Göra egna konserverade krossade tomater?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag är inte dummare än att jag inser att det borde gå, att göra egna krossade tomater och konservera. Kan man göra det i en fabrik så kan man göra det hemma.
Men, hur gör man?

Vi drunknar just nu i gula körsbärstomater och det hade ju varit prima om jag kunnat spara dem för vinterns behov på detta sätt. Ena dottern tål inte röda tomater, vilket är det enda man hittar i form av färdigkrossade i affären. Så, av flera orsaker hade det varit bra att kunna krossa och konservera dem själv.

Nån som provat?

Jag är inte dummare än att jag inser att det borde gå, att göra egna krossade tomater och konservera. Kan man göra det i en fabrik så kan man göra det hemma.
Men, hur gör man?

Vi drunknar just nu i gula körsbärstomater och det hade ju varit prima om jag kunnat spara dem för vinterns behov på detta sätt. Ena dottern tål inte röda tomater, vilket är det enda man hittar i form av färdigkrossade i affären. Så, av flera orsaker hade det varit bra att kunna krossa och konservera dem själv.

Nån som provat?
Har du testat att googla? Ofta finns det recensioner i samband med recepten :)

7. Hemgjorda krossade tomater
Koka upp rejält med vatten. Lägg i några tomater och ta upp dem med en hålslev efter 5-6 sekunder. Lägg dem direkt i iskallt vatten. Skalet spricker och är lätt att dra bort. Skär upp tomaterna i grova bitar men ta inte med den hårda stocken i mitten. Lägg bitarna i fryspåsar och stoppa in i frysen. Jag föredrar små påsar som gör att det är lätt att ta fram tillräckligt mycket för en ratatouille, soppa eller annat där krossade tomater finns med i receptet.

Har du testat att googla? Ofta finns det recensioner i samband med recepten :)
jag har testat att googla, men det finns typ tusen olika recept att välja mellan och jag har inte hittat något som passar mig.

Det du lade in är inte konserverade tomater utan frysta. Och jag vill inte frysa, jag vill konservera. (då är man inte beroende av att slippa strömavbrott...)

"Tomater är det bara att krossa och fylla i burkar. Dock kan skalen kännas lite trista och vill man slippa dem får man antingen skålla och skala varje tomat eller så får man mixa dem till en slät puré, typ passerade tomater. Om man vill ha en mer koncentrerad puré låter man den puttra i en vid wookpanna tills det kokat ihop lagom mycket."
http://handbok.alternativ.nu/Mat/Grönsaker/Bevara/Inkokning

Tack för att ni googlar åt mig. Men det är inte nödvändigt.
jag undrar om det är någon som har personlig erfarenhet av att konservera krossade tomater?

jag undrar om det är någon som har personlig erfarenhet av att konservera krossade tomater?
Det var svar på första frågan. Det borde gå, hur gör man? :)

Nej, har ingen egen erfarenhet av tomater. Men spontant tänker jag det borde vara en av de enklare konserverna att göra. Inget som blir över- eller underkokt, bara konserveringen att ta hänsyn till för koktiden.

Enklast är väl att inkoka tomaterne för konservering.
Tvätta, dela i lagom stora/små bitar (skär bort den hårda mittendelel i toppen), knö ner så mycket som det går i en väl rengjord burk, sätt på locket löst, ställ i halvdjupt vattenbad (brukar ha ugnen på 120 grader), låt stå tills tomaterna kokar i burken och ser "färdiga ut". Ta ut, låt stå några minuter och dra åt locken.

Man kan om man vill peta ner diverse örter/krydda om man vill ha smaksatta tomater.

En av mina kamrater i trädgårdscirkeln gör varje år. Men hon fryser dem. I två varianter.

Dels skär hon de råa tomaerna smått och häller i påsar och fryser in. (det vet jag flera som gör)
Dels lägger hon tomater, lök och kryddor i en långpanna och låter puttra i ugnen. Sedan fryser hon den blandningen.

Hon gör i ordning så hon har för hela vintern.

Konservering tycker jag är bökigt i och med att de måste förslutas så väl och just konserveras. Men är man bekväm med det så tror jag inte det är värre än att man helt enkelt kokar tomatbitar och häller i burkar och konserverar?

Fru Mandelmann visade i ett avsnitt hur hon för. Hon delar en massa tomater och slänger i en burk(du vet en sån med fastsittande lock som har en gummiring runt) med en massa kryddor och olivolja( detta för att det ska bli pastasås) sen stänger hon locket, satte in den i ugnen och lät tomaterna koka ihop i glaset. Ta ut, låta svalna och lagra mörkt och svalt.

Jag gör det. Körsbärstomater tvättar jag bara noga, lägger i Weck-glas, fyller upp med vatten och kokar in (i automat) 30 minuter, 90 grader. När vi vill ha tomatsås häller jag av vattnet och mixar ihop tomaterna.

Jag hade delat tomaterna och kokat upp dem snabbt och direkt i tättslutande burkar Ev hade jag använt lite konserveringsmedel och om det inte blev helt fullt i burken hade jag täckt ytan med olivolja. Har dock aldrig testat utan spånar bara här.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
4 042
Senast: Blueberry
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 561
Senast: kem
·
Hästvård Beteende störningar hos häst Hästar är i grund och botten ett steppdjur och ett flyktdjur som har kvar sina instinkter och...
2
Svar
29
· Visningar
2 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka