Godkänt lås till trailern

mimus

Trådstartare
Vad gäller? Har letat på mitt försäkringsbolag hemsida men inte hittat något svar. Mailade dem för att få rätsida på detta.
"Handsk-lådan" ? Vilken modell/sort, hänglåset, räcker det med ett vanligt eller ska det vara klass 2 - 3 lås? (klass 3 lås kostar ca 800 kr)
OM släpet blir stulet, höjs då självrisken , eller behöver man inte ens HA det låst?

Hör gör ni andra ang låset och någon som kollat upp villkor om vad som gäller?

Sv: Godkänt lås till trailern

Jag har mitt släp låst med sånt vanligt lås som sitter på draganordningen (Är det det som kallas handsk-låda??). Hänglåset köpte jag typ det billigaste på Clas Ohlson. Men jag har ju inte kollat upp vad som gäller, har bara som alla andra har :)...

Då har du just som jag, och som alla andra, men vad jag är nyfiken på är VAD försäkringsbolagen säger om det, ang stöld.

Hoppas få svar av mitt bolag under dagen.

Återkom gärna med vad dom säger, skulle vara kul att veta. Någonstans har jag hört att det går på bilens försäkring, men det är väl bara när man har det påkopplat, antar jag.

Ullis

mimus skrev:
Vad gäller? Har letat på mitt försäkringsbolag hemsida men inte hittat något svar. Mailade dem för att få rätsida på detta.
"Handsk-lådan" ? Vilken modell/sort, hänglåset, räcker det med ett vanligt eller ska det vara klass 2 - 3 lås? (klass 3 lås kostar ca 800 kr)
OM släpet blir stulet, höjs då självrisken , eller behöver man inte ens HA det låst?

Hör gör ni andra ang låset och någon som kollat upp villkor om vad som gäller?

Jag har mitt hos LÄnsförsäkringar och de har sen förra året höjt självrisken REJÄLT vid stöld av släp som inte är låst med godkänt lås. ENligt gubben jag pratade med där räknas INTE de där 'plåtlådorna' man trär på och låser med hänglås som godkända, men jag har inte sett PAPPER på att det är så..

De menade att godkända är de som träs på kulhandsken men är lite mer 'avancerade' än 'plåtlådan'. Fråga mig inte vad de heter, men man trär på dem och så låser man med en nyckel (iaf modellen jag kikade på). Kostar dock 1000 spänn typ :eek:

Jag har mitt olåst men ska ta och skaffa ett lås.. snart.. ;)

Senast ändrad:

Jag känner lite *peppar peppar* att det borde räcka med "plåtlådan", för jag tror inte folk lägger så mycket energi på att sno mitt tranesläp från -90 när det står en ny kylingekärra och ett nytt annat släp brevid med samma låsanordning..

Ullis

superstar skrev:
Jag känner lite *peppar peppar* att det borde räcka med "plåtlådan", för jag tror inte folk lägger så mycket energi på att sno mitt tranesläp från -90 när det står en ny kylingekärra och ett nytt annat släp brevid med samma låsanordning..

Ullis

Och jag kände att den som skulle komma på tanken att komma hit ut i bushen för att sno mitt Trane från 73 nog har psykiska problem ;) Och står den någon annanstans står dne ju i bredd med massa andra, fina trailers. Och med tanke på försäkringsbolagen skulle de nog värdera det, TROTS att det var HELrenoverat till strax under självrisken.

Fast nu kanske jag borde ha lås, tror fortfarande inte att jag har så stöldbegärligt släp, en VV är ju inte det hottaste man kan åka runt med direkt :devil: men där gör nog den kraftigt höjda självrisken skillnad liksom.

Men jag lär också nöja mig med plåtlådan..

Woops, den där plåtlådan har jag till mitt nya boj-släp, och jag har just länsföräkringar... I förra veckan snodde någon sambons nya eu-moppe ca en halvmeter från vårat hus på landet (ligger dock ganska ensligt utmed en 70-väg), så jag är helnojjig och rädd att mitt släp ska vara borta när jag vaknar på morgonen. Jag har därför även låst den på mitt eget sätt. Jag trädde en kedja genom fäljarna på båda hjulen (boggi) och satte sen på ett hänglås, fast det är väl lätt att klippa upp...

Jag har just Länsförsäkringar och vet det där ang självrisken men dem BEVISAR det inte och jag hittar det int epå det finstilta.

Har också hört att den plåtlåda du beskriver ska vara enda godkända med klass 2 -3 lås.

Använder man kedja ska den vara klass 3 och kostar sisådär multum.

Men jag tycker att det borde ha mend i försäkringen ang stöld VAD som gäller.

Återkommer när jag fått svar.

mimus skrev:
Jag har just Länsförsäkringar och vet det där ang självrisken men dem BEVISAR det inte och jag hittar det int epå det finstilta.

Har också hört att den plåtlåda du beskriver ska vara enda godkända med klass 2 -3 lås.

Använder man kedja ska den vara klass 3 och kostar sisådär multum.

Men jag tycker att det borde ha mend i försäkringen ang stöld VAD som gäller.

Återkommer när jag fått svar.

De skickade ut ny finstilt information för ett år sen eller så, och i den står det. tror det står på baksidan av försäkringsbrevet med men det måste jag kolla för att vara säker.

Men de skickade ut information vid regeländringen. Dock skrev de bara 'godkänt lås', och då jag ringde och frågade vad som var godkänt, och den gubben sa att plåtlåda INTE var det, men han lät så svävande och virrig att jag gärna vill ha PAPPER på vad godkändalås är, men det har de inte lyckats presentera.

Och frågar man släpvagnsförsäljarna är av någon mystisk anledning bara de dyyyraste låsen försäkringsbolagsgodkända.. :cool:

Så här ser svaret ut jag fick.

du kan antingen köpa hands-lås, där man köper såna lås, det ska dem veta där, eller du kan ha kedja/kätting och klass 3 lås, det är också okej.

Så, nu mailar jag tillbaka hur hög självrisken är om man som jag har ett vanligt vanligt (typ köpt på macken) hänglås, men en enkel plåt handsk-lås på kulhandsken.

Mao, så känns det inte så tryggt, försbolag kan ju vrida och vända på allt till sin fördel.

Återkommer.

kan man inte prata med en husvagnsförsäljare? de borde ju ha samma försäkringar och lås på sina vagnar?
Ibland känns det som alla i hästvärlden försöker krångla till det så mycket som möjligt, och att försäljarna igentligen inte har nån aning om vad de snackar om :crazy:

jo , det borde ha samma, har ju kontakt med försbolaget, det är möjligen de som strular till det inte hästvärlden som jag uppfattar det.

Men det är ändå lite luddigt när man inte får klara direktiv tycker jag.

Nu har jag fått förs, villkoren och det står så här.

354 Husvagn - släpvagn

När släpfordon lämnas ska den vara låst med av oss godkänt kulhandskelås eller fastlåst med lås OCH kätting klass 3.
Om föreskrifterna inte följts gäller extra självrisk på 3000 kr vid stöld eller tillgrepp på fordonet. ovanstående gäller inte när
fordonet förvaras i allmänt garage med tjänstgörande garage vakt

låst garage som endast disponeras av dig

verksstad eller servicelokal för reparation eller servise..

Det betyder att det svar jag fick på mailen inte stämmer , hon svarade att affären man köper i ska veta vilket lås som är ok, här i föreskriften att förs,bolaget ska godkänna låset.

Ska nu kolla upp vad det kostar med lås och kedja, vet att klass 3 lås kostar ca 800 kr, kedjan är mkt dyr.

Det där svarar ju fortfarande tyvärr inte på VILKA kulhandskelås som är godkända, dvs ÄR 'plåtlådan' godkänd eller inte? Det jag försökt få svar på liksom.

Och nu måste jag nog ta tag i det på riktigt, min 96:a blev ju hux flux en 03:a :love:

Alexandra_W skrev:
Det där svarar ju fortfarande tyvärr inte på VILKA kulhandskelås som är godkända, dvs ÄR 'plåtlådan' godkänd eller inte? Det jag försökt få svar på liksom.

Och nu måste jag nog ta tag i det på riktigt, min 96:a blev ju hux flux en 03:a :love:

Jag uppfattar det som att plåtlådan med lås på, alltså inte sånt man sätter hänglås på, är godkänt, men visst blir det moment 22, om nu en försäljare säger att det ÄR godkänt av förs, bol och de sen nekar.

SKA man behöva åka runt och fotografera plåtlåsen eller.

Jag mailade igen om det men har inte fått något svar än.......

Såg att du råkade få en 03 på halsen... Grattis.

Men jag funderar på om 1500 är självrisken, med icke godkänt lås 3000, och de godkända kommer överskrida 1500 i inköp så är det väl ingen ide att ens köpa, fast det är klart, ett klass 3 lås ÄR svårare att bryta och man slipper en massa bekymmer om man inte har ett lättstulet släp.

mimus skrev:
Jag uppfattar det som att plåtlådan med lås på, alltså inte sånt man sätter hänglås på, är godkänt, men visst blir det moment 22, om nu en försäljare säger att det ÄR godkänt av förs, bol och de sen nekar.

SKA man behöva åka runt och fotografera plåtlåsen eller.

Jag mailade igen om det men har inte fått något svar än.......

Såg att du råkade få en 03 på halsen... Grattis.

Men jag funderar på om 1500 är självrisken, med icke godkänt lås 3000, och de godkända kommer överskrida 1500 i inköp så är det väl ingen ide att ens köpa, fast det är klart, ett klass 3 lås ÄR svårare att bryta och man slipper en massa bekymmer om man inte har ett lättstulet släp.

Jag har tolkat det som att det är 3000 kr EXTRA i självrisk vid icke låst släp, dvs 1500 + 3000 i ditt ev, = 4500 kr.

Men då bord eplåtlåda med klass 3 lås (externt hänglås) vara godkänt. Arrrgh, jag blir knäpp, kan de skriva så man fattar.

Jag ska ta tag i det där när transporten står på mig sen. Nu är det ju inte jag som försäkrar den ens och jag vet inte ens var den är försäkrad, så..

Apropå släpförsäkringar så läste jag att Folksam skulle komma med en som täcker skador hästen orsakar invändigt på släpet med! :bow: Iaf blir de de första som täcker det!

Man får nog höra med sitt försäkringsbolag vilka bestämmelser de har.
Min syrra har nåt lås man stoppar in där dragkulan ska vara och låser sig på nåt vi, så man ser inte att det är låst förräns man känner efter.

Liknande trådar

Utrustning Har precis bytt transport till ett -12a Ume och började fundera på det här med lås. Det jag funderar över är försäkringen och vad som...
Svar
11
· Visningar
3 452
Senast: Nominous
·
Utrustning Har funderat på att dte kanske skulle vara smart att teckna en försäkring till transporten och alla bolag kräver ju godkända lås. Det...
Svar
12
· Visningar
4 148
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka