Gör jag fel?

H

HokusPokus

Jag åkte in akut med min kanin till Djursjukhuset i fredags.

Hon är förstoppad. Hon kan inte bajsa och hon äter inte eller dricker. De matar henne med tomatpure, ger henne dropp och mediciner. Jag pratade med sköterskan i dag och vetrinären tycker att det ser bra ut.

Detta händer 1-2 gånger/år i samband med pälsfällning. Gör jag rätt som låter henne gå igenom detta? Jag pratade med vetrinären och han tyckte jag skulle fortsätta behandla henne eftersom hon återhämtar sig varje gång. Hon brukar vara hemma efter en dag.

Hon åkte in fredags och kostanden är uppe i 3100 kronor. Hon är försäkrad med frågan är: Hur mycket ska jag utsätta henne för? Det ser bra ut för henne denna gången också, men de visste inte när jag får hem henne. Det tar 1-3 dagar, kanske mer.

Sv: Gör jag fel?

Jag vet ärligt talat inte, det där är så upp till en själv.
Jag har haft fem kaniner allt som allt, min älskade Kajsan hade världens största bettfel -tandanomalii tror jag det hette. Hela bettet var fel och tänderna möttes inte för att slipa utan växte om varandra upp i gommen och framtänderna växte över varandra ned i tandköttet. Jag var in och klippte framtänderna en gång, veckan efter hade de vuxit ut igen och det var då den nya vet. såg att hela munnen var fel.
Jag tog bort Kajsan med en gång :cry: ... fy fan vad jag grinade.
Kajsan var liksom min kompis, jag var den enda som inte blev biten eller sparkad av henne. När hon stod där på undersökningsbordet och det blev läskigt så försökte hon inte hoppa ned utan ställde sej på bakbenen och körde in huvet i min armhåla :cry: ... saknar min Kajsa som fan.
Men Kajsa kunde ju inte äta eller nånting och hade skitont... så vad gör man.
Min sista kanin tog jag bort av samma orsak, de var släkt för övrigt.. men det hade inte gått lika långt med honom därför visste jag vad som väntade och hade grinat av mej hemma (tror man).
Satt och bölade i tio minuter i bilen innan jag ens kunde starta den.

Man får liksom väga hur ledsen man blir kontra djurens lidande.

Finns det ingen som vill dela med sig av sin åsikt?

Det är väl mest upp till ditt eget samvete och även plånbok för den delen, när nu veterinären sagt sitt. Det är ju svårt för oss andra att veta hur din kanin har det, hur mycket obehag det för med sig för henne. Verkar lite som om du själv inte tycker att det är riktigt rätt ändå, efter som du ställer frågan trots veterinärens svar. Men du får känna efter själv vad som är rätt för dig och din kanin.
Sitt själv just nu i en liknade sitts fast med en häst som har soleksem. Jag har fattat beslutet att hon ska slippa solen i år och hon kommer att vara borta innan den 1 maj. Fast det är otroligt svårt till och med att skriva om det här och det har tagit tid att fatta beslutet.

Nästa gång tycker jag du ska spara tusenlappar genom att borsta kaninen, ge den l1 tsk linfrön blötlagda 10 min i kokande vatten så de blir slemmiga + ananas vätskan som blir över i konserver, detta i förebyggande syfte 2 ggr i veckan så fort fällning börjar. Blir hon ändå förstoppad ger du 2 tsk kallt kaffe, pepparmyntste och parrafinolja. Lika effektivt som deras dropp o mediciner men betydligt billigare o snällar emot kaninen. Se bara till att ha detta hemma + doseringsspruta från apoteket. Motion är oerhört viktigt oxå + att kaninen äter lite pellets och mycket hö+ grenar.

Det ska vara färsk pressad ananasjuice, ev. med papayajuice i.

hm.. min kanin har fått förstopning två gånger.. och då gav vi parafin olja (tror jag det heter ?) och masserade magen på honom.. och lät honom skutta massor.. sedan var det bra.. :p

Min kanin mår bättre. Jag pratade med Djursjukhuset och de sa att hon äter, dricker och bajsar som hon ska. :D

De måste vara trötta på mig eftersom jag ringer flera gånger om dagen för att fråga hur det är med min kanin. ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 205
Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
794
Senast: JosephineR
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 664
Senast: solrose00
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 757
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar