Gödsla med vägsalt?

vindvissla

Trådstartare
Jag minns att en av tränarna i mitt gamla stall brukade gödsla med vanligt vägsalt och hans hagar var alltid grönast med mest gräs.

Någon som vet om man får göra så? Och funkar det överallt?

Sv: Gödsla med vägsalt?

Är du säker på att det var vägsalt?
För där vi strör ut vägsalt växer inget alls. Syns så tydligt på vår grusväg var det finns salt och inte. Vägen är nästan 2 km lång så det strös salt bara utanför fastigheterna. Där det inte är saltat växer det grönt i mitten på vägen där det är saltat är det bara grus.

Förr brukade man använda kalciumklorid som vägsalt o på sura marker ökar kalk avkastningen.
PL

Ja det var vägsalt.

Då hjälper det nog inte här, vi har ett av världens kalkrikaste marker redan :)

Synd, hade ju vart ett billigt alternativ. Jag tänkte att eftersom det regnar så mycket kanske salt-halten i gräset sjunkit och då kunde man tillföra lite hihi.

Jag får väl köpa det och döda ogräs på vägen med istället haha.

Med tanke på att salt tar död på växtlighet, så lär han knappast ha "gödslat" med salt..

Det kan inte ha varit urea? Det kan man tina is med, och det är gödning....:idea:

Alltså jag kan inte svara 100% på det, men det var samma som vi hade på longeringsvolten för att det inte skulle frysa.

Jag minns klart typ 30 kg säckar som det stod vägsalt på, som han snott från Jägersro.

Men det var bra att jag frågade innan jag testade iaf!!! :)

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 554
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 386
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 167
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst