ghostofashark
Trådstartare
Jag har en bit skog på min mark som jag långsiktigt skulle vilja göra hage av, då jag har mer användning av hagmark än skogsmark. Är ingen enorm bit mark, kanske 0,5-1 ha. I nuläget växer det någorlunda gles skog (tall, asp, björk, gran) där, dvs det finns redan lite gräs på marken på vissa ställen. Dock finns det partier där det växt främst granar, dvs jorden är sur och det växer mest mossa.
Det jag funderar på är om man i dessa områden borde typ gödsla jorden för att göra den mindre sur och uppmuntra gräsväxt? Eller om det brukar reglera sig själv efter några år? Har inget behov av att det blir jättenäringsrikt gräs, har lättfödda hästar, men det vore ju trevligt om det iaf växte något gräs alls.
Det jag funderar på är om man i dessa områden borde typ gödsla jorden för att göra den mindre sur och uppmuntra gräsväxt? Eller om det brukar reglera sig själv efter några år? Har inget behov av att det blir jättenäringsrikt gräs, har lättfödda hästar, men det vore ju trevligt om det iaf växte något gräs alls.