Gör stigbyglarna skillnad?

Men alltså när ni skriver "vanliga" stigbyglar 🤔 För mig är det såna med gummiband. Menar ni såna helt i metall eller plast, utan nån del som löser ut eller lossnar? Det låter livsfarligt ju :nailbiting:

Det kanske är jag som bara gått och inbillat mig att gummibandsvarianten är säkra? Jag har dock ramlat av ganska många gånger och aldrig upplevt att jag varit ens i närheten av att fastna.
Min dotter fastnade i en sådan och släpades efter ponnyn i ca 20 m tills stöveln drogs av.

Jag har pajjade knän sen tidigare och rider i Acavallo Arena. Har även haft Sprenger Bow Balance och kunde faktiskt rida i hoppsadel i dem, vilket jag annars tycker är sjukt smärtsamt.

Anledningen till att jag kör med islandsstigbyglar är för övrigt för att stigbygelfästet är vridet, så att knäna slipper ha ett vridande tryck från stiglädrena :)

Visa bifogad fil 163791

Jag använder sådana nu men får ändå ont i knäna under längre ridturer. Men att man slipper det vridande trycket har ändå hjälpt så pass att jag kan rida en halvtimme utan värk i stället för 10 min.:up:

Min dotter fastnade i en sådan och släpades efter ponnyn i ca 20 m tills stöveln drogs av.
Ja, inga stigbyglar är väl hundra procent säkra. Det där är ju ett mardrömsscenario, hoppas att din dotter mår bra.

Det knepiga, tycker jag, är att veta vad som är dyrt på grund av design och trend och vad som faktiskt är genomtänkt ur ett säkerhetsperspektiv. Jag har ingen lust att lägga tusentals kronor på snärtiga färger och coolt märke om de ändå inte är säkrare än mina gamla gummisnoddar.

Om jag däremot kan få ha lite mindre ont i knäna och uppnå ungefär samma säkerhet ändå, lägger jag gärna lite pengar på det.

Ja, inga stigbyglar är väl hundra procent säkra. Det där är ju ett mardrömsscenario, hoppas att din dotter mår bra.

Det knepiga, tycker jag, är att veta vad som är dyrt på grund av design och trend och vad som faktiskt är genomtänkt ur ett säkerhetsperspektiv. Jag har ingen lust att lägga tusentals kronor på snärtiga färger och coolt märke om de ändå inte är säkrare än mina gamla gummisnoddar.

Om jag däremot kan få ha lite mindre ont i knäna och uppnå ungefär samma säkerhet ändå, lägger jag gärna lite pengar på det.

Nu har jag bara haft mina Ryde i en månad, men än så länge verkar de vara minst lika snälla mot mina knän som mina Sprenger Bow Balance som jag hade innan. Och Ryde har en yttersida som ger efter vid tryck (den hålls uppe av en magnet).

Ouch. Så inte freejump då!

Jag red i den då de var nya och tyckte de var så sköna. Men det hjälper ju inte om det visat sig att de är osäkra.

Vill man ha hög säkerhet hade jag valt något annat.

Skönast och mest skonsamma tycker jag Sprenger BB är. Har haft frakturer i bägge fotlederna och behövt skruva ihop den ena två gånger 😅
Sprenger räddade mig så jag kunde fortsätta hoppa och rida terräng trots detta

Nu är jag dock då pass stabil och tränad så nu använder jag Acavallo Arena.

Jag ska köpa ett par begagnade Sprenger och komplettera med tåburar tror jag. Det kommer att bli eeh väldigt snyggt men med tanke på hur jag brukar se ut när jag rider ut här i ensamt majestät är det väl helt i sin ordning.

(Har just nu en enorm vinteroverall i varselfärger, muckboots och väpnarhuva och sitter antingen på en unghäst vars man skulle ha behövt trimmas för sisådär en månad sen eller en häst med vinterpäls som en björn + oftast halm i svansen. Vi blir åtminstone inte stoppade och rånade för vår blingighets skull.)

Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan nån säkerhetsfeature alls såvitt jag kan se, som jag nu tänkte komma mig för att skrota). Jag har aldrig fastnat och för min säkerhets skull är jag egentligen fullt nöjd med gummibandsvarianten.

Men jag har lite problem med både knän och fötter och funderar på om det kanske är bättre på att satsa på något med bättre svikt. Med tanke på prisnivån på allt utom basicmodeller är det svårt att börja testa sig fram, så jag tänkte be om lite uppriktiga åsikter. Tycker du att nån särskild stigbygelsmodell gör skillnad rent ergonomiskt? Är det värt att lägga tusenlappar eller ska jag köra på med gummibandsmodellen och träna knän och fötter i avsuttet läge istället?

Jag rider nästan alla dagar i veckan, i princip uteslutande ut i skogen + något dressyrpass på bana. Hoppar inte alls i nuläget. Behöver inga spexiga färger eller så, jag vill ha något säkert och, om det går, ergonomiskt.
Jag har ett par gånger ridit i ett par stigbyglar som är naturligt riktade framåt. Det var oerhört skönt för knän och allting (men rider på ridskola så får ta det jag får, men om det var någon gadget jag kunde typ bära med mig o flytta runt skulle det vara sådana :laugh:) .

Jag har ett par gånger ridit i ett par stigbyglar som är naturligt riktade framåt. Det var oerhört skönt för knän och allting (men rider på ridskola så får ta det jag får, men om det var någon gadget jag kunde typ bära med mig o flytta runt skulle det vara sådana :laugh:) .

Spännande! Du får väl bli en sån speciell typ som ska ha sina egna stigbyglar på ridskolans sadlar? 😬

(Obs att jag eventuellt skulle bli en sån typ själv om jag red på ridskola och lyckades hitta stigbyglar som är sköna för knäna.)

Spännande! Du får väl bli en sån speciell typ som ska ha sina egna stigbyglar på ridskolans sadlar? 😬
Hehe men jag föredrar att vara en del av tapeten :p.*
Men jag har tänkt på att om jag hade en egen häst och hade tendens till ont i knäna (vilket jag typ har, men inte så farligt) så skulle jag så definitivt ha vridna stigbyglar (eller vad det kallas). Jag hade aldrig trott det skulle göra sådan skillnad när jag såg dem.

*det har ju funnits de som flyttar runt en gelpad som de lägger på sadeln för sin ända kantro. :) (inte sett på ngra år dock)

Jag (när jag rider dressyr) har ett par av ett märke som heter typ HDC eller liknande (tror inte de finns längre) som går att vrida i den vinkel man själv vill ha dem. jag har 90 grader från hästen, alltså som ett par islands ungefär. Men det jag gillar bäst med dem är att de har bred fotplatta. Det ger ett bättre stöd för foten. Tyvärr är det inte säkerhetsstigbyglar så jag rider inte ut i dem, och då känner jag direkt att jag får en spändare fot och får jobba mer med balansen.

Har provat Acavallo och var ganska nöjd, men jag tror faktiskt att jag kommer satsa på ett par Ryde när vi börjar komma igång lite igen, för jag provade dem på SIHS och det var otroligt vad fri jag kände mig. Nu har jag ju inte ont i mina ben så ofta men ibland, och då känns det som att de skulle göra stor skillnad, och med att man kan ställa in vinklarna. Jag har en del elever som också skulle må bra av det då de faller inåt över skänklarna och kniper med knäna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka