst.
Sedan kan jag bara hålla med ang kostnaderna, ett fullblod är grymt mycket dyrare än ett halvblod! Har ett halvblod med 50% fullblod i och den är hur billig som helst om man gämför med fullblodet!!! Inköpskostnaden är ju heller ej den dyra grejen med hästen, utan det är dom fasta kostnaderna och träning.