Godtagbar hösilageanalys?

AnnaKarinA

Trådstartare
Skratta eller gråta? Jag kan ingenting om detta och blir oerhört glad över lite hjälp... ;)
Smrp 36 g/kg foder
Energi 4.7
kalcium Ca 1.8
Fosfor P 1.3
Magnesium 0.6
Kalium 9.0
:bow:

Sv: Godtagbar hösilageanalys?

har du ts halten? är dina siffror per kg foder eller per kg torrsubbstans? energi halten verkar låg m,en det går nog o göra en vettig foderstat av det ändå..

Mmm, glömde! *senil* ts halt 61%
Per kg foder. Fri tillgång är det tänkt.

AnnaKarinA skrev:
Skratta eller gråta? Jag kan ingenting om detta och blir oerhört glad över lite hjälp... ;)
Smrp 36 g/kg foder
Energi 4.7
kalcium Ca 1.8
Fosfor P 1.3
Magnesium 0.6
Kalium 9.0
:bow:

Detta håller en kvot av 7,6, sen handlar det om vilken typ av häst som skall äta detta foder. Vid 15 kg intag per dygn ligger summan på 540 smrp samt 70,5 Mj.

spontant sett utan att ha räknat så mkt ser det ut som ett passande foder för att ha fri tillgång!

Det är två "fritidsridningshästar" sas, i vår ska stoet tävlas 0.90 m lokal nån gång sådär men henne kan man fodra kraftfoder på utan krusiduller. Valacken är ren nöjesridningshäst, han är 5 och grundrids lugnt. Tack!

Jag skulle vara överlycklig om jag hade sådana värden! Om du behöver fodra stoet med kraftfoder (beror på hur mycket hon äter och hur mycket hon behöver) skulle det kanske vara bra att ta ett med mycket energi och lite protein i isf så att kvoten blir lägre. Oftast får man med mycket protein ändå från kraftfoder. Betfor kan vara ett bra alternativ tex, kvot på ca 4 har jag för mig. Har du möjlighet att kolla på ett ungefär vad hästarna äter? Isf kan man kolla på mineralerna också. Ser ut som att man skulle behöva lägga till lite kalcium för att få upp kvoten Ca/P men jag har inte räknat något på det.

Tack alla för hjälpen!! :bow:

De käkar ungefär en bal på 5-6 dar, balarna ligger på ca 350 kg. De får även hippo pelletrerade mineraler.
I vår ska hon tävlas, så då lär hon få kraftfoder. Betfor morgon och kväll, och havre kanske? Tack! ;)

(ot, allt bra med din gammelherre? :) )

Havre innehåller ganska mycket protein. När jag räknade lite på det hela så äter (delat rakt av på två) dina hästar 29 kg/dygn. :D Det borde räcka för att göda tävlingshästen men om hon känns trött kan du lägga till kraftfoder. Alla mineraler är faktiskt uppfyllda så eg behöver du inte ge det heller (avis!). Kvoterna blev bra också! Det man kan klämma på är lite vitaminer, jag brukar föredra Chevinal Plus (kan iofs inga andra!). Vad man ska ge utav det beror på vad dina hästar väger men 1-2 pumpdoser får man nog räkna med.

(Mirage mår ok, har vilat sedan sällskapet kom med ytterst sporadiska promenader när det funnits tillfälle. Ska motionera honom lite mer och höra lite med den kiropraktorn du rekommenderade så kanske vi kan få fason på honom. Matte skulle också behöva en genomkörare av kiropraktorn, är minst lika sned själv, så det blir ingen ridning på Mirage än på ett tag. Sen får vi se om problemet i knät har blivit så stort att han inte kan bli bra, jag hoppas dock på att han har några år till framför sig. Dina mår prima eller? :) )

Obs! Ifrån en annan tråd där AnnaKarin har skrivit.
Det kanske är därför din häst fortfarande är dålig i magen. Alltså för att den äter hösilage! Jag tog ju bort hösilaget och köpte torrt hö till mina som är dåliga i magen.
Nåja, annars är höet kanon. Det räcker att ge det bara troligtvis.

Det är bra med mina, lite för lite e-kolibasilusker i magen på märren bara men vi får väl se om det går att lösa det ;)
Bra att det är bra med "gubben", ta ER i kragen och gå till varsin kiropraktor, kanske? :p

Tack för upplysningarna om fodret! Jag försöker lära mig lite! :D

gejsa skrev:
Obs! Ifrån en annan tråd där AnnaKarin har skrivit.
Det kanske är därför din häst fortfarande är dålig i magen. Alltså för att den äter hösilage! Jag tog ju bort hösilaget och köpte torrt hö till mina som är dåliga i magen.
Nåja, annars är höet kanon. Det räcker att ge det bara troligtvis.
Tack för kommentaren om värdet! :) :bow:
Hon har ätit samma hösilage sen 2001, och har varit bra i magen hela tiden. Men sen kastade hon ju sitt föl i nionde månaden och stod på sjukhus med allvarlig blodförgiftning, i 8 dagar. Fick mediciner i MÅNADER efteråt så det är ju inte konstigt att hon är krass i magen... att hon har för lite e-kolibakterier har jag ju på papper och jag tror inte hösilage orsakar såna brister... :D Hon har varit krånglig i magen sen kastningen, (men jag ägde inte hästen då.) Och jag garanterar att hon var ok i magen så gott som dagen innan hon kastade fölet, vilket hon gjorde här hemma hos mig, och jag har mockat efter henne dagligen sedan 2001... :D

Jo men det finns dom som har tålt hösilage i många år och så plötsligt inte gör det längre. Även om du vet sambandet så kan ju magen krångla lite pga hösilaget.

gejsa skrev:
Jo men det finns dom som har tålt hösilage i många år och så plötsligt inte gör det längre. Även om du vet sambandet så kan ju magen krångla lite pga hösilaget.
Hon fick hö i höstas en sväng, magen likadan men hon hostar så mkt så jag kan inte ge henne det... :( men tanken är bra! Om hon blir "inlagd" på Strömsholm sen lär hon ju få hö så då kan man ju se hur det blir... ska spåna med vet. imorgon igen, kanske värt att prova hö (igen) men då får man ju ta hostan istället... knepigt!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 267
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 259
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama