Göra en vit häst vit!

P

puffsnurran

Jag har just tagit övet ett äldre sto som är vit. Men jag har aldrig haft en skimmel innan och hon är oftast grå, smutsbrun, pissegul och ser bedrövlig ut.
:eek:
Kan jag få lite tips på hur jag ska få henne vit igen och hålla henne vit?

Sv: Göra en vit häst vit!

Jag tvättar med Probshampo. Det blir vitt och fint och dessutom tar den bort eventuell klåda i huden:bow:
Lycka till med din nya häst!:)

man kan ta bort fläckar med jodopax ;)

Ett blått schampo som finns på Granngården. Feibings eller nåt sånt. Makalöst bra, hästen glittrar nästan.

Ett blått schampo som finns på Granngården. Feibings eller nåt sånt. Makalöst bra, hästen glittrar nästan.

Oh harregud jag håller med, Hade en riktigt skiten skimmel som alltid rullade sig, det är otroligt bra! :D och det luktar gott och hästen blir skinande ren och resultatet håller sig jätte länge :)
' du som har problem att få hästen ren, om det är enstaka fläckar så funkar Grillkol alldeles utmärkt !!! tar bort fläckarna på ett kick :)
Och ja det är svårt att hålla en skimmel ren! men man får härda ut, Lycklig som har två bruna hästar nu :) hihi'

Jasså, det har jag aldrig hört talas om. Det finns dock annat att tvätta hästar med än ett desinfektionsmedel som är rätt så allergiframkallande och verkar retande på luftvägarna...

Liknande trådar

Hästvård Alltså HUR håller ni svansarna vita på era skimlar? Vickan har en rejäl svans, räcker till åt säkert tre svansar! Tjockleken gör den...
2
Svar
21
· Visningar
1 181
Senast: IngelaH
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar