Göra egna draglinor för inkörning!

Io

Trådstartare
Då tömkörningen har gått så fantastiskt bra så jag fick ett infall och köpte material för att tillverka ett par draglinor att börja köra in lilla hästen med :)

Nu har jag splitsat klart och satt fast skothakar i den del som ska sitta i selen och funderar över hur långa jag ska göra dem. Köpte 8 m och efter splitsningen så är det väl ca 3,80 kvar till varje draglina så det finns en del att ta av.

Hästen är en stor c-ponny.
Jag ska ha linorna till att börja vänja med draglinor och sedan dra bildäck och liknande med.
Hur långt efter hästen är det optimalt att ha det jag ska dra?

Sv: Göra egna draglinor för inkörning!

Roligt att du gör egna draglinor! Jag har gjort tömmar och draglinor i rep till bla shettis:)
Till häst och stor ponny kanske draglinor på 2,5-3 m är bra, du kan ju kolla hur det ser ut efter just din häst:)

Det är superkul att göra eget. Gillar att sitta och splitsa lite och greja med repen :)

Vad är lämplig längt att ha tillgodo mellan hästens bakben och släpan? 1m, är det lagom?

Du kan nog ha lite mer, 1,5 kanske blir lagom? Lite svårt att säga, beror lite på vad som ska dras och hur. Du kan ju prova dig fram:)

Jag gjorde också egna draglinor, men jag har kjedja i slutet. ( som på arméns draglinor) Vet inte om du har det, men då kan man ju reglera linan ganska bra i svängeln.

Jag hittade mina i byggaffären. De fanns på löpmeter. :)

Googlade lite och kom hit, så jag hoppas det inte gör något att tråden är gammal. ;)

Skall göra draglinor, men funderar på vad som är lämpligt att använda för att fästa dem i selen?
Har lånat ett par linor från Floby Överskottslager, och de har bara som en stor, "öppen" karbinhake att kroka på dragringen.

Funkar det med en stor brandkårshake, eller är det bättre att hitta på något att fästa på seltungan?

Googlade lite och kom hit, så jag hoppas det inte gör något att tråden är gammal. ;)

Skall göra draglinor, men funderar på vad som är lämpligt att använda för att fästa dem i selen?
Har lånat ett par linor från Floby Överskottslager, och de har bara som en stor, "öppen" karbinhake att kroka på dragringen.

Funkar det med en stor brandkårshake, eller är det bättre att hitta på något att fästa på seltungan?

Och, hur tunt rep törs man använda? 3-slagen typ ankarlina 14 mm? 18 mm sisal? Känns så himla tunt...

Svårt att hitta något som känns vettigt i butikerna häromkring. Trappräcke i 36 mm hampa känns onödigt lyxigt, och då blir det nog svårt att hitta beslag som passar istället. :D

Vi ska inte ut med några tunga timmerlass, utan det handlar till början om däck och andra lättare träningsgrejor, så småningom någon vagn.

Jag använder fortfarande mina draglinor som jag gjorde i trådstarten. De har skothakar som fästanordning till selen, har satt en 20 cm lång tunn lina i hakarna så att det bara är att rycka loss dem om det skulle uppstå panik. Själva draglinorna är ganska tjockt hamparep, skulle tippa på ca 3.5 cm i diameter och de tycker jag är lagom. Änden på dem blev det kedjor som går att reglera. Kan fota dem i morgon om du vill se hur de ser ut?

Jag använder fortfarande mina draglinor som jag gjorde i trådstarten. De har skothakar som fästanordning till selen, har satt en 20 cm lång tunn lina i hakarna så att det bara är att rycka loss dem om det skulle uppstå panik. Själva draglinorna är ganska tjockt hamparep, skulle tippa på ca 3.5 cm i diameter och de tycker jag är lagom. Änden på dem blev det kedjor som går att reglera. Kan fota dem i morgon om du vill se hur de ser ut?

Ja, det vore jättesnällt om du ville göra det! :-)

Är lite nyfiken på hur det blir i ändarna, och hur du fäst beslagen.

Då lägger jag väl upp bild på min prototyp, så som den blev. ;-)
23271

Kättingen är onödigt grov, men man tager vad man haver när det är gratis.

Måste även byta till en krok att hänga på dragringen istället, nu blir linan vilande nästan enbart mot selstickan (i trä...) när tungan vrider sig bakåt. Men det funkar så länge vi inte drar tungt. :-)

Jag var ordentlig och fotade samma dag men glömde sedan bort resten :angel:

Här är en av mina draglinor iaf
b118475.jpg

Jag var ordentlig och fotade samma dag men glömde sedan bort resten :angel:

Här är en av mina draglinor iaf
b118475.jpg
Nästa fråga:

Hur stor är din skothake?
Hittar en som är 70 mm i den lokala båtbutiken, men den som Börjes säljer som tillbehör till just draglinor är ju hela 122 mm. Din ser ju inte så himla stor ut. ;)

De är nog inte lika smidiga som Börjes, men det är ju enkelt om man har biltema el dyl nära.

De ser exakt lika ut förutom att Börjes är mycket större och har en öppningsbara remögla.

Det är säkert jättepraktiskt, men jag behöver en repögla och har inget behov av att den är öppningsbar. :)

Nästa fråga:

Hur stor är din skothake?
Hittar en som är 70 mm i den lokala båtbutiken, men den som Börjes säljer som tillbehör till just draglinor är ju hela 122 mm. Din ser ju inte så himla stor ut. ;)

Hm, bra fråga men skulle tro att den kanske är 5-6 cm. Har köpt mina grejer på en båtaffär här i stan där de har allt i alla möjliga och omöjliga storlekar.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 325
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 792
Senast: __sofia__
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 417
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama