GÖr ni nÅgot speciellt pÅ julafton med hÄsten/hÄstarna?!:d

Tiger06

Trådstartare
Imorgon blir det julritt genom lilla byn hihi!
skulle egentligen gjorts på julafton men då en i stallet inte kunde så tar vi det imorgon ist! Gud vad jag längtar, mysigt och roligt ska det bli!!:bump:

Gör ni någon liknande eller något!? & någon som har tipps på hur man gör hästen fin för en liten julritt :D :rofl:

Sv: GÖr ni nÅgot speciellt pÅ julafton med hÄsten/hÄstarna?!:d

För några år sedan, när jag fortfarande bodde hemma i byn och mina kompisar också hade häst här brukade vi ta en uteritt tillsammans någon av dagarna runt jul :) På själva julafton har jag däremot alltid haft fullt upp hemma och hinner inte ens med en liten ridtur själv..

På julafton får hästarna däremot alltid lite extra smaskig frukost. Betfor och lite korn får de dagligen, men på julafton spetsas det med lite pepparkakor, äpplen och annat gott jag hittar i skafferiet ;) den årliga julgeggan brukar jag kalla det :angel: När de tas in på julaftonskvällen får de även granris att tugga på under natten (båda älskar gran:D)

Nä, här gör vi inget speciellt. Jag jobbar och hästarna vilar när det är så kallt som det är nu. Det lutar åt -30 inatt:crazy:

Tidigare år har jag alltid tagit morgonfodringen i stallet och ridit ut på en lugn mysig tur barbacka tidigt på julaftonsmorgon, men förra året då jobbade jag hela jul och var inte ens i stallet.

Denna julen, dvs imorgon, har jag morgonfodring och sedan skall jag jobba, så bli en snabbis ut med hästarna vid 05.45 och sedan vidare till jobbet, som tur är fattar inte hästen att de är jul, hon får några morötter extra bara, blir hon glad :p

Min häst har alltid fått "julgran" på julafton. Han får en liten minigran att tugga på i boxen. I år tänkte jag hänga in till båda. De kommer nog få vila på julafton. Då har de iaf något att tugga på när de kommer in.

Min häst har alltid fått "julgran" på julafton. Han får en liten minigran att tugga på i boxen. I år tänkte jag hänga in till båda. De kommer nog få vila på julafton. Då har de iaf något att tugga på när de kommer in.

vad då ? menar du att du tar och lägger in en riktig liten julgran som de äter på ? :o
haha har faktiskt ALDRIG hört talats om att hästar äter granar!?

Våran tradition är att vaccinera hästarna precis före jul:angel: Så de får bara lite extra kärlek.

min mamma och jag hade bestämt oss för att rida ut en sväng på morgonen, men då snön faller vågrätt här nu så blir det bara jag som rider ut :/ mamma är för klen ^_^,
till frukost fick hästarna sin vanliga mat + vars 2 pepparkakor och en häst godis :)

Låter härligt, allt ni ger era hästar :D Synd nog har vi bara plastgran hemma :(
annars hade jag väl tagi med någon kvist till pollen imorgon :D

*KL*

varför det har blivit som det blivit vet jag inte, men klockan 5 på julaftonsmorgon klampar hela USS in i stllet, på med täcken och ut i hagen, utan frukost :O Sen fixar vi stallet och hänger upp massa julgodis, (äpplen, morötter, knäckebröd) i balsnören och gör små tårtor i krubborna till alla 22 hästar. Sedan klockan 07.00 tar vi in alla hästar igen, och de får äta sin julfrukost! När dem är färdiga med det så blir det hagen igen, mätta och belåtna :)

Brukar rida en liten sväng på förmiddagen, men i år fick jag skippa det för det blåste massor o var -10 o riktigt otrevligt, "min" bruna häst var helt vit i ansiktet (hon har bara en liten stjärn i vanliga fall :p) när jag tog in henne, så hon fick lite pyssel o sen gå ut igen. Fick iallafall ge henne en julpuss till hennes stora förfäran :angel:

Tidigare jular har vi alltid ridit ut en sväng, stog då uppstallade. I år, första julen på den egna gården hade vi problem med vattnet :mad: så dom fick gå i sin vinterhage och käka gran. Det var -22 grader här men dom var ute mellan ca 8-14.
Hoppas kunna rida en julaftonstur nästa år :)

i vårt stall bjuder stallägaren på frukost och sen får dom som vill rida ut på den traditionella julgaloppen! I år va vi 5 st som trotsade kylan och begav sig ut i -26 grader. Inte en av oss frös när vi kom tillbaka. Denna tradition har funnits i stallet sen 1974!

De i stallet som vill rider ut på julaftons morgon, och sen är det gemensamt fika. I år var vi ovanligt få, dels för att några flyttat, och dels för att en del tyckte det var för kallt, men vi blev ändå fem stycken som tog oss ut.

På julafton blandar vi till betfor, knäckebröd, morötter och några sockerbitar i spannar.
Sen får pållarna det innan Kalle Anka. :banana:

Ja, vi tar på oss tomteluvor och rider ut en sväng med några roliga galopper! Sen brukar vi ha fika.

Slädfärd runt byn med pinglan och facklor. MYSIGT VÄRRE!!! Tyvärr var det -26 här på julaftonsmorgon så det blev inget me de BESVIKELSE!:( Blev iaf julfrukost till hästarna med morot, äpplen, knäckebröd som extra förutom betfor och kraft som dom får varje morgon.:)

På julafton spände vi för vagnen på våran shettis och tog en tur genom skogen, shettisen hade självklart röd utrustning på sig och en tomteluva!:p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 249
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar