Gödsling av vall

Idacharlott

Trådstartare
Hej!
Tips om hur jag skall tänka med min vall och bete, mottages tacksamt!
Jag har en vall på ca 3 hektar som jag förra sommaren tog hö på. Sen betade hästarna där fram till hösten.
Nu undrar jag; jag bör väll gödsla denna vall för att få en bra skörd även detta år?
1. Kan jag gödsla med hästgödsel (via en gödselspridare) nu till våren?
2. Blir det risk för ohygieniskt hö med fast gödsel då?
Och undring nr. 3: Kan hästarna gå och beta på vallen några månader senare när jag spritt hästgödsel, med tanke på parasiter? Känns ju på ett sätt helt fel? Skall jag tänka kogödsel eller konstgödsel istället?
Tacksam för era erfarenheter gällande denna fråga 🌱!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
29 412
Senast: Nixehen
·
Hästvård Min häst ser sedan en vecka tillbaka ut på detta vis... [/URL][/IMG] Historia: Han sattes på ett nytt bete ca 1,5 vecka innan de första...
Svar
15
· Visningar
7 730
Senast: Josefiine
·
Ekonomi & Juridik Nu efter tredjeskörden kommer vi att få tillbaka en del av den vall vi har utarrenderad. Det blir lite drygt 5 ha som vi nu funderar på...
Svar
0
· Visningar
879
Senast: Nelle
·
Hundavel & Ras Jag är lite orolig att jag läst av min tik helt fel. Hon är 3 år gammal rottistik och har aldrig haft valpar innan. Vi har en bestämd...
Svar
4
· Visningar
5 658
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.