Göra i ordning rum i källaren, tips?

JuniNatt

Trådstartare
Vi har ett rum i källaren som i nuläget är oinrett men som vi vill göra till ett gästrum och så småningom ska det bli sovrum till sambons son.

Vi tänkte att vi skulle putsa och måla väggarna, hur går man till väga då? Jag har läst att man ska måla med silikatfärg för att fukten från väggarna inte ska stängas in. Men hur "putsar" man? Görs det med nån maskin eller för hand med sandpapper eller hur? Finns silikatfärg i olika nyanser eller bara vit? Har kollat lite på Internet men hittar bara vit färg :confused: På en vägg är där nån slags väggskivor och där ska vi nog ha en fondvägg med nån fin tapet :)

Taket består av trä som ska målas vitt. Vad ska man använda för slags färg då? Vanlig takfärg eller?

Och så till golvet. För att göra det lätt för oss och för att golvet inte ska kännas så kallt att gå på kommer vi nog lägga heltäckningsmatta. Jag har läst att så länge mattan inte är av ull och inte har nån sån där gummi under så ska det gå bra att lägga direkt på betongen. Någon som har erfarenhet av detta?

Jag tar gärna emot tips på var man kan köpa billig silikatfärg, billig heltäckningsmatta och kanske tips på färger mm som kan passa ihop?

Rummet ska som sagt användas som gästrum och om ca 1-2 år ska sambons son (då ca 9 år gammal) ta över det som sovrum så det får gärna passa till båda ändamålen :)

Sv: Göra i ordning rum i källaren, tips?

Innan ni börjar själva renoveringen kontrollera detta:
* är källaren väldränerad utvändigt - dvs platonmatta eller likande så att fukten utifrån inte kan vandra ut och in i betongen?
Om inte så måste detta göras först! Annars finns risken för att mögel kommer börja växa = ingen lämplig miljö för varken gäster eller barn.
* finns vettig ventilation så att luften kan cirkulera?

Om detta är okej så är det ganska enklet att putsa väggarna själva, men för att dämpa ljudet i rummet kanske det är lika enkelt - och billigt - att regla upp och sätta gips. (Tänk dock på att aldrig lägga trä direkt mot betongen!)

Om golvet i källaren är betong direkt på mark så hade jag inte lagt en heltäckningsmatta. Jag hade lagt in elektrisk golvvärme och ett klickgolv eller en matta.
Golvvärmen gör även att ni slipper ha element!

Slipa sedan taket om det behövs, sätt skarvband mellan gipsskivorna och spackla och slipa, måla allt i ljusa vattenbaserade färger och sätt upp ganska tunna golv- och taklister och fönsterfoder.

Så hade jag gjort! :D

/Swat

Det är väldränerat och sådär så där är inga problem med fukt.

Angående det här med att regla upp och sätta gips är det inget vi är sugna på. Det verkar inte alls särskilt billigt med tanke på att man måste använda metallreglar och att vi inte kan göra jobbet själva. Så vi ska alltså måla befintliga betongväggar.

Jag har läst att golvvärme inte alls är någon bra ide i en källare för att det kan värma upp glvet för mycket och att det kan skapa fukt det också, på nåt sätt. Element finns där redan så för värmens skull behöver vi ingen golvvärme.

Taket består av brädor eller vad man säger och inga gipsskivor. Taket ska bara slipas lite och sen målas.

Passa på att göra en radonmätning i källaren om ni ska ha sambons son boende där nere. Annars är de tipsen som Swat kommit med excellenta. Som sagt. Kolla dränering FÖRST. Inga täta färger och helst inte plastmatta som stänger inne eventuell fukt. Ska ni sätta gips så undvik kartonggips så minskar ni risken för mögelskador något - men sätt den inte direkt mot betongen.

Har ni gjort en fuktmätning nere i källaren? Det finns ju gränsvärden för när betongen är tillräckligt "torr" att lägga ex. heltäckningsmatta på. Värt att kolla upp.

Passa på att göra en radonmätning i källaren om ni ska ha sambons son boende där nere. Annars är de tipsen som Swat kommit med excellenta. Som sagt. Kolla dränering FÖRST. Inga täta färger och helst inte plastmatta som stänger inne eventuell fukt. Ska ni sätta gips så undvik kartonggips så minskar ni risken för mögelskador något - men sätt den inte direkt mot betongen.

Har ni gjort en fuktmätning nere i källaren? Det finns ju gränsvärden för när betongen är tillräckligt "torr" att lägga ex. heltäckningsmatta på. Värt att kolla upp.

Tack för ditt svar MEN:
Dräneringen är som den ska. Det där med färgerna har jag ju skrivit om, vi kommer använda silikatfärg. Och plastmatta blir det verkligen inte, inte heller gipsskivor.

Fuktmätning har vi gjort och det är inga problem.

Svara gärna på mina frågor som står i trådstarten :)

Även om ni inte är ärskilt sugna på att regla och sätta gips kanske det är något som krävs för att undvika framtida skador och göra det drägligt att bo där.

Hur är källaren byggd, är den inredd från början eller har det varit ett rent "betongrum" för förvaring? Ta hjälp av någon som kan byggfysik annars är risken att ni drar på er rejält med extra arbete och skador som inte täcks av en försäkring.

Heltäckningsmatta direkt på betong är alltid big no-no.

Vad gäller takfärg ska det fungera med vanlig enkel takfärg. Till väggarna, om det nu ska målas direkt på betong är det viktigaste att färgen är diffusionsöppen, vilket du har nämnt, så fukt kan passera. Det finns dock olika typer av färg, inte säkert att det är en ren silikatfärg som ska användas. Gå till en färgbutik och säg att du vill ha en diffusionsöppen färg. Det räcker inte att säga att du ska måla på betong, utan betona att den ska vara diffusionsöppen. Lägg dessutom några extra kronor så ni får riktig färg, inte någon budgetfärg från Rusta, det kan förstöra det mesta.

Angående det här med heltäckningsmattan direkt på betonggolvet läste jag i nån inredningstidning att den ALLTID ska läggas direkt på golvet och att det är viktigt att det inte är nån ullmatta och att den kan passera luft igenom mattan :confused:

Det där med att regla upp och sätta gipsskivor kommer vi inte göra. Väggarna ska bara putsas och målas. Vi ska bara bo här i ett par år till och vill inte lägga alltför mycket tid eller pengar här.

Rummet har använts som gästrum innan men det är oinrett. Alltså kala väggar och betonggolv.

Okej!

Var och en gör ju som de själva vill...

Att putsa är inte så svårt - särskilt om man kan tänka sej en liten "ruff" yta. Se till att vattna väggen ordentligt innan du börjar, blanda lite puts i taget - max till 2-3 kvm - och jobba systematiskt. Om du inte känner att du kan kasta fast putsen - som profsen gör - så finns något som kallas "Skånskan" som är en metallplatta med handtag som man "trycker" fast putsen med, ungefär som då man spacklar. Sedan måste du "slätta" väggen innan den hinner torka - dvs "slipa" till ytan med en putsbräda.
Ett tips är att köpa ORDENTLIGA verktyg!

Jag skulle sedan välja en Kiselhartsfärgen
Den är diffusions öppen och ger en hård och lättskött yta.
Det går även lätt att bättra på siliconen till skillnad från silikatfärgen som blir flammig om man behöver bättra en "fläck" någonstans.

Kör silicone grundfärg på allt. Grundfärgen är väldigt rinning och kan med fördel läggas på med en spruta.
Sen kör du 2 svängar med siliconen.
OBS!! Måla inte för tjockt!!
Färgen riskerar då att krackelera när den torkar.

Tänket kring golvvärme skiljer sej tydligen!
Själv skulle jag inte tveka utan lägga in det som enda värmekälla. Finns det något mer "smittande" än kylan från ett kallt källargolv??

Det finns dock ett antal heltäckningsmattor som är godkända i källare...
Vill man använda en vanlig matta rekommenderas det generellt att man lägger en platonmatta under. Fukten i betonggolvet riskerar annars att krypa upp i mattan och starta en alldeles egen odling av mögel och spännande bakterier!

Alternativt är ju att lägga in en billig nålfiltsmatta - tänkt för uterum och balkonger - men...

Att fixa till ett rum med billigast tänkbara medel brukar tyvärr bli dyrt i längden...

Ventilation är dessutom A och O, så om det inte redan finns ventiler så se i alla fall till att sätta in sådana innan ett barn får flytta in i rummet.

/Swat

Silikatfärgen finns i fler färger än vitt. Vi har en blå färg i vår "matkällare" exempelvis. Det kan dock vara möjligt att den enbart görs i vitt och sen bryter man den i valfri färg.

Angående golvet så skulle jag regla upp med nivellsystem och sen lägga ett trä eller klickgolv. Blir lite varmare att gå på och ingen risk för fukt.

Är det ett nybyggt hus så är källaren troligen bra dränerad, men är det ett äldre hus så är kan det komma fukt underifrån även om väggarna är nyligen omdränerade med platonmatta eller liknande.

Aldrig organiska material mot betongen är vad jag fått lära mig.

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 056
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Har ni gjort det och vill visa bild? Eller hur skulle ni göra om ni ville ha en eller flera anslagstavlor på väggen? Vårt sovrum är...
Svar
16
· Visningar
1 837
Senast: TygerTyger
·
Hemmet Till mitt stora förtret så är vår nya lägenhet en riktig bullerkammare. Vi har ett "dunkande" ljud (låter ungefär som om någon skulle ha...
2
Svar
23
· Visningar
13 434
Senast: Raderad medlem 6459
·
Hemmet Det är dags för ommålning i lägenheten. Vi bor litet, omkring 65-70 kvadrat, i två rum och kök. Det är ekparkett (ska bli) i hela...
2
Svar
37
· Visningar
2 236
Senast: Sissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar