Gödselspridare

Sv: Gödselspridare

Shit...:rofl:... i bokstavlig bemärkelse !

Minsta spridaren är 0,45 kubikmeter - det är ju fasen mindre än hälften av vad många jordbrukstraktorer tar i skopan !

Och den ska dom ha 45000 för.... jag har länge funderat på om man skulle ge sig på att bygga värdelösa redskap till fjanthjulingar och sälja dom dyrt men nu har jag bestämmt mig !
Jag kommer att bli rik som ett troll :D

Jisses, det blir väldigt många vändor innan gödseln från en häst är spridd på åkern...

Har en på mitt jobb som jag måste visa den annonsen för, han kommer att vika sig dubbel av skratt.

Något säger mig att du inte blir rik på att tillverka gödselspridare till ATV.:angel:

Det finns många bra redskap som gör en ATV till ett utmärkt arbetsredskap. Det här är nog inte ett sånt exempel dock :devil:

Men det är sant att det är ruggigt dyrt med tillbehör till ATV. Det finns för lite begagnat också. gamla småmaskiner till traktorer däremot kan man hitta billigt på blocket med lite tur.

Håller fullständigt med TomasN! Ser man till den nytta man får för pengarna så får man en gammal 60-talstraktor med frontlastare, skopa, gödselspridare och slåtterbalk att putsa betena för mindre pengar än vad gödselkärran kostar.

Jag vill inte gå så långt som att kalla ATV för leksak, rätt använd är den nog ett bra komplement. För de flesta är nog en liten begagnad traktor med lastare mer användbar, framför allt är den mycket billigare!

Håller fullständigt med TomasN! Ser man till den nytta man får för pengarna så får man en gammal 60-talstraktor med frontlastare, skopa, gödselspridare och slåtterbalk att putsa betena för mindre pengar än vad gödselkärran kostar.

Man måste dock tänka på att en gammal 60-talstraktor kräver en del tid i verkstaden och man bör inte vara helt ovan vid att meka med maskiner.

Jag tycker att gamla vrak till traktorer är för dyra. Jag skulle hellre satsa på en traktor från 80-talet eller nyare.

Jag tycker att gamla vrak till traktorer är för dyra. Jag skulle hellre satsa på en traktor från 80-talet eller nyare.
Det var ungefär så jag tänkte själv, har en fyrhjulsdriven 80-talstraktor med lastare, skopa och balklämma. Kostade ungefär lika mycket som en ny ATV med enklaste vagnen.

Det var ungefär så jag tänkte själv, har en fyrhjulsdriven 80-talstraktor med lastare, skopa och balklämma. Kostade ungefär lika mycket som en ny ATV med enklaste vagnen.

En sån traktor har jag också. Nu är det lite som behöver fixas på den men jag har haft den i 5 år utan större problem och faktum är att den är värd ungefär lika mycket nu som för 5 år sen!

Det kanske går att riva någon vägg eller liknande för att kunna tömma dyngstacken lite smidigare, det borde ju kunna bli i vart fall 10 ton med dynga under ett år.

Om det går att backa in med lilla krabat-traktorn (mycket mer maskin än vad en 4-hjuling nånsin kan bli, faktiskt ganska smidig liten mojjäng :love:) på dyngstacken och du inte har frontlastare så finns det skopor som man sätter bak på traktorns trepunktslyft - dom kostar en 2-3000 men din rygg är definitivt dyrare än så !

Ibland kan man hitta frontlastare som passar till Krabat/Terrier, en smidig grej att ha hemma.

tanken är att göselstacken ska renoveras (taket är på väg ner..) men det är inte prioritet ett och blir nog inte förrän till sommaren!
finns ju inga hästar i stallet än som tur är!
och då ska den bli tillräckligt stor för att krabaten ska ta sig in!

jag har faktiskt en skopa därbak :) mycket praktiskt! har igentligen allt förutom just en gödsel spridare..:(

Hade rekommenderat dej att leasa några som kör.
Hör med någon maskinstation. Det går snabbt och blir (förhoppningsvis) bra:)

Att kalla de flesta 4-hjulingar för utmärkta arbetsredskap är ju att ta i.... oavsett vad du har för redskap till dom.

En 4-hjuling som är går på diesel, är 4-hjulsdriven med diffspärrar, har en cylindervolym på bortåt 700 cc och har extra styv fjädring skulle jag möjligen kunna gå med på att kalla för arbetsredskap.

Jag kör både 4-hjuling och traktor så gott som dagligen, så jag har prövat på atv-träsket lite grann - jag har suttit på fjanthjulingseländen.

Dyngspridare är väl inte det enda exemplet på dåliga atv-redskap.

listan utökas med sprutaggregat (jättekul att sitta mitt i sprutmolnet :eek:).

Tippflak (många atv:er får lasta typ 80 kg bakpå - flaket kommer då att kunna lastas med ungefär en liten sandhink med tillhörande spade :D)

Grävaggregat till atv (skulle man komma upp i tillräcklig brytkraft för att faktiskt kunna gräva i backen så kommer atv:n att fara ner i hålet så fort man träffar på en rejäl sten eller trädrot).

Schaktblad till atv kan man ju faktiskt använda om man har kedjor, medvind, nedförsbacke och man bara ska flytta lite nyfallen pudersnö.

Men uppenbarligen så köper ju folk prylarna eftersom det finns en hel massa med både tillverkare och säljare av såna prylar som jag räknade upp - och prylarna säljs ju dessutom ganska dyrt... så visst kommer jag att bli rik :devil:

Men lägg ner dina ideer om fyrhjulingar. varför hyser du sånt agg där?

På rätt ställe är de utmärkta arbetsfordon. Framförallt så har många skogsägare insett det.

Tex har jag kört bort snö med schaktblad och det var inte specellt svårt. Och jag hade inga kedjor.

Men om du inte har nytta av någon så är det bara att låta bli att köpa en. Men idiotförklara inte de som har andra förutsättningar och därför gjort andra maskinval.
Bara för att du inte klarat av att utföra något vettigt med en ATV så kan ju andra ha klarat det.

Jag anser att 4-hjulingen är bra när man ska kolla stängsel eller ska titta till utegångsdjur... men om ska betala 50 - 150 000 pengar för atv:n så ska man ha väldigt mycket stängsel och utegångsdjur att titta till om det ska vara värt pengarna.

Den är bra för att tranportera enstaka personer i inte alltför elak terräng....

Men nu var det väl egentligen inte 4-hjulingens vara eller inte vara som skulle diskuteras :angel:

Senast ändrad:

Den är bra för att tranportera enstaka personer i inte alltför elak terräng....
Ja eller att transportera ut stormfällt timmer och massaved där traktorn inte kommer fram

Men nu var det väl egentligen inte 4-hjulingens vara eller inte vara som skulle diskuteras :angel:
Nej men av någon konstig anledning har du ju ett jättebehov av att såga ATV, jag förstår inte varför.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 389
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 792
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flow nu när det gäller ridningen. Det är SÅ roligt, och som @Araminta skrev något som jag måste försöka ta...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Jag hoppas jag lägger den här tråden rätt... Visste inte om jag skulle lägga den här eller under "Hästutrustning", men eftersom det...
Svar
8
· Visningar
2 498
Senast: Minett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama