Sv: gödselstack=ormarnas paradis?
För tre år sen när jag gick ut på dyngstan för att tömma kärran så kom det upp en stor snok ur ett lite hål. Precis vid mina fötter kom den och gled över min ena sko. Det var en mycket hemsk upplevelse, har skräck för dessa djur. i ren panik släppte jag allt, stängde dörren och ringde min sambo. Han fick välja på att hela dyngstacken skulle bort omgående eller att han fick mocka alla boxar och tömma kärran varje dag tills dyngstan kunde köras bort.
Vad tror ni han valde.....
Han körde bort hela högen den kvällen var ca 7 stora traktorkärror.
När han körde i skopan i högen så kryllade det av orm, skojar inte när jag säger att det var en 30 tal där i om inte mer.
Sedan dess har jag inte haft orm där i som jag har sett i allafall, men nån finns det säkert

.
Att det minskade på ormarna tror jag beror på att en hel igelkotts familj flyttade hit, får se hur det blir i år då tyvärr grävlingen har tagit några igelkottar

.
Ska tilläggas att detta var en spån dyngstack.
Hade även snok ägg i en dyngstack av torv för flera år sedan,var en man här och hämtade dynga och han fick fram detta bo med ägg då. Men då hade jag inte sett någon orm, hade inte ens haft en tanke på att det kunde finnas orm, innan denna äldre mannen berättade om hur det var när han var liten och bodde på landet.
Sedan dess tittar jag alltid en extra gång innan jag går ut och tömmer skottkärran.
Oj detta blev långt