Gör jag rätt?

fiaskurken

Trådstartare
Jag har ingen vidare unghästvana, dock mycket sunt hästförnuft och är orädd och bestämd av mig. För några månader sedan tog jag hem en treårig vallack som det än så länge funkar super med.

Fixar jag ( med hjälp) att ta hand om ett föl/unghäst på 9 månader?
Har fått ett erbjudande jag har svårt att tacka nej till. Hästen ska på hingstbete nu i sommar och är för övrigt väldigt lugn av sig.

Jag menar, det måste ju vara första gången för alla nån gång???
Och ínridning kan man väl alltid få hjälp med.

Sv: Gör jag rätt?

Bara du går in med inställningen att du måste lägga tid och pengar på att verkligen ta hjälp av någon så ska det ju vara ok. Däremot tror jag inte man ska gå in i ngt sådant om man är tveksam på att man kan lägga den tid och pengar som krävs på att ta hjälp av tränare etc.men det beror väl på förstås vad du har för förväntningar/krav på din häst och vad du vill åstadkomma.

Jag har själv ingen unghästvana, så jag kan inte ge något bra råd. MEN, jag tycker att så länge man är villig att ta hjälp så tror jag att man klarar det mesta (så länge man inte är helt okunnig, så klart). Det är när man tror att man kan allt som det kan gå helt galet.

Tycker att du har rätt inställning - allt måste vara första gången någon gång. Och eftersom du uppenbarligen har hästerfarenhet, och säkert en hel del bra kontakter som kan hjälpa dig så går det nog vägen.

Som du sa själv - någon gång måste vara den första!
Med inställningen att ta hjälp av andra när man känner att det behövs tror jag garanterat att du fixar det!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 162
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar