Golv i vindskydd??

Smuldaisy

Trådstartare
Har läst ett antal trådar om vindskydd men hittar inte vad ni har för typ av golv därinne. Ska man lägga bara lägga bärlager? Gräsarmering? Någon form av platta? Tacksam för tips och ideer! Vindskyddet ligger i anslutning till kortsidan på stallet och marken är gammal åkermark. I vintras när det mest regnade här i Skåne var det lervälling så nått måste jag göra!

Sv: Golv i vindskydd??

Vi grävde ur och gjorde sen ordentligt dränerat grusbädd. Större stenar i botten med finare över. Sen är det halm uppepå. Vi har också grusat utanför ca 5 m.

Vi har inte grävt ut alls men det ligger ett ca 10 cm tjockt lager med typ makadamstenar som "golv". Detta funkar faktiskt jättebra.

Hästarna får förstås kliva upp en liten bit när de ska in men ev vatten rinner ju igenom i det undre lagret. Ovanpå har vi rikligt med halm så det är mjukt och skönt för dem.

Bra ide. Då borde det bli torrare. Vad var det för underlag ni lade makadamet på?

Hmmm, jag uttryckte mig nog lite luddigt :confused:

Det är visserligen inte jag som fixat "golvet" i skjulet utan min stallvärd men vad jag fattade det som så är det bara makadam som "golv". När jag skrev att vattnet rinner igenom det undre lagret så menade jag att det rinner genom längst ner i makadamlagret. :)

Jag har Hit-Raster som golv,, funkar alldeles utmärkt, innan var det en smärre katastrof då det vid regn var ren lervälling där ute,,

Vi har bärlager 0-30 i botten med dräneringsrör runt om och genom ligghallen och sedan ovanpå det singel. Sedan har vi halmbädd åt hästarna.

Ni som har bärlager - hur tjockt har ni lagt det?

Ingen som har någon form av platta?

Ni som har halm som hästarna kan ligga på, använder ni det som enbart vindskydd eller fungerar det som en lösdrift? Mina hästar kommer att stå inne på nätterna och om det är riktigt ruskväder. Med platta blir det ju hårt för dem att ligga men jag undrar om de lägger sig ner på dagen. Nu gör de ju det men nu är de ju ute dygnet runt så det blir ju skillnad.

:confused: Vet inte riktigt hur jag ska göra och jag måste bestämma mig snarast då det ska beställas hem material. :confused:

Någon som har bilder??

Hit-Raster är ett slags dränerande golv som läggs som en matta,
jag kan pm.a dig om du vill veta vem som säljer det..

Ni som har bärlager - hur tjockt har ni lagt det?

Ingen som har någon form av platta?

Ni som har halm som hästarna kan ligga på, använder ni det som enbart vindskydd eller fungerar det som en lösdrift? Mina hästar kommer att stå inne på nätterna och om det är riktigt ruskväder. Med platta blir det ju hårt för dem att ligga men jag undrar om de lägger sig ner på dagen. Nu gör de ju det men nu är de ju ute dygnet runt så det blir ju skillnad.

:confused: Vet inte riktigt hur jag ska göra och jag måste bestämma mig snarast då det ska beställas hem material. :confused:

Någon som har bilder??

Ja du, vindskydd eller lösdrift.... man kan väl säga att vårt fungerar som en sorts lösdrift fast bara under betesperioden. På vintern står våra pållar inne på nätterna.

Varför skulle det bli för hårt med platta? I stallet har du väl förmodligen ett hårt golv, typ cement eller liknande? Om du täcker med ett tjockt lager halm så blir det ju mjukt.

Och du behöver ju inte ta in pållarna vid ruskväder om du bygger ett rejält skydd som är både torrt och vind-säkrat.

Jo jag förstår, men jag menar: Vilken typ av mark är det som makadamet ligger på? Är det matjord, sandjord etc?

I mitt vindskydd/ligghall är det sand massor med sand och hästarna verkar uppskatta det. På sommaren kan det bli lite dammigt men då vattnar jag rejält så blir det fotbad för torra hovar samtidigt

Jo jag förstår, men jag menar: Vilken typ av mark är det som makadamet ligger på? Är det matjord, sandjord etc?

Ah, du menar så :idea:

Ja vi har förmodligen rätt bra markförhållande här jämfört med dem som har sin hage på t ex åkermark etc.

Tror det bara är ett ganska tunnt skickt jord på ytan men under det är det berg. Dessutom ligger skjulet lite högre, på en liten kulle.

Man kan höra när hästarna kommer springande ibland att det liksom "dånar" lite i berget. :) Så precis där vi har skjulet är det ju relativt fast mark som inte "geggar" iväg någonstans.

Om man har lösare underlag så förmodar jag att man måste vara mer noga med underarbetet.

I mitt vindskydd/ligghall är det sand massor med sand och hästarna verkar uppskatta det. På sommaren kan det bli lite dammigt men då vattnar jag rejält så blir det fotbad för torra hovar samtidigt

Vill bara återigen påminna om att skillnaden är milsvid mellan begreppet vindskydd och ligghall.

Ligghall får användas för utegångsdjur under icke-betesperiod (dvs vinterhalvåret) och varje sådan byggnation måste förprövas och sedan slutbesiktigas av Länsstyrelsen om gården TOTALT håller 5 hästar eller fler.

Vindskydd är enklare byggnad som får se ut lite hur som helst, fungera lite hur som helst, används hur man önskar, men INTE till att hålla utegångsdjur under icke-betesperiod.

Har ni bara lagt sand på lerjord eller har ni grävt ur och sedan fyllt på med sand istället för bärlager???

Har ni bara lagt sand på lerjord eller har ni grävt ur och sedan fyllt på med sand istället för bärlager???

Vi har grävt ur ca 1m ner, lagt 50cm bärlager och sedan singel ovanpå. Vi fick lite extra "takhöjd" på köpet.

Vi har lerjord under som inte dränerar superbra så därför har vi lagt dränrör i dike runt om, samt i två genomföringar i ligghallen.

tack, då är jag med. Får nog gräva bort lite i vår hage, men det är sten under där också så det borde bli bra. (Planerar att bygga nästa år)

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 626
Senast: warg
·
S
Hästmänniskan P g a diverse omständigheter har vårt bygge av vindskydd blivit kraftigt försenat. Hästarna står hemma i en liten hage vid stallet och...
Svar
2
· Visningar
1 157
Senast: Xazo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama