Göra halm smakligare?

N

niceday

Hej!
Hästen behöver äta halm eftersom hösilaget är lite för proteinrikt för att förse henne med hela TS behovet för att inte nämna ättiden:crazy:. Hästen är inte så förtjust i halmen, något strå går ner men resten får slängas. Finns det något man kan spreja på eller ringla över för att få halmen att bli lite mer aptitlig.

Sv: Göra halm smakligare?

Hej!
Hästen behöver äta halm eftersom hösilaget är lite för proteinrikt för att förse henne med hela TS behovet för att inte nämna ättiden:crazy:.

Det här får du gärna förklara närmare hur det går till?
Ett överskott på protein som kommer från grovfoder är inget att bry sig om. Skulle man göra det så finns det t ex inte många hästar som skulle kunna äta gräs. Har du ett bra grovfoder så var glad för det och full upp med den mängd som behövs för att täcka TS behovet. Det gör inte hästen något att den får bra mat. Det är mycket värre om hon får för lite TS p g a hon inte vill äta av halmen. Det kan dessutom gå väldigt fort att hon får problem med magen på grund av det.

OM du ändå vill att hon ska äta halm i stället för grovfoder så tänk på att allt du kan tänkas hälla över också innehåller näring. Som exempel melass innehåller per kilo 8,9 MJ och 69 smb.rp men inte speciellt mycket TS.

OM du ändå vill att hon ska äta halm i stället för grovfoder

Halm är väl också grovfoder... hon får 9-10kg hösilage TS 63 kvot 9,36 så det fyller väl iofs upp minimum av TS,(väger ca 600kg) men vill gärna att hon har något att tugga på emellan också eftersom det tar max 15min per kg att äta hösilaget + att jag inte vill att hon ska bli tjock. Kunde jag få i henne 2-3kg halm också hade jag varit nöjd. Hon får i sig kanske 0,5-1kg idag. Kanske hon inte vill ha/behöver mer. Bra att veta värdena på melassen. Ska se om jag kan få tag i lite att prova, kanske hon inte gillar det heller.

Eftersom MJ i silaget > MJ i halmen är det väl ännu bättre att ge halm isf + att ättiden blir mycket längre.:) Men jag vill ju inte att den ska bli oändlig och hästen står hungrig.

Men jag väntar på svar från foderrådgivare om hur hon tycker jag ska göra, men enligt vad jag själv räknar ut på Hippocampus blir det bäst med 9kg hösilage och 3kg halm. Då blir MJ OK men ändå ett proteinöverskott, fast det ska ju inte vara farligt från grovfoder som vi etablerat innan.

Nej precis, det kan ju finnas ett värde i att ge halm ändå, bara det att det inte är proteinet som är ditt problem/gör att du inte kan ge hur mkt du vill. Som du skrev i första inlägget =)

Nej precis, det kan ju finnas ett värde i att ge halm ändå, bara det att det inte är proteinet som är ditt problem/gör att du inte kan ge hur mkt du vill. Som du skrev i första inlägget =)

Nej det kanske inte är proteinet som är problemet utan ättiden, men det kändes som proteinet var problemet när jag höll på att joxa i foderstatsprogrammet eftersom det blev för högt hur jag än gjorde. För att fylla upp MJ behovet med hösilaget behövs 12,5kg och då blir det 55% proteinöverskott vilket jag tycker låter högt (de där "behovsvärdena" måste väl ändå stå för något?) och ättiden blir ändå marginellt längre eftersom hästen äter allt på en gång och ändå inte verkar mätt (inte att hon står och tigger mer eller skrapar, hon ställer sig och vilar, men jag vet att hade jag lagt in 2kg till hade hon ätit upp det med på en gång). Därför vill jag gärna att hon äter halm också. Väntar som sagt på svar från foderrådgivare, men det tar några dagar verkar det som.(Mycket att göra? trodde jag var senast i världen att få fram en analys:mad:)
Positivt var att ikväll när jag kom till stallet åt hon faktiskt av halmen hon fick vid insläpp (som jag hade mixat in med hösilaget med omsorg...) :banana: Så kanske att hon börjar bli lite mer halmvänlig utan att jag behöver tillsätta någon "dressing".

Jag har också en fråga om halm. Jag vill gäran att min ska få i sig lite halm, och det är ju inga problem när han är inne. Jag vet inte om han äter så mycket, men det finns ju ifall han skulle vilja ha.
Men när han går ute så vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Hade gärnat vilja ge lite halm ihop med hö, för att få mer ättid. De får inte jättemycket och eftersom min äter väldigt sakta och kompisen väldigt snabbt (vilket iofs bara är bra eftersom han behöver mycket mer än min) så är jag rädd att han blir bortschasad gansak snabbt.

Kan man hänga ett hönät ute? Eller är det en jättedålig ide? Tänker att de kanske kan fasta i det eftersom man inte kan hänga det så jättehögt. Skulle i så fall hänga det på staketet, och det blir väl 130 cm högt eller så.

Vad tror ni om riskerna? Jag har bara använt hönät en gång innan, så jag är inte så insatt.

Proteinöverskott från grovfoder är inget att oroa sig för hos en frisk häst. De flesta hästar klarar 2 - 3 ggr proteinbehovet utan minsta problem.

BETE har oftast rakethög kvot, och ger långt över 55% överskott.

Så, ditt problem är inte proteinet alls, det är det sista du behöver oroa dig för =) Däremot har du andra - vanliga - problem med MJ/TS/ättid, och där är halm utmärkt just om man har ett silage högt i protein och MJ, för då kan man utan att det blir fel på kvoten ge halm, och öka TS, tuggtid och ibland även få ner MJ.

Jag har ett silage som är BLÖTT, med en kvot på 12.1 (!). Massiva proteinöverskott, vilket inte stör mig alls. Dock äter ponnyn det med expressfart, och tuggtiden blir skitdålig. MJ-mässigt innehåller det mindre MJ/kg än halmen, men halmen är mycket osmakligare, så han har 'mat längre' med halmen. Men den är inte där pga proteinet utan just TS och ättid =)

Varför just hönät? Kan du inte ha en foderbalja med halmen i? *trög, ber om ursäkt om jag frågar ngt självklart*

Jo, foderbalja hade väl varit bättre. Men det finns ingen i stallet där jag står nu, och eftersom jag ska flytta om en månad (och håller gansak hårt i slantarna, just därför att jag ska flytta) så vill jag inte köpa något som jag inte har nytta av efter flytten.
Kan ju iofs ta reda på om de har foderbalja dit jag ska flytta, annars kan jag ju ha användning för den även efter flytten.

Min tanke med hönätet var mer att det är lättare att blanda hö och halm på ett sätt som gör det svårt för hästen att rata halmen. Om den nu ratar halmen, det vet jag inte än.

Jag skulle nog inte vilja ha nät, du måste ju sätta det så hög så ätställningen blir helknas. Men jag har inget riktigt bra förslag heller tyvärr, just iom flytten. Finns inga baljor/tunnor/sånt i stallet redan eller du kan få tag i gratis ngn annanstans?

Det får nog bli att se sig om efter en foderbalja då.

Alla större baljor eller spänner är upptagna. Förut hade vi några större vattenspänner (såna halva stora, blåa) men nu har de kommit massa nya hyresgäster så det är ganska bra åtgång.

Men det borde ju gå att hitta nån billigare balja på ÖB eller liknande.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 529
Senast: Spike
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 684
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 498
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.