Golv/matt-läggning (renovering)

Corax

Trådstartare
Vi ska till att renovera hallen nu under semestern och jag tror bestämt att vi kan behöva lite hjälp med tips och trix. Framförallt med mattläggningen som vi kommer att göra själva. Tidigare har vi lejt in en golvläggare men det är ju rena rånet.
Hur som.
Det blir plastmatta från Tarkett och den är redan beställd.
Vi kommer att lägga den över den gamla för att få rätt nivå med vardagsrummet. Resten av rummen har trösklar.

Vi har två 'raddor' med fasta garderober som ska UT men en stor nackdel är att mattan som ligger är skuren Runt dessa och även runt golvsocklar. Vi har extra Tarkett-matta kvar i källaren och vi funderar på om man kan 'fylla i' hålen som blir under garderoberna för att sedan lägga nya mattan över? Nya socklar som är ca 5 mm bredare än de som sitter ska också in så då kanske man inte 'behöver bry sig' om tomrummet som finns mellan befintlig matta och vägg?

Sen är frågan vilka verktyg man inte klarar sig utan. En bra mattkniv kan jag tänka mig. Men mer? Vi kommer att hellimma.
Och hur hanterar man ojämnheter/hål i gamla mattan?
När får man gå på mattan efter läggning?

Tvätta gamla mattan med sprit vet jag att vi ska göra och att man ska grovpassa mattan innan.

Mer?

Hål går väl att svetsa igen. Med svetstråd och sådan maskin. Maskinen och tråd behövs ju även om ni ska skarva mattbitar.

En bra rak mattkniv och en böjd. Har alltid pappa med sig, mattläggare. En "skrapa" inklädd i tyg (heltäcknings) matta att trycka ut luftbubblor med.
Är nog det jag spontant kommer på.

Liknande trådar

Hemmet Ja.. Jag vet inte var jag ska börja.. Förra året i december blev det, efter tre års bönande och tjat, klart med att min hyresvärd...
Svar
7
· Visningar
1 888
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka