Sv: göra manege av gammal lada?
jag tycker att det är en toppen ide som du har fått och jag önskar att jag hade en lada på gården att bygga om. Tänkte ge dig lite att jobba med för att nå fram till en kostnad. Vissa saker har redan sagts.
1. Mät ladan ( Bra om du rider på samma mått på ett fält eller dyligt för att se hur du kommer till att rida, longera, tömköra osv.) Glöm inte att kolla om det verkligen kommer in en traktor/grävmaskin genom öppningen. man vet alldrig.
2. Kolla upp vad som behövs göras i ladan. ( hur stora stenar, är det hårt eller mjukt i marken där? Är det sten i jorden?) Det blir ett dyrare jobb med sten i marken då det tar längre tid att gräva och jämna till.
3. Ring till olika åkeri i närheten och berätta vad du hade tänkt göra, storleken på ladan och hur pass seriöst du ska ha det och be dom ge olika prisförslag. ( de sammarbetar oftast med ett företag som har grävmaskiner eller så äger dem de själva.)
Har någon i din familj, släkt eller vänner eget företag innom åkeri/lantbruk eller dyligt så kan du ju lyfta momsen på hela arbetet och det blir då billigare. Samma gäller vid köp av brädorna/reglarna till sargen.
Kanske de som bor på gården har lantbruk och kan lyfta momsen åt dig.
Det är ungefär vad som behövs göras. tyvärr så är där inte mycket som du kan göra själv för att det ska bli billigare. I så fall får det bli sargen som du ska ha. I det ridhuset som jag rider i nu så har vi bara 4 reglar spikade runt om och det räcker bra. de är ungefär 15 cm breda och 5 cm tjocka. Den understa ligger ca 10 cm från marken sen är de gämt fördelade upp till ca 120cm om du förstår ( typ som ett staket med 4 brädor).
Du kan ju skriva ett kontrakt med de som äger gården att du ska ha tillbaka dina pengar när gården säljs eller några prosent av vad du lagt. men det är bättre att prata med en redovisningstjänst, advokat eller dyligt för att få det korekt.
Jag skulle tippa på att om du gör som jag säger så kan du få detta gjort för billigast 30.000 kr.
Bara att sätta dig vid telefonen och börja ringa runt. va inte rädd för att ringa och fråga en massa för att få det så billigt och bra som möjligt. Så har du ett prisförslag att lägga fram när du frågar de som äger gården.
Lycka till