Gör jag något dumt nu? (Ang. köp av äldre häst)

S

Sunkist

Hej allihop!

Hoppas jag kan få lite råd och tips av er kunniga människor!
Är vuxen nybörjare, har ringt på annons om ett 20-årigt kallblod.
Låter som en perfekt skogsmulle för mig, men sen började jag fundera.
Inte på hästen i sig, men väl dess ålder.

Vet ju ingenting om det egentligen, men hur länge "håller" en häst för lättare ridning i genomsnitt?
Kan jag få en vän för ett par år framöver känner jag mig mer än nöjd, så tänker jag i alla fall. :)

Sv: Gör jag något dumt nu? (Ang. köp av äldre häst)

Du bör inte stirra dig blind på hans ålder. Det finns nämligen hästar som är utslitna vid 10 års ålder, medans det finns väldigt fräscha 25 åringar. Jag har tex en fullblodsvalack på 25 år som är fullt frisk och pigg. Har även en 31 år gammal ponny som är pigg och glad. Stirra dig inte blind på åldern, utan se över lite hur den är i kroppen och till sättet. Hur verkar den må? Hur mycket har den fått arbeta? Tidigare skador? Kallblod är tåliga hästar som oftast blir över 25 år.

Kan ge dig ett exempel:

En tjej i grannstallet hade en kallblodstravare på 31 år. Den var tvungen att tas bort i sommar. Användes som just lite skogsmullehäst.

Så visst kan du ha mycket glädje av en 20-åring!

Är den 20 år gammal och frisk kan den mkt väl hålla i en del år framöver. Men äldre hästar kan bli gammla snabbt brukar man säga så jag hade hellre valt en häst i 15-18 års åldern av läromästartyp.

Just då för den anledning att den kan en del och samtidigt räcker ett par år längre.

Huvudsaken är ändå att det känns helt rätt när man köper häst :bow:

Lycka till!

Jag håller med de som har svarat redan. Det som är viktigt med en äldre häst är nog att man håller igång den regelbundet.

Min trettiotreåring rider jag inte längre (skulle kanske kunna men han blir gärna lite halt av att trava så han får vara pensionär). Fick honom när han var tjugosex. I princip frisk som en nötkärna hela tiden (några kolikanfall men nu var det en tid sedan).

Min tjugosjuåring fick jag i april och han fick fång ganska meddetsamma. Det fick vi ordning på (peppar, peppar) och nu promenadrider vi.

Jag har bara goda erfarenheter av gamla hästar om man tar hand om dem ordentligt. God mat, pyssel och motion så håller de flesta ganska länge. En god vän till mig som sysslat med hästar i hela sitt liv (64 år) sa att har de väl kommit upp en bit i åldern brukar de klara sig ganska länge. Agnarna skiljer sig från vetet när de kommit upp över femton (ingen absolut ålder). Jag hade satsat. Lycka till!

Vår äldsta ponny på ridskolan är 28 år. 20 år är medelåldern på våra hästar. Om de är hela och friska och rör på sig i lättare arbete kan hästar hålla ett bra tag till efter 20 år :)

Vår ponny köptes när han var 17 år, är idag 22. Halvblodet var 19 när vi köpte honom, han är 23 idag. Båda är pigga och alerta och jag hoppas vi får ha dem kvar i många år till!

Det beror ju på hästen, men visst kan den vara en trevlig kompis ett par år till eller mer. Om du är nybörjare själv så skulle jag kanske se till att ha någon mer kunnig som kan titta till hästen ibland, är man inte van kan det vara svårt att se själv om hästen går lite knackigt eller faller ur, vilket ju kan hända med en äldre häst.

Om hästen är hel och ren så behöver du inte direkt bry dig om åldern. Men det går inte att försäkra en så gammal häst så om du köper den var noga med att få ta över befintlig försäkring om den finns.

När jag köpte ponny till min dotter så hittade vi den perfekta ponny 26 år gammal och väldigt i väldigt fin form. Vi räknade med att vi skulle bli sista anhalten för den här ponnyn. Men när dottern vuxit ifrån den så dök det upp en ny köpare och han lever i all välmåga och fungerar som barnpony ännu 36 år gammal. Denna ponny har tidigare både varit på ridskola och ridläger och tävlat i SM. Så visst kan det vara ett mycket bra köp av första häst.

På många hästar så är det ju tänderna som börjar spöka, de tappar tänderna och kan inte mala höet. Kolla därför noga munnen.

Bägge mina kallblod är äldre. Kingen blir 18 och Nettan 22. Rider dem för fullt och så länge de är pigga och glada och hälsan är med dem så tänker jag fortsätta med det;) Nettan som är 22 har finare muskler och piggare sinne än de flesta yngre hästar jag stöter på i min vardag:) Men kolla gärna så att den är välmusklad, en gammal häst har svårare att sätta bra ridmuskler så förhoppningsvis har den redan en bra förutsättning att kunna hålla länge. Kolla även som sagt, ben och tänder! Lycka till.

Vår äldsta ponny på ridskolan är 28 år. 20 år är medelåldern på våra hästar. Om de är hela och friska och rör på sig i lättare arbete kan hästar hålla ett bra tag till efter 20 år :)

nämen oj hur funkar det med att ha så "gamla" hästar i verksamheten?:)hur många lektioner går dom då?men 28 åringen är väl mer maskot antar jag o inte går mer än nån lektion i veckan:angel:

Jisses, haka inte upp dig på åldern:) Har precis sålt ett FBL på 17 år som betedde sig som 3.....:crazy: Dessutom är det ju ett kbl, de brukar kunna få många år på nacken:)
Känns hästen rätt och du ska lufsa runt i skogen verkar det vara ett perfekt köp!

Lycka till!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 487
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 833
Hästmänniskan Hej! Jag ska köpa min första häst och är ganska ny i min ridning. Framförallt vill jag ha en trygg häst att rida ut i skogen med. Jag...
Svar
13
· Visningar
1 551
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar