Godkända Trakehnerhingstar i Sverige?

Maja_Kandi

Trådstartare
Hej alla ni som är inbitna i halvblodsavel!

Jag äger ett underbart trakehnersto som i år är betäckt med Cortus 920, men nästa år vill jag ha en trakehnare för att få fram ett rent trak.-föl. Nu återstår det bara att hitta alla trakehnerhingstar som är godkända för avel i Sverige! :angel: Någon som har tips på vart man kan hitta dem? Mitt sto är;

e; Antares
u; Karola
ue; Ostwind.

För fullständig stam; http://www.allbreedpedigree.com/kandi3

Tacksam för svar!

Sv: Godkända Trakehnerhingstar i Sverige?

Jag har betäckt med Herzensdieb i år och han är ju trakhener men så finns det ju följande hingstar godkända för avel i landet att tillgå,
Silvermoon, Herzensdieb,Hohenstein, Karolinger, King Arthur, Summertime och kanske Caprimond ? Vi har ju Szkopul som står i sverige,han är väl polsk trakehner tror jag och nästa år vet man ju inte om det kommer några nya men dessa är de jag känner till någon annan kanske vet mer. Jag vet inte så mycket om det där med sperma import men kanske kan man ta hem sperma från någon hingst i Tyskland för där finns det ju mer att välja, kanske någon annan känner till hur det där fungerar.

Bortsett från nämnda hingstar finns ju fler bra utomlands, ex. Kaiserkult. :love: Ej godk. i Sverige, men i trakehnerförb. Sedan ger förstås fullblodshingstar (xx, ox, x) renrasiga trakehnerföl, och sådana har vi ju ett antal.

Ååh! Ger fullblodshingstar renrasiga trakehnerföl? Haha! Det var mer än vad jag visste! Kanske man skulle se sig om efter ett duktig fullblod då... :smirk: Men jag ska absolut kolla upp de där hingstarna som ni nämnde! Jag visste inte ens att det fanns så många! Hohenstein visste jag om, och han är en stark kandidat, men jag skulle vilja ha en som man betalar 16-dagars och levande föl på.. Vi får väl se.. ^^

Hertug är också trakenare. Han är godkänd i asvh.

Bortsett från nämnda hingstar finns ju fler bra utomlands, ex. Kaiserkult. :love: Ej godk. i Sverige, men i trakehnerförb. Sedan ger förstås fullblodshingstar (xx, ox, x) renrasiga trakehnerföl, och sådana har vi ju ett antal.

Men inte kan man väl använda vilken fullblodshingst som helst? Ska den inte vara godkänd för trak. avel?

U

Men inte kan man väl använda vilken fullblodshingst som helst? Ska den inte vara godkänd för trak. avel?

U

Nej, det behöver den inte vara, om jag har förstått saken rätt. Allt föräldrarblod är ok.

Stämmer inte, alla fullblod (engelsk,arab, eller anglo) måste visas upp och godkännas innan de blir godkända för avel i Trakehner Verband. De ska även röntgas.

Stämmer inte, alla fullblod (engelsk,arab, eller anglo) måste visas upp och godkännas innan de blir godkända för avel i Trakehner Verband. De ska även röntgas.

Aha, hingstar då antar jag. Ston är väl okej?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka