Godkänd lampa i stallet?

J

Jozzi

Hejsan,

Undrar om någon här använder denna i sitt stall och fått det godkänt?

1174793.jpg

Har boken bygga stall står det att minsta kapslingklass ska vara IP 54. Men det framgår inte om det är ett krav..

Alla gallerarmatur med stålbygel jag har hittat har bara haft IP 44..
Någon som vet om det finns högre? Isf får ni gärna PM mig.

Skulle vilja ha en sån här lampa i varje box nämligen. Så jag undrar om IP54 är ett minsta kvar :confused:

//Jozzi

Sv: Godkänd lampa i stallet?

5:an betyder att den är dammskyddad, och det dammar ganska mycket t ex vid sopning i stall, så jag hade inte valt att ha lägre då brandrisken är högre då. Har man 4 som första siffra är det skyddat mot föremål som är större än 1 mm, och damm kan vara väldigt små partiklar.

vi hade sånna i vårat stall där vi va innan. funkade kanon. dom satt där i 10 år å var kanon. små å behändiga men lös starkt. visserligen så rengjord evi dom offta men det var bara för säkerhets skull

Jag har något liknande i stallet i boxarna, med inte allt för starkt lyse, de funkar som 'kvällslampor/myslampor' tills jag fodrar sista gången och släcker även dessa. kanon!

Jag hade velat ha sådan i vår lösdrift, men det fanns inga med tillräckligt hög ip klassning. Den måste vara minst 54 enligt förprövningen hos länstyrelsen. Vårat försäkrings bolag kräver lite högre ip 65 (vet inte om det har att göra med att vi strävar efter att bli säker hästgård).

Senast ändrad av en moderator:

De måste dock vara D märkta också, iaf enligt länsförsäkringar.

*kl*

har sånna övanför boxarna i stallet och vår gård har även blivit genomsökt och kontrollerad, godkänd till Säker Gård :smirk:

så; ja

*kl*

har sånna övanför boxarna i stallet och vår gård har även blivit genomsökt och kontrollerad, godkänd till Säker Gård :smirk:

så; ja

Nej det är de inte. Händer det en olycka och det börjar brinna och de upptäcker att man har för dålig IP klassning så finns risken för att man inte får ut försäkringen oavsett om gården blivit bes godkänd.

Den som kollat eran gård kan ju faktiskt ha missat att kolla IP klassningen.

Jag hade försäkringsmannen ute för två veckor sedan och jo jag fick också säker gård, dock bara om jag bytte ut ett av lysrörsarmaturerna som höll för låg klassning

men OM han inte missade den då? vi hat haft dom sen stallet byggdes :o vilket var.. ja, ca 14 år sedan.

Kan ju vara för att det är befintligt men man godkänner inte nya lampor under IP65 idag.

Och det kan ju hända att era faktiskt har en högre IP klass än de som visas i tråden. Mycket kan ju hända under 14år :)

Det är inte bara IP-klassen som är viktig.

Armaturen för inte bli för varma så damm kan antändas. EN D-märk armatur är OK ur det avseendet.

OM man skall montera armaturen mot brännbart material (tex trä) skall den även vara F-märkt.

Sen skall man ha säkerhetständare och inte glimtändare till lysrör. Det är mycket att hålla reda på.

http://www.svbf.se/A1_Omoss/Bilder/flik5.pdf

Tack för länken!

Nu såg jag där att för häst är det IP 54 D som gäller för box :)

Undrar varför de sa IP 65 till mig :confused:

Tack för länken!

Nu såg jag där att för häst är det IP 54 D som gäller för box :)

Undrar varför de sa IP 65 till mig :confused:

Jag har också hört IP65 men vet inte varifrån det kommer. Länsförsäkringar brukar hänvisa till just dessa regler om man frågar dem så det vore märkligt om de hade högre krav än så här.

Jag har ställt frågan till Länsförsäkringar Skåne och deras elbesiktningsman hänvisade just till denna skrift.

Men å andra sidan så skall man sätta in nya så är det ju bättre att sätta in IP65 så är man ju på den säkra sidan :idea:

Men å andra sidan så skall man sätta in nya så är det ju bättre att sätta in IP65 så är man ju på den säkra sidan :idea:

Ja jag tror inte prisskillnaden är speciellt stor så det finns väl ingen anledning att inte köpa IP65. Men har man befintliga armaturer med IP54 bör ju det duga också.

Sen kanske det är svårt att hitta annat än IP65 om de skall vara D- och kanske även F-märkta.

:cry::cry::cry:
Jag köpte nya armaturer i somras, IP67, kostade mig c:a 5000:- elektriker installerade och i fredags var LF ute och besiktigade gården och vet ni vad... mina armaturer måste bytas ut! :crazy: För trots att armaturen är godkänd i "stallar" enligt säljaren så är den inte godkänt i häststall utan bara om man har andra djur. :confused:
Jag blir gaaaalen!

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hejsan alla! Bukefalos forum har varit mycket till hjälp i mina undersökningar, fast kände ändå att jag var tvungen att bli medlem...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 051
Senast: Casacha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar