Gödselspridare

golden_tinka

Trådstartare
Har insett är det är grymt jobbigt att försöka sprida gödsel för hand och har därför kollat lite efter en mindre gödsel spridare!
Men hittar bara dom stora till jordbruken, jag behöver ju ha en som är relativt liten och kan dras av våran lilla volvo krabat och eventuellt av en fyrhjuling!
nån som själv har en lten gödselspridare och kan tipsa om modell / märke eller vet företag som säljer!:)

Sv: Gödselspridare

Du behöver ett kraftuttag på traktorn för att driva spridaren. Krabaten är gammal men borde väl ha det, däremot fungerar det inte med fyrhjuling. Bäst är nog att sätta upp lappar i lanthandlarna i närheten. Många nerlagda jordbruk har en gammal gödselspridare stående bakom logen men ägarna tillhör en generation som inte använder internet!

en variant är att gå på bonna aktion, köpte en arentorp no 5 (för dom som är med i föreningen för värdelöst vetande), för övriga , liten 2 t spridare i trä i mycket gott skick för 100, ja 100 kr

har du tur så behövs inte kraftuttag, det finns gamla spridare med drivhjulskoppling o dom är i storlek så att en stor atv kan dra dom
om man lastar rätt o bortser från allt vad kultryck heter

Du kan köpa en fabriksny tallrikspridare för under 10 000 från Kellfri.... annars ligger begagnade typ Bogballe på nån tusing på blocket eller masinmarknaden.

Du kan köpa en fabriksny tallrikspridare för under 10 000 från Kellfri.... annars ligger begagnade typ Bogballe på nån tusing på blocket eller masinmarknaden.

Jag tror det är en stallgödselspridare som avses och inte en konstgödselspridare.;)

har du tur så behövs inte kraftuttag, det finns gamla spridare med drivhjulskoppling o dom är i storlek så att en stor atv kan dra dom
om man lastar rätt o bortser från allt vad kultryck heter

Vissa gamla gödselspridare bör med viss ombyggnad gå att dra med häst också. :idea:

Svarar några fler på samma gång här...

Tänkte överhuvudtaget inte tanken att någon skulle ge sig på att sprida stallgödsel för hand, inte i det här århundradet :D... får be om ursäkt för mitt felaktiga antagande.

Nåväl, då är det ju typ en liten kombivagn med spridare, liten kletgödselspridare eller liknande för liten traktor som gäller... hittas på bl***et eller på maskinmarknaden.

Kan man hitta för 5000-15000 om inte hittar en billigt på auktion...

Förhoppningsvis sprider ingen stallgödsel lite hur som helst utan sprider sådär en till ett´par gånger per år (man får ju som bekannt inte sprida stallgödsel under vilka tider på året som helst) i storleksordningen 25 ton per hektar.... vilket inte är att tänka på med atv.

Möjligtvis med parhästar av ardenner eller nordsvensk eller liknande raser, men inte med en atv - vilken i bästa fall kan jämföras med en liten nordsvensk om det inte är isigt eller lerigt för då är nordisen förmodligen starkare.

hittar en billigt på auktion...

Förhoppningsvis sprider ingen stallgödsel lite hur som helst utan sprider sådär en till ett´par gånger per år (man får ju som bekannt inte sprida stallgödsel under vilka tider på året som helst) i storleksordningen 25 ton per hektar.... vilket inte är att tänka på med atv.

Möjligtvis med parhästar av ardenner eller nordsvensk eller liknande raser, men inte med en atv - vilken i bästa fall kan jämföras med en liten nordsvensk om det inte är isigt eller lerigt för då är nordisen förmodligen starkare.

jag tror inte problemet ligger i att sprida gödseln med en ATV för det går nog lika bra som med häst. Frågan är hur man får upp gödseln på vagnen utan traktor med frontlastare. För att göra det för hand.. Nej tack säger nog jag. :angel:

Svar till både dig och tacticus!

har bara två hektar att sprida på och ett stall med plats för en häst och två ponnyer.
Har kollat och främst hittat stora gödselspridare..

Det bästa hade vart att få tag i nåt liknande den vi hade i USA, när man skulle sprida skiten var det bara att flytta en hasp så drevs spridaren av hjulen på vagnen..
nåt liknande denna!
http://www.overlandtractor.com/images/IMG_1053.JPG

finns det nåt sånt i sverige?

Har du tillräckligt stor gödselplatta blir det bara en gång per år som du behöver göra det. Att hyra in en bonde eller maskinstation med redskap brukar inte kosta många hundralappar per timme, jobbet blir snabbt gjort och du slipper problemen med reparationer och plats för uppställning av redskap. Det kan ju vara värt pengarna, jag antar att du är mer intresserad av att syssla med hästar än att sprida gödsel på åkern!

Det som man kan hitta (för rimliga pengar, en maskin bör ha "betalat" sig på max 10 år till det man har tänkt att köra med den) är då mest små kombivagnar på 2-3 ton. Dessa har oftast kedjor på botten som rakar bak gödseln mot den spridarvals som sitter monterad där.

Dom kan man hitta från ca 5000... vilket motsvarar att hyra in någon utifrån i 10, max 20 timmar om man betalar vita pengar... hör med en maskinstation eller bonde vad han/hon vill ha för jobbet så kan ni jämföra och se vad som lönar sig bäst på sikt - det är alls ingen självklarhet att leja bort jobb !

Man kan säkert hitta nått gammalt ihoprostat h-vete för nån hundring men grejjerna ska ju hålla för att använda och man har kanske inte lust att lägga ett par veckors jobb på att helrenovera nått gammalt beläte när man kan betala ett par tusen mer och få nått som fungerar.

Ett sådant sytem som både sprider och rakar fram kräver lite grann i "hästkraftsväg". Finns visserligen som drivs av hjulen men dom är tämligen sällsynta och behöver då vara 4-hjuliga om man ska kunna dra dom med häst eller fyrhjuling eller liknande.

Det vanligaste är dock enkelaxlade vagnar som drivs med k-axel från traktorn och som väger 2-3 ton lastade.

Med fyrhjuling bör man inte dra mer än max ett ton, vilket redan är för mycket det till ett fordon som väger så väldigt lite, så att hänga på en enkelaxlad vagn på 2-3 ton är inget man gör om man fortfarande har ett par hjärnceller kvar att överlägga med.

Eftersom man inte sprider dynga om det är snö eller om det är tjäle så måste du ju lagra dyngan under vintern så även om det bara är två ponnyer och en häst så blir det ju några ton som ska spridas till "vårbruket", även på bara 2 hektar så måste man ju följa god jordbrukarsed.

Bäst är ofta att sprida på våren när både snö och tjäle är borta och växterna har "vaknat", då hamnar kvävet hos växterna där det hör hemma och inte i våra sjöar och vattendrag där det ställer till en miljökatastrof.

Lycka till med jordbrukandet ;)

Problemet är att det är precis så att en skottkärra kommer in på den mkt lilla, övertäckta gödselplattan, plats för nån maskin/ traktor större än min finns det inte!
det är ilassning för hand som gäller!:crazy:

ska höra mig för med ett par bekanta som är lite mer kunniga när det gäller gödselhantering än jag!:angel:

Har även tillgång till en traktor på företaget, som borde kunna dra dom tyngre vagnarna, den drar i dagsläget båtar på upp till 10 ton, men frågan är om inte mina små åkrar då kommer bli helt sönderkörda...:crazy:

iden med att kunna köra med en fyrhjuling, ska jag nog ge upp!
häst är inte heller att tänka på i dagsläget! och som det är just nu går det ju inte att gödsla så jag får väl fundera ut nåt tills tjälen släpper...;)

fyy dom hade vett på att betala!:eek:
har en container med bil i som ska hem från usa kanske borde man va snabb occh köpa åt sig nån liten spridare och ta med....

Shit...:rofl:... i bokstavlig bemärkelse !

Minsta spridaren är 0,45 kubikmeter - det är ju fasen mindre än hälften av vad många jordbrukstraktorer tar i skopan !

Och den ska dom ha 45000 för.... jag har länge funderat på om man skulle ge sig på att bygga värdelösa redskap till fjanthjulingar och sälja dom dyrt men nu har jag bestämmt mig !
Jag kommer att bli rik som ett troll :D

Jisses, det blir väldigt många vändor innan gödseln från en häst är spridd på åkern...

Har en på mitt jobb som jag måste visa den annonsen för, han kommer att vika sig dubbel av skratt.

Det kanske går att riva någon vägg eller liknande för att kunna tömma dyngstacken lite smidigare, det borde ju kunna bli i vart fall 10 ton med dynga under ett år.

Om det går att backa in med lilla krabat-traktorn (mycket mer maskin än vad en 4-hjuling nånsin kan bli, faktiskt ganska smidig liten mojjäng :love:) på dyngstacken och du inte har frontlastare så finns det skopor som man sätter bak på traktorns trepunktslyft - dom kostar en 2-3000 men din rygg är definitivt dyrare än så !

Ibland kan man hitta frontlastare som passar till Krabat/Terrier, en smidig grej att ha hemma.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 389
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 792
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flow nu när det gäller ridningen. Det är SÅ roligt, och som @Araminta skrev något som jag måste försöka ta...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Jag hoppas jag lägger den här tråden rätt... Visste inte om jag skulle lägga den här eller under "Hästutrustning", men eftersom det...
Svar
8
· Visningar
2 498
Senast: Minett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama