Gödselfrågor

O

Okeanos

Jag undrar lite över gödselhantering.

Har köpt egen gård (där fanns inte djurhållning innan), och funderar lite över gödselhanteringen. Jag har tre hästar och 3 ha mark (hagar). Jag har kollat lite med miljökontoret i kommunen, och de har inga krav på platta (jag har inte något vattendrag i närheten). Jag bedriver inte något jordbruk, och har inte heller några maskiner.

*Ska jag anlägga platta eller ej?
*Ska jag tänka på något särskilt när jag ska placera ut min gödselstack?
*Var ska jag göra av gödseln? (Ska jag gödsla min egen mark med den, eller göra av med den på annat sätt, och i så fall hur/var?)
*Är det smart/lönt att kompostera m h a dyngmask? Funkar mask oavsett typ av strö?
*Om jag komposterar, hur ska jag då avlägsna gödseln på bästa sätt?
*Spelar det någon roll vilket strö jag använder? Tidigare har jag haft halm, men nu har jag gått över till torv.

MVH

Okeanos (tänkare)

Sv: Gödselfrågor

Okeanos skrev:
Jag undrar lite över gödselhantering.

Har köpt egen gård (där fanns inte djurhållning innan), och funderar lite över gödselhanteringen. Jag har tre hästar och 3 ha mark (hagar). Jag har kollat lite med miljökontoret i kommunen, och de har inga krav på platta (jag har inte något vattendrag i närheten). Jag bedriver inte något jordbruk, och har inte heller några maskiner.

*Ska jag anlägga platta eller ej?
*Ska jag tänka på något särskilt när jag ska placera ut min gödselstack?
*Var ska jag göra av gödseln? (Ska jag gödsla min egen mark med den, eller göra av med den på annat sätt, och i så fall hur/var?)
*Är det smart/lönt att kompostera m h a dyngmask? Funkar mask oavsett typ av strö?
*Om jag komposterar, hur ska jag då avlägsna gödseln på bästa sätt?
*Spelar det någon roll vilket strö jag använder? Tidigare har jag haft halm, men nu har jag gått över till torv.

MVH

Okeanos (tänkare)

Från och med 1/1 2005 måste ALLA som har hästar ha en gödselplatta.
Storleken avgörs hur många hästar Du har och det anges i hur länge Du får lagra det.
Jordbruksverket har anvisningar www.sjv.se/trycksaker

Gödselplattan (eller ja, gödseln) får ej läcka ut vid sidorna, så en mur rekommenderas.

Har Du inte själv tillräckligt spridningsareal MÅSTE Du ha ett avtal (helst skriftligt) med en bonde som kan och vill ta emot Din gödsel och som har tillräckligt med spridningsareal. Det skall även vara uppgjort hur många gånger/år h*n hämtar Din gödsel i sina fall, se hur länge Du får lagra i ovanstående mening.

Gödselmask fungerar bra, men är ju också en ekonomisk fråga. Det är ganska dyrt....

Så läs mer i SJV's broschyrer och sök på nätet för exakta uppgifter. Kommer ej ihåg på rak arm...

Miljönämnden i Din kommun ska godkänna gödselplattan också, så all idé att ta kontakt med dem, innan de kommer ut och ger Dig ett vite.
Länsstyrelsen ville också se gödselplattan när jag byggde till med nytt stall och anlade platta förresten, så kanske idé att ta kontakt med dem också?!

mvh
Carina på Cesam Arabians

Länken till jordbruksverket fungerar inte.

Jag kollade med miljökontoret innan vi flyttade ut - det hade inget krav på platta eftersom jag bara har tre hästar och inte bor nära något vattendrag.

Länsstyrelsen lär inte vara intresserad eftersom jag har en djurbesättning understigande 5 enheter.

MEN jag tar gärna emot tankar och synpunkter på gödselhanteringen.

Jag har fått pris på dyngmask - ca 1 000 kr tycker inte jag verkar vara så dyrt.

MVH

Okeanos

Det stämmer inte, det är olika bestämmelser i olika kommuner. Hos oss måste man inte ha platta om man har under 5 hästar och inte driver verksamhet.
Däremot så är det nya bestämmelser vad gäller gödsel from 1 januari 2005, man får inte längre dumpa på tippen utan det måste ingå i ett kretslopp. Men det har ju inget med platta eller ej att göra.

Lahtel skrev:
Det stämmer inte, det är olika bestämmelser i olika kommuner. Hos oss måste man inte ha platta om man har under 5 hästar och inte driver verksamhet.
Däremot så är det nya bestämmelser vad gäller gödsel from 1 januari 2005, man får inte längre dumpa på tippen utan det måste ingå i ett kretslopp. Men det har ju inget med platta eller ej att göra.

*lånar knapp - svar till alla*

Jo, det är NYA bestämmelser från 1/1 2005 att om man så bara har EN häst SKA man ha gödselplatta!!!!
Jag har ju själv arbetat igenom allt detta!!! Så det stämmer inte att det är olika i olika kommuner längre...Då säger kommunerna fel och handlar således fel!

Prova www.sjv.se istället då och leta upp allt kring gödselhantering...

Det var en billig gödselmask.....Men tänk på att man måste har olika mycket för olika storlek/antal hästar!

mvh
Carina

Lahtel skrev:

Ja, det var så tidigare att hade manmindre än 5 hästar behövdes ingen platta...
Men som jag sagt så från den 1/1 2005, så måste man ha platta oavsett antal hästar och om man har verksamhet eller ej......

Och likaså att man måste ha ett spridningsavtal med en bonde som har spridningsareal, och det fattar väl en var att detta inte har med plattan eller ej att göra..... :crazy:

mvh
Carina

Har också kollat upp med kommun. Jag behöver ingen gödselplatta eftersom jag har lösdrift med tillräckligt stora hagar vinter och sommar. Jag har inget behov och det lilla vi gödslar ur i hagarna går till växthuset ;) Jag har alltså inget gödsel som jag behöver lagra :D
Vi har mellan 8-15 hästar på gården.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Vi behöver heller inget gjuten platta enl. mitt miljökontor. Vi har 9 st hästar. Det kan vara så att det gäller olika för olika kommuner. Nu har vi både platta och urinbrunn iaf. Så kolla med din kommun vad som gäller i ditt fall. Det låter orimligt att man skall ha platt aför 2st hästar om man har t.e.x. 3-4ha mark.

Vårat miljökontor sa att det var bra att vi har platta (drev verksamhet innan med kalvar, men nu har vi två hästar) MEN hon sa att något krav finns det ännu inte, men det ligger på lut att det ska bli. Det är mkt svårt att driva igen om ett beslut att ha en gödselplatta för dem som bara har två hästar t.ex vår granne, två hästar i ett litet stall med 1,5 ha hage.

Det vore ju en fördel om alla sa samma sak, så skulle det inte bli så mkt missförstånd alltid.

Skrev till Jordbruksverket och frågade gällande bestämmelser om gödselvårdsanläggning och fick till svar (igår) att tala med kommun eftersom det är lokala föreskrifter som gäller. Det finns alltså inget generellt mer än de riktlinjer som kommunerna får av jordbruksverket. Så det besked ni får av era hemkommuner gäller.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Något jag har undrat länge är hur dom i städer hanterar gödseln, man får ju inte ha dynga i tätbebyggt omr. Men där ligger ju stall? :confused:

scarlettlady skrev:
Något jag har undrat länge är hur dom i städer hanterar gödseln, man får ju inte ha dynga i tätbebyggt omr. Men där ligger ju stall? :confused:

Ridskolan i Örebro lägger allt gödsel i en kontainer som sedan transporteras i väg.

Jag har precis pratat med miljökontoret. Jag har två hästar hemma och behöver INTE ha gödselplatta.

/Lizzie

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 150
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama