Gödning på betesmark?

A

Alyssa

Erfarenheter och åsikter angående gödning på betesmark??? Sådde nytt i höstas och skulle behöva skjutsa på det lite!!! Hur funkar det? Någon som vet? :confused: Tack på förhand!!! :bow:

Sv: Gödning på betesmark?

Betesmarker får inte gödslar om det är en "betesmark" som inte plöjs. Men betesmarker på åkermark går bra att gödsla. Är det ekologisk vall eller konvensionell? Ekologisk får inte gödslar med konstgödning? "lite" konstgödning(på den konvensionella vallen) under våren kan ge vallen en kick. Men tänk över hur mycket gödning du vill lägga på. Hur mycket skörd vill du ha? Bara bete till hästarna eller grovfoder produktion och (när det vuxit fram mer gräs)sedan bete? Har du någon duktig bonde in på knuten fråga om råd be om hjälp med hur du skall göra. Som "bonde" skulle jag känna med hedrad att bli tillfrågad och få vissa vilka kunskaper jag har på att sköta betesmarker och vallen.

Sv: Gödning på betesmark?

Vi brukar gödsla de hårt betade hagarna på sommaren en gång med NPK eller kalksalpeter. Sedan får de hagarna (gödslar inte alla på en gång) vila en månad.
Innan gödslingen putsas hagarna så det hästarna inte gillar inte kväver gräset. Hagarna putsas även på hösten.

Vad har du sått med?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
372
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 070
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar