Gör jag rätt???

J

Jensan

Jag var ute hos min treåring idag (sto). Har läst flera Horsemanshipböcker Favvisarna är (of course) Hempfling och Monty Roberts. Jag hfar inte haft min häst så länge, har ej hunnit rida henne efter köpet, så jag tänkte att jag kunde ju börja med lite "ledarskap" innan jag sitter upp.

Syftet var att göra någon sorts "join up"

Så jag delade av ridbanan så att den blev ca 20x30 meter. Släppte in min pålla. Och hade en logerlina som redskap för att "jaga bort" henne.

Först fattade hon ingenting. Hon bara glodde på mig som om jag var tokig. :crazy:
Då provade jag med att hoppa runt lite och flaxa lite hotfullt (som en arg tupp liksom). Då blev det fart och hon racade jättefort. :)

Jag hann inte med henne i början, men sedan fick jag henne att vända typ 3 gånger. Sedan valde hon själv att stanna.

Då vände jag mig bort och liksom "kröp ihop" släpade mig några steg ifrån henne. Varpå hon stegade fram till mig och blåste mig försiktigt i nacken. Jag berömde henne och började gå framåt. Hon följde efter med mulen i min nacke hela tiden. Jag provade att både göra halt, springa framåt och följde mig som ett smäck. Lösoch ledig liksom

Är det "så här" det ska bli? Jag har ju aldrig gjort det förut, men det kändes väldigt bra.

Kommentera gärna - som har lite erfarenhet av "sånt här".

Sv: Gör jag rätt???

Först fattade hon ingenting.
Nej, och det är just det som är anledningen till, att man inte håller på med sådana "övningar", innan man är väl insatt i vad man gör, hur och varför!

Det är positivt att du vill vandra NH-vägen, men utbilda dig först!! Risken är stor att det blir helt fel annars.

LIA

Jensan skrev:
Då provade jag med att hoppa runt lite och flaxa lite hotfullt (som en arg tupp liksom). Då blev det fart och hon racade jättefort.

Åååhh herregud.. du har alltså inte alls förstått det du har läst i t.ex. Monty Roberts bok, det förstår jag.

Jag gör "Join Up" med min häst ett par gånger i veckan och skulle inte ens komma på idén att hoppa upp och ner som en galen tupp. Hela idén med "Join Up" går ut på dubbelriktad kommunikation, inte skrämsel! Jag driver iväg min häst med enbart blicken och håller honom igång (och vänder honom) med blick och rep, jag rör mig lugnt och koncentrerat i en liten, liten cirkel mitt i rundcorallen. "Join Up" är ett fantastiskt verktyg, om man bara har förstått principen. Har man inte förstått kan man istället åsamka hästen stor skada.

Prova inte fler gånger utan att ha fått instruktioner, och framför allt praktik, av en erfaren tränare!!

Oj då hmm "galen tupp" kanske var att ta i.... (jag överdrev kanske lite ur ett humoristiskt perspektiv - vilket kanske inte alltid uppskattas)

Men på vilket sätt skulle jag åsamka min häst skada?
Jag är bara intresserad, eftersom jag provade lite lungt tyckte jag idag. Min häst såg inte rädd ut utan mer fundersam från början, därefter väldigt lugn.

Att trava och galoppera inne på en ridbana i någorlunda lungt tempo med benskydd. När hästen ser lugn och fridfull efteråt - beskriv hur det kan vara skadligt?

Det handlar inte om fysisk skada, snarare att sannolikheten är stor att ni kommer få problem i kommunikationen om du fortsätter utan att veta vad du gör. Det kan vara otroligt svårt att se hästens olika signaler i "Join Up" och man måste vara väldigt snabb och svara på signalerna med omedelbar verkan. Hästen skall inte få stanna och komma in till dig när den själv vill, den skall först be om att få komma in till dig, det är en av principerna med "Join Up" och det är de signalerna du måste lära dig att tyda.
Försök gå en NH kurs där man lär ut hur man beter sig i en rundcorall, det är otroligt spännande och lärorikt.

Tack för svaret!
Jo jag ska gå en kurs nu i höst. Jag förstår din poäng med att läsa signalerna. Samtidigt som att själv umgås med sin häst och i de sammanhangen lite lugnt influeras av böcker man läser och följa hästens reaktioner tror jag är bra för relationen. (fast det var kanske inte riktigt så jag beskrev det ovan :smirk: )

Men jag frågade ju själv om respons och är glad att du tyckte till, jag ska ha det i bakhuvudet nästa gång.

:)

Det är en balansgång på tunn lina.. Jag tror mig förstå att du redan nu har en bra relation med din häst men när du väl har gått en NH kurs kommer du att förstå vad jag menar. Jag har själv gått samma väg som du, mycket hantering och markarbete innan jag hoppade upp på min häst första gången och det har betalat sig mycket bra, jag har idag ett otroligt lätthanterat och responsivt engelskt fullblod.

hmm.. ja, man vill ju inte att det ska bli tokigt.

Vad kul att dt går bra för er, jag har en liten annan fundering...

Jag vet inte vilken erfarenhet du har, men jag tänker ungefär som du "har jag inte ledarskapet på marken, lär jag inte få det i sadeln"
Nu är saken den att jag har tänkt mig en framtid på dressyrbanorna så småningom. Men så fort jag tar upp ämnen som horsemanship etc.. så rynkas det lite på näsan bland "tävlingsfolket". (i alla fall de tränare och tränande som jag träffat) Jag vet inte vad det beror på, i min värld borde ju "markarbetet för hand" och "dressyr arbetet uppsutten" gå hand i hand... Jag kanske har haft otur, jag vet inte..

Vad är din erfarenhet?

Hade jag varit som du hade jag struntat fullständigt i vad "andra" säger och tycker, gör vad du själv vill!
Som sagt var, har du inte samarbetet på marken lär du inte få det i sadeln (jag föredrar att kalla det för samarbete istället för ledarskap).

Jag har själv ingen längre erfarenhet av hästhantering, har pysslat med det ett par år och köpte min första egna häst för ett år sedan. Mitt val av häst var kanske inte det helt självklara för en förstagångsköpare, men jag lyssnade till mitt inre och köpte min Z'Ore. Jag insåg väldigt snabbt att om jag skall lyckas att skola om ett fullblod som är taget direkt från banan så måste jag lyssna till min häst och då var vägvalet enkelt, NH..
Vi umgicks tidigare inte med likasinnade utan hade hopp/dressyrfolk runt omkring oss och många av dem rynkade på näsan åt mig när jag köpte westersadel åt mitt engelska fullblod, lika många rynkade på näsan när jag började med NH. När jag idag berättar för dem vad jag och Z'Ore tillsammans har åstadkommit rynkar de inte längre på näsan. Nu rider vi ut i det fria utan några som helst problem och hästen är så otroligt rädd om mig, det är precis som om han hela tiden vill beskydda mig och göra allt som står i hans makt för att samarbetet skall fungera.

Nu kommer det fina, han VILL samarbeta med mig, jag behöver inte be honom om det!!

Ett bevis för att markarbetet har gett resultat kom senast i veckan då det kunde ha gått fullständigt åt skogen när vi red på en av grusvägarna hemmavid. Vi såg att det kom tre mopeder i hög fart och signalerade att de skulle sakta ned vilket två av dem gjorde. Jag han precis vända hästen så att han såg mopeden när den tredje flög förbi oss på enochenhalv meters avstånd. Z'Ore var väldigt nära paniken och hade det inte varit för att han litar på mig till 100% så hade han med största sannolikhet skenat iväg. Nu blev det mest en del regndans, både på och utanför vägen och till slut var jag tvungen att sitta av för att han skulle lugna ned sig helt och hållet. Trots att han var så nära panik (nu pratar vi inte trögt halvblod, och de som hanterar fullblod vet exakt vad jag talar om) så hade jag hela tiden kontakt med hästen, han ville verkligen inte göra mig illa utan försökte hela tiden kontrollera sig själv och han var hur duktig som helst. Jag är helt övertygad om att det är tack vare mitt intresse för NH som gjorde att det funkade så bra.

Alla kan nå dit, det är bara en fråga om inställning, omtanke, sinnesfrid och mycket jobb.

[Edit] Glömde.. efter tre månaders träning i sadeln, kan jag idag grundrida hästen med i princip helt osynliga hjälper, så lyhörd har jag fått honom. Gissa då hur det kommer att se ut om några år.. han är ju trots allt bara fem år gammal..

Lycka till!!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 361
Senast: Alexandra_W
·
Träning Idag när jag skulle hämta min häst i hagen gjorde han som alltid, la bak örornen, vände rumpan till och såg allmänt surig ut. När jag...
Svar
16
· Visningar
1 057
Senast: zillax89
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
3 065
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30