Nej det måste vara längre tillbaka än så, så länge jag har tävlat i modern tid så har 60% varit godkänt och 62% godkända kval.
Hej, länge sedan jag läste på buke.
Men nog sjutton beror det väl på vem man frågar, och på omständigheterna/förutsättningarna, vad som ses som godkänt?
Jag var ut på en tävling och startade som vanligt en jämförelsevis svår klass med en fjording.
En femåring som fick prova LA:3.
¨Han landade, med en del missar som hade kunnat undvikas och någon miss som var fullt ursäktlig (ett avbrott i galoppen där vi skulle samla upp från mellangalopp på långsidan; jag gjorde en för tydlig förhållning och han damp ner i trav), på 59.857%
Jag var jättenöjd med poängen (ritten kändes ostadig och sämre än så men det är en domare som är erfaren och dömer tom intermediaire och är B-tränare i dressyr så vederbörande får väl anses veta vad man ska titta på). Och INGEN lär ha tyckt att det var en ritt, eller poäng, att skämmas för.
Jag fick en del positiva kommentarer från groomar till de andra deltagarna i klassen, men det var väl i och för sig för att man antagligen förväntade sig sämre resultat än vi gjorde - igen utifrån förutsättningarna.
För några år sedan red jag en MSV C på en tävling där även lag-SM gick. Jag landade på ca 59% vilket nog får ses som rätt OK med en travare som jag tävlade då.
Där kom det fram lite groomar till andra deltagare och gratulerade till godkänd ritt. De personerna ansåg att 55% var godkänt.
Så riktigt så stelbent som att 60% är godkänt och allt under är underkänt, är det ju inte.
Inom sportkörningen, som också lyder under SvRF, är det väldigt tydligt utskrivet att 50% är godkänt program i dressyren. Poängskalan är densamma som i dressyren.
Sedan må formuleringen vara, med rätta,, "med tvekan" godkänt
Men likväl godkänt, inte underkänt.