Göra i Spanien?

pepp

Trådstartare
Den 2:a juni åker jag och pojkvännen till södra delen av Spanien. Vi landar i Malaga och kommer sova där en natt, sen tänkte vi hyra en bil och åka ner längst kusten (ev inåt i landet också) och vi efterlyser roliga platser att se och saker att göra :)

Vi hade planerat att besöka en vingård åtminstone, en nationalpark (visst heter det så :o) och sen ville pojkvännen kitesurfa om det finns möjlighet till det.

Planerade stopp är:
Nerja, Gibraltar, Tarifa. Sen har vi inte kommit längre i planeringen :D

Vi gillar att göra saker och inte bara ligga på en strand och glassa, jag gillar att fotografera och så gillar att vi att dricka vin :D
Så har nån varit iväg där i krokarna och har några bra tips, så shoot! Det kan vara allt från sevärdheter, matställen, köpcentrum, vingårdar osv osv!

Gillar ni /du hästar så finns det en show/stallvisning på statsstuteriet ligger strax utanför Jerez de la Frontera . Väl värt ett besök. Finns även ett flertal ridanläggningar för både uteritt och lektionsridning ,har inte provat någon .
Cordoba är väldigt fint med gammal stad ,moske/kathedral mm även där finnns hästuppvisningar .
En tur till Marocko kan jag varmt rekommendera när ni är i Tarifa ,bra shopping i basaren Snabbbåtar går till Tanger ,se till att ni tar en som går till Tangers centrum annars hamnar ni ett par mil utanför o det är ganska dyrt med taxi till Tanger. i Algeciras finns ett shoppingcenter där det finns en Primark ,superbillig shopping . Utanför Malaga finns outlett med bla Desigual . Finns massor med små ställen uppe i bergen att besöka . Om ni ändå vill gå på stranden så är där en lång fin strand i La Linea gränsstad till Gibraltar ,inte mycket turister och hyffsat gott om plats.

Om du gillar att fota så måste ni åka till Ronda! Superfint! (Vackraste staden i världen enligt Hemingway). Och passa på att gå på museet inne i tjurfäktningsarenan; där finns massa fina gamla sadlar och träns och dräkter.
Och Alhambra får ni heller inte missa! (Med på världsarvlistan) Fantastiska palats och trädgårdar! Jerez är ju också värt att besöka och se sherry-tillverkning och hästshowen på Real Escuela del Arte Equeste. Kite-surfing är populärt runt Dos Mares, där blåser det ordentligt!
Tips gällande Gibraltar; ta linbanan upp till toppen och gå sedan ner. Det är långt att gå, men man får se väldigt mycket mer än om man åker linbanan.

Om du gillar att fota så måste ni åka till Ronda! Superfint! (Vackraste staden i världen enligt Hemingway). Och passa på att gå på museet inne i tjurfäktningsarenan; där finns massa fina gamla sadlar och träns och dräkter.
Och Alhambra får ni heller inte missa! (Med på världsarvlistan) Fantastiska palats och trädgårdar! Jerez är ju också värt att besöka och se sherry-tillverkning och hästshowen på Real Escuela del Arte Equeste. Kite-surfing är populärt runt Dos Mares, där blåser det ordentligt!
Tips gällande Gibraltar; ta linbanan upp till toppen och gå sedan ner. Det är långt att gå, men man får se väldigt mycket mer än om man åker linbanan.

@fred och @Fideli Vilka bra tips! Ska skriva ner och visa åt karln.

Hästeri är tyvärr uteslutet då pojkvännen är superallergisk (jag är inte så hästintresserad längre heller :( )
I Jerez har jag faktiskt varit, men det var nog 1o år sen :D och kollat på show, det var en riktig upplevelse!

Ronda var det jag försökte komma på i morse ,har tyvärr missat det själv men det kommer säkert fler resor till Spanien

Ronda och Alhambra tänkte jag också tipsa om, särskilt om TS gillar att fota! Fantastiskt vackert!

@pepp - Jag och mamma gjorde ungefär samma resa, det enda vi bokat på förhand var en hyrbil och flyg hem ;) Vi sov en natt i Fuengirola pga borttappat bagage, sen åkte vi till Ronda via slingrande vägar över bergen, stannade 2 nätter. Därifrån ner till Gibraltar, och sedan vidare till Nerja. Där stannade vi de sista 5 nätterna och gjorde ett par utflykter, bla till droppstensgrottorna och Alhambra.

Jag kan lägga in lite bilder sen på de olika ställena :)

Super-trevlig resa ni har framför er! Det finns massor av ställen att besöka, så ni får prioritera hårt. Tarifa tycker jag är supercharmigt, men Nerja och Gibraltar hade jag nog valt bort, lite för turistiskt. Däremot hade jag försökt få med nationalparken Doñana, och några av städerna Jerez, Ronda, Sevilla, Cordoba, Granada (Alhambra). I Doñana kan man bo i vilda-västern-staden El Rocio, men det var tyvärr fullbokat båda gångerna som jag var där. Du har ju fått en massa bra tips ovan, så jag specar inga detaljer om vad man ska se.

Ronda och Alhambra tänkte jag också tipsa om, särskilt om TS gillar att fota! Fantastiskt vackert!

@pepp - Jag och mamma gjorde ungefär samma resa, det enda vi bokat på förhand var en hyrbil och flyg hem ;) Vi sov en natt i Fuengirola pga borttappat bagage, sen åkte vi till Ronda via slingrande vägar över bergen, stannade 2 nätter. Därifrån ner till Gibraltar, och sedan vidare till Nerja. Där stannade vi de sista 5 nätterna och gjorde ett par utflykter, bla till droppstensgrottorna och Alhambra.

Jag kan lägga in lite bilder sen på de olika ställena :)

@Flixon Lägg jättegärna in bilder :) vore kul att se!
En tur till Marocko kommer vi absolut att ta också, fränt att kunna säga att man varit i Afrika också :D tur att Buke finns! @fred

Stranden i La Linea med the Rock

@Flixon Lägg jättegärna in bilder :) vore kul att se!
En tur till Marocko kommer vi absolut att ta också, fränt att kunna säga att man varit i Afrika också :D tur att Buke finns! @fred

Ok, varning för bildbomb :D
Fuengirola
65477_10152227961895061_1263499419_n.jpg

Ronda
317272_10152227983835061_1890435767_n.jpg

418103_10152227984655061_1435326091_n.jpg

564946_10152228013970061_1410104806_n.jpg

Det går att vandra hela vägen ner till basen av bron, väldigt mäktigt!

Gibraltar
580745_10152228037955061_1358675622_n.jpg

Tjurig gubb-makak :D

Nerja
644621_10152228063950061_1067818966_n.jpg

Grottorna i Nerja
183830_10152228108380061_1238162608_n.jpg

Havet :love:

Alhambra
374952_10152228129850061_1744293061_n.jpg

229967_10152228128175061_1555204735_n.jpg

Hur är det med Gibraltar, får köra in dit med hyrbil, eller kan man parkera nånstans utanför och gå in eller ta buss?

Hur är det med Gibraltar, får köra in dit med hyrbil, eller kan man parkera nånstans utanför och gå in eller ta buss?

Det går fint att köra upp där, har för mig att man betalar inträde (som är bra mycket billigare än att åka linbana) och kan sen köra omkring hur man vill. Det gjorde vi, mamma var livrädd :angel::D

Jag rekommenderar att inte köra in på Gibraltar, smidigare att parkera i La Linea och gå/ta buss från passkontrollen. Och sen antingen ta linbanan som någon sa, eller prova guidade turerna, de kostar några pund, men guiderna är jättebra (eller har varit senaste ggr jag åkt med dem), då får man allt, man bör inte missa grottorna där, jätteläckra. Och om man har tid så är delfinsafarin mysig, men det beror lite på årstid, de är mer aktiva på sommaren.
Jerez är en jättemysig stad, även om man inte vill titta på hästshower, många små bodegor att besöka och prova vin/sherry, men det kan nog vara en idé att surfa på nätet först, så man planerar sin rutt runt stan ;).
Ronda hade någon redan nämnt, sen finns det en liten pärla, Casares, gammal by som är väldigt fin, ligger nära medelhavet, på vägen mellan Marbella och Gibraltar.
Vill man se hästpolo så får man åka till Sotogrande, också på vägen ner mot Gibraltar.
Tarifa, jättemysigt, ovanför Dos Mares ligger en stor nationalpark som man kan rida/cykla mountainbike i, var där och red i höstas.
Älskar mitt lilla hörn av Europa :)

Jag har alltid åkt in med bilen och parkerat vid linbanan, det har aldrig varit några problem, vare sig att köra eller att hitta parkering. (Det är högertrafik, trots att det är Storbritannien)
Men det brukar stå folk och försöka få en att parkera innan man kör in till själva Gibraltar och då tar de betalt för att parkera där, även om det bara är längs vägen, så gå inte på det, bara kör vidare trots att de viftar.

Gillar ni vin så borde Jerez stå på besökslistan. Själv har jag bara besökt Gonzales Byass och det var en riktigt bra visning även om det är en jätteproducent.

Och som sagt, Ronda är jättefint.

Den 2:a juni åker jag och pojkvännen till södra delen av Spanien. Vi landar i Malaga och kommer sova där en natt, sen tänkte vi hyra en bil och åka ner längst kusten (ev inåt i landet också) och vi efterlyser roliga platser att se och saker att göra :)

Vi hade planerat att besöka en vingård åtminstone, en nationalpark (visst heter det så :o) och sen ville pojkvännen kitesurfa om det finns möjlighet till det.

Planerade stopp är:
Nerja, Gibraltar, Tarifa. Sen har vi inte kommit längre i planeringen :D

Vi gillar att göra saker och inte bara ligga på en strand och glassa, jag gillar att fotografera och så gillar att vi att dricka vin :D
Så har nån varit iväg där i krokarna och har några bra tips, så shoot! Det kan vara allt från sevärdheter, matställen, köpcentrum, vingårdar osv osv!

Måste tacka er alla för era tips :)
Vi började med att hämta ut våran bil i Malaga.. jag började köra, fick världens panik (dom kör ju som galningar :nailbiting:) så pojkvännen fick köra större delen av resan, haha.
Vi har besökt Ronda, Tarifa, for till Tangier en dag i Marocko (dit vill jag inte tillbaka!!) for in en sväng i Gibraltar, såg en gigantisk bilkö så vi fortsatte våran färd till Marbella, sen blev det Granada och till sist Nerja :)

Det har varit fantastiskt, varmt, jobbigt och väldigt roligt! Jag har gått igenom en förkylning, en vecka med magproblem och så nu har jag fått blåsor runt hela käften p.g.a bränt mig i solen.

Vi var rörande överens om att spanjorerna inte kan laga mat, jag kan räkna ihop två bra mål mat jag har ätit när vi ätit ute. Som tur var har vi oftast bott på ställen där man kunnat laga sin egen mat :)

Lite bilder finns i fototråden om nån är intresserad!
Tack igen, buke är bäst :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka