Gör min snedhet hästen snedare?

Tillis

Trådstartare
Jag har så länge jag kan minnas haft svårt att hitta rätt läge på hästryggen. Hur jag än sitter så känner jag mig sned. (Jag har lite bekymmer med ryggen då och då, men det brukar gå över).
Det känns alltid som att vänster stigbygel är ngt kortare än höger.

Min relativt nya häst är inte direkt sned, men ET säger att han "går från höger bak mot vänster fram". Det var mest muskulärt och är behandlat en gång (tre veckor sedan).

Nu sista tiden har jag dock haft lite mer problem med min egen rygg, så jag har uppsökt naprapat som konstaterade att jag har sk roterat bäcken.
Mitt högra bäckenben är roterat uppåt, bakåt.
Det vänstra är roterat framåt, nedåt.

Naprapaten har justerat mig, men jag tror det har gått tillbaka igen dock.

Frågan är nu om min snedhet gör min hästs snedhet bättre eller sämre. Alltså, om min snedhet förvärrar hans, eller om den snarare motverkar hans snedhet - att den är "tvärtom" om ni förstår hur jag menar?

Sv: Gör min snedhet hästen snedare?

Har själv haft roterat bäcken, och min rygg är krokig, det går att åtgärda bäckenet, jag gick till sjukgymnast i flera månader tills det var stabiliserat fick dessutom övningar att göra både till häst och hemma, så ring runt och se till att du hittar en sjukgymnast som är kunnig så kommer du få hjälp.

Två fel gör tyvärr aldrig ett rätt i sådana här fall. Du behöver vara rak och balanserad för att din häst ska kunna arbeta mot att bli rak och balanserad. Att hästen kompenserar för din snedhet betyder inte att den själv "minskar" sin egen snedhet, även om det skulle vara "åt olika håll". Hästen behöver komma till arbete utan att behöva kompensera, först då kan den börja stärka sig rätt.

Jag tipsar som Pali att fortsätta arbeta med din egen snedhet.

Självklart ska jag fortsätta jobba med min egen snedhet! Jag kan ju inte gå och vara sned hela livet - vare sig jag rider eller ej - eftersom det helt klart påverkar min egen kropp negativt.
Tanken jag hade var väl snarare om min snedhet förvärrar hästens, så att jag inte kan fortsätta rida honom medan jag jobbar med att bli bra själv. Jag misstänker liksom att det lär ta tid för mig att bli rak, eftersom jag varit sned i så många år...:crazy:

jag motions red en häst ett tag som var väldigt sned, det kändes nästan som att han gick som en banan :/. dock så var jag lite sned åt andra hållet och tillsammans så blev båda rakare ^_^ (efter 6 månader och mycket jobb med på att rak rikta hästen och jobba upp min dåliga sida)
min egen häst och jag är snea åt samma håll + att vi haft en dålig sadel som bara gjorde det värre utan att jag märkte ngt :( så nu är jag sne i höften + att hästen har blivit stel i länden, det kommer att bli mycket jobbigare att bli rak igen nu då båda har lika svårt i vänster varv :( ska ta ut en massör eller liknande till hästen och sen till mig själv om jag får råd :p

Ni är sneda åt samma håll, dvs ni förvärrar för varandra. Så jobba på ett tag från marken tills du ser att hästen är bättre och tils du har stärkt upp dig. Alternativt rid, men se till att ni båda stärker upp er svaga sida!

Ridning i höger varv och höger öppna, men vänster sluta tror jag det blir...:p Beror ju lite på hur man rider rörelsen också...

Ja din snedhet förvärrar hästen Fick överta ett 20 år gammalt sto som var otroligt snedriden, så där fick jag skicka efter kotknakaren till hästen, hon har nu fått stå i 8 veckor och bara jobbats från backen, hästen var sned i bäckenet, ländryggen och mitt på ryggen även halsen och nacken hade fått en snedhet och låsning, Men nu har jag börjat sätta igång henne, helt plötsligt kan hon fatta höger galopp utan några problem sänka huvudet och höja ryggen, jobba under sig och länga i stegen på ett helt underbart sätt, så det går att förstöra hästen om du är sned i kroppen det blir en ond cirkel för er båda du parerar åt ett håll hästen åt ett annat vilket gör att ni bägge blir ännu snedare.

Lycka till med att räta upp er bägge.

KL

Jag hittade en kiropraktor som kan både häst och människa och han kallade in mina röntgenutlåtanden, kom fram till att SI leden vänster sida var förbenad och att det inte fanns en chans att han kunde få mig rak. Jag var så sned att jag flyttade sadeln åt vänster an bra bit förbi manken. Efter tre behandlingar ringde jag honom och lyckligt kvittrade att jag fått länga ut mina dressyrläder 2 hål och att jag inte flyttat sadeln i sidleds och hade jämt tryck på bägge sittbenen. Snedheten visade sig sitta i en låsning i nacken på höger sida.

Se till att bli behandlad så den stackars hästen inte behöver snedbelasta sig för att kompensera din snedhet.

Ja det är ganska självklart att det blir så. Tyvärr kommer både du och hästen behöva behandlingar i ett par månader framöver för att bli raka båda två.

Mitt bäcken var roterat allt som allt 6 cm det tog två år innan jag fick helt ordning på det (alltså inte behövde gå till massör/naprapat varje månad). Hästen tog det ungefär 3 månader för innan hon var helt återställd, men då fick jag ju passa mig att jag bara red henne när jag var rak. Du kan även räkna med att sadel och stigläder behövs bytas ut eller iaf stoppas om för att de ska fungera igen.

Ta en eller flera lektioner i centrerad ridning också. Kan ge dig verktyg att jobba med din snedhet.

För att förtydliga för alla:
Hästen är ny, och det är inte jag som gjort honom sned, utan han var sned när han kom till mig i december. Han är extremt lite riden under vintern, både p.g.a. all snö och för att han var både tunn och muskelfattig när han kom. Jag har tömkört och den ridning som har blivit har varit i skritt.
Sadel har jag köpt helt ny till honom, då den som följde med inte passade alls.

ET:n som behandlade honom gjorde honom helt klart ngt rakare, för nu står han bättre i gången och skjuter inte ut höger bak riktigt lika mycket.

Men det är ju bra att veta att jag, med min gamla snedhet, även förstärker hans snedhet... Med andra ord får jag kämpa ännu hårdare med att bli rak - naprapat och massör inkopplad - och även fortsätta behandla hästen.

:bow:

Som andra redan sagt så kommer givetvis din snedhet påverka hästen.
Du kan sitta snett både sadel och häst.

Jag har själv problem med att mitt bäcken roterar ibland iom att jag har en whiplash och massa nervskador och ibland spänner mig fel när jag har ont.
Jag går till en sjukgymnast/kiropraktor en gång i veckan och blir behandlad.

Något som hjälpt mig mycket i ridningen är Feldenkrais-terapi(inte i ridsammanhang utan som vanlig behandling). Jag har lärt mig att känna exakt vad som sker i min kropp och kan ändra mitt rörelsemönster för att förebygga snedheten då jag är vaken. Tyvärr spänner jag mig då jag sover och vaknar sned ibland. Det är ju svårt att påverka.
Men du kan lära dig kontrollera ditt rörelsemönster då du är vaken. Och du kan stretcha och träna de muskler som är svagare.

Känner du att du är sned så kan du jobba hästen från marken.
När du lärt dig känna din snedhet kan du kompensera lite genom att stå i fältsits om du måste rida någon dag innan du hunnit få ny tid hos behandlare om det blir snett igen.

Ja. Är du sned så kommer din häst att bli sned om du inte åtgärdar det. Behövs oftast flera behandlingar för att bli bra och sedan återbesök med längre mellanrum för att kolla att man fortfarande är rak. Har du vart sned länge är det ganska självklart att det tar tid att rätta till problemet.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 895
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Har länge (typ 5 år ungefär) haft problem med min ena arm (smärta, domningar, etc). Lång historia lite kortare, så har jag varit hos...
Svar
17
· Visningar
4 524
Senast: Snowball
·
Ridning Känner mig verkligen less på min kropp just nu.. Förstår att jag borde söka upp en kiropraktor men då måste röntgenbilder tas innan...
Svar
14
· Visningar
8 963
Senast: Cillaramsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama