Godkänd köpare?

L

Lambi

Börjar bli trött på att ringa på privatannonser. Att bli hårt analyserad av säljaren blir för mycket ibland. Har det mesta en säljare önskar vad gäller hästens behov enl. många säljare, ni vet vad jag menar...

För att inte tala om vid provridning! Är ibland en ynnest att bara få sitta på deras häst. Det är ju inte så att jag försöker få mig en "gratisritt" på deras häst, det kostar en del att flänga riket runt och jag tycker att det är mer jobbigt än kul att snabbt försöka få en uppfattning om hästen. Vid själva ridningen, visst vill man ha tips som är viktiga t.ex. "gillar inte om man smackar". Men jag kan inte, hur mycket jag än skulle försöka, rida exakt som den tidigare ägaren!

Vill de verkligen sälja sin häst? Jag skall som köpare vara perfekt, men de vill som säljare inte "betala" en krona för detta trots "hemmet viktigare än priset". Dessutom vill många ha garantier för att jag inte kommer att sälja hästen... hur skall jag kunna lämna det? Ingen kan väl säga vad som händer i framtiden, jag kan ju bli sjuk.

Då jag tidigare sålde min häst, sänkte jag priset från 40 till 25 då jag ville att hästen skulle komma till den köpare jag hittade. Tydligen var jag väldigt korkad, för det är tydligen inte så det går till!

Det är inte det att jag inte har pengarna, men det är klart att man undrar hur mycket det egentligen betyder, tomma ord?

Vänder mig nog till ett företag istället, då är man i alla fall välkommen som köpare, dessutom ofta till ett vettigt pris trots att de faktiskt har moms att redovisa också.

Om jag nu skall försöka med privatannonser igen, är det någon som har ett bra tips?

Sv: Godkänd köpare?

Nu tycker jag faktiskt att det är ett ansvar man har som säljare att sälja rätt häst till rätt köpare. Det finns massor av hästar ute på marknaden och någon av dem är rätt för dig. Om du beskriver för säljaren vad du söker efter och vad du är van att sitta på så är säljaren troligen den som bäst kan avgöra om deras häst passar dig eller ej. Tycker snarare att det låter seriöst att man kollar av vad köparen egentligen är ute efter redan på stadiet då man talar i telefon. Själv har jag avstyrt mång provridningar som jag vet inte skulle ha varit bra för varken hästen, köparen eller säljaren. Det kallas att vara uppriktig!

Med de problem som kan uppkomma om hästen inte skulle passa sin nya ägare så vet också varje säljare att det verkligen lönar sig att noga välja hästens nya ägare. Obehag för alla tre parter blir följden om det inte skulle stämma.

Tips, råd och instruktioner inför provritt ser jag som en bonus när jag ska köpa häst!

Vad gäller priset på hästen (det s k "rätt pris till rätt köpare") så kanske priset inte har blivit sänkt p g a man inte ansett att du varit just - Rätt köpare... ;)

Privatperson eller företag - Att vara nogräknad när man söker ny ägare till sin häst kan aldrig vara fel!?! Att uppskatta detta som hästköpare borde kännas som en trygghet! :confused:

Kan nog inte ge några tips egentligen. Hade aldrig några problem att få komma och provrida eller tyckte att ägarna var för instruerande... Men det är klart, de 2 hästar jag provred visste ägarna lite vad jag kunde redan innan. Den ena hästen stod på en anläggning där jag ridit på ridskola terminen innan så jag kunde ju tala om vilken grupp jag red i då och för vilken instruktör (samma instruktör som ägaren red för om jag minns rätt...). Den andra hästen jag provred hade jag och ägaren varit på samma helgkurser flera gånger så hon hade sett mig rida och dessutom visste hon att jag skulle fortsätta träna för samma instruktör. Det var den hästen jag köpte.

Ett tips kan kanske vara att berätta en hel del om vilket stall hästen ska stå på. Vilken instruktör du rider för kan kanske spela roll också!

Klart att säljaren är intresserad av mig och självklart skall fråga! Det låter som om du är en van säljare, men det är det många som inte är! Det är fler än jag som gör det en el två gånger i livet.

Ett problem är ibland att säljaren är mer intresserade av vad jag har att erbjuda (brukar få positivt gensvar) än att berätta om hästen. Jag är ju också intresserad av att få veta om just deras häst passar mig och även om hästens bakgrund! De vill ofta att man skall komma och titta istället. Har tyvärr två gånger, då jag har åkt långt, råkat ut för att inte förrän på plats fått reda på sådant som gjort att jag dragit mig ur. Säkert ren otur, men det tar lite emot att åka långt igen (så jag har säkert missat många "rätta" hästar).

Vad beträffar priset vill jag åtminstone veta ungefär innan jag ger mig iväg tjugo-trettio-tals mil. Tycker att det är mera "raka rör" att veta vad man pratar om.

När jag ska sälja (eler köpa) en häst brukar samtalet först handla om hästen. Hur den är, stam etc. etc. Om jag säljer berättar jag först och sedan svarar på frågor. Låter det intressant för köparen och prisläget är rätt intervjuar jag köparen om vilka förhållande hästen kommer att få. Sen är det provridnig och så vidare...

Man måste ju ha en dialog. Hästen ska vara rätt för köparen och köparen vara rätt för säljaren (om man kan uttrycka sig så).

Men det beror nog på att du är:
1. Så tydlig med vad du söker.
2. Så totalt ärlig med vad du kan och kan erbjuda.
3. Har ganska så rejäla resurser till att ta hand om en häst.

Jag känner inte alls igen mig från hästletandets tid. De flesta jag stötte på var bra och seriösa, ingen hade något emot att jag provred eller tog det som om jag ville ha en gratistur, alla instruktioner var välkomna och i vissa fall välbehövliga. De ägare som frågade efter mina planer och vad jag hade att erbjuda var de som verkade måna mest om sina hästar.

Jag ringde dock inte på annonser som uttryckligen sa att det "blev rätt pris till rätt köpare". Vill man ha rabatt för att man är "rätt" köpare så får man finna sig i en noggrann granskning och om man som jag inte hade något att dölja så känndes inte frågorna om hästens framtid jobbiga utan det var mest en trevlig konversation med massa informationsutbyte.

Bestämmer jag mig för att köpa häst igen kommer jag vara en extremt jobbig och kräsen köpare, åtminstone om jag inte känner säjaren väl.

Jag har träffat både ock.
Nån gång när jag köpt häst så har de inte alls frågat ngt om mig eller vad jag ska använda hästen till, "först till kvarn" gällde helt enkelt.

Jag hade aldrig vågat skicka iväg ngn av mina hästar på de premisserna :eek:
Jag har tagit reda på hur hästkunniga de är å hur stallet ser ut, rutiner som utegång är hemskt viktigt för mej.

Ofta frågar de ju vad man tänkt sig med hästen å jag har inte ngn gång fått höra att den inte skulle passa men för det mesta är det jag själv som är så himla kräsen att jag nobbar dom istället ;)
Dessutom har jag ju utbildning inom häst(dom verkar föredra det även om det finns så många som missköter sina hästar fast de har utbildning, hästen behöver inte ha det bra bara för att ägaren har papper på "sin kompetens") så jag får hästar lätt å har aldrig blivit "utstuderad" när jag velat köpa häst.

Var mer självsäker å rakt på sak när du ringer, ha en lapp klar med allt du vill ha svar på å börja ställ frågor om hästen.Berätta vad du tänkt ha hästen till å ev vilken syn du har på hästhållning(vissa ägare blir tryggare när de hör att du är väldigt nogrann med att din häst ska må bra)

Själv är jag nog en sån säljare som du inte tycker om, jag vill att allt ska stämma å jag har krav på hästhållning oxå.
Jag har nekat folk att köpa "bara " för att de ansåg att 2 veckors sommarbete/år var tillräckligt ;) samt att jag inte tyckte hästen skulle få nog mkt utevistelse , samt okunniga köpare...Skulle inte sälja till nybörjare! :eek:
Men du är ju inte nybörjare så dags att ställa krav! :devil:

Men du är ju inte nybörjare så dags att ställa krav! :devil:

Nu satte du nog "huvet på spiken". Ska försöka att sålla anonnserna bättre och inte vara så "blödig"... :crazy:

Har väl kvar lite av när jag sålde min "kompis", tror att det finns ngn mer som tänker som jag gjorde då -Bra för henne!-
Har även haft hand om problemhästar vilket gör mig nyfiken på dessa och det är ju då det ibland blir svårt för säljaren att konkret berätta om hästen.

Provrida har jag alltid fått, men inte alltid velat... fastnar nog i annonserna för "fel" sorts hästar. Men det kan ju vara min blivande drömhäst :love:

Skall ju bara ha en och det på livstid (åtminstone hästens). Det är nog så att jag är som dig, kräsen. Men dessvärre också väldigt försiktig... :o vill inte verka "påig".

Har en just nu en säljare jag haft mejlkontakt med 4 ggr fram och tillbaka och hon har fortfarande, trots påbackning, inte svarat på mina frågor om hästens bakgrund och tankar om framtid, skriver andra saker som jag ej har frågat om istället. Men det är väl inte "min" häst då... Men varför fortsätter hon mejla om jag inte är intressant som köpare? :confused:

Ett tips är att det är lättare med telefon än mail, då kan man liksom inte bortse från frågorna.

Man får massor av mail om man har en häst till salu och skickar kanske standardsvar.

Jag upplever en köpare som mer intresserad om man ids ringa också. Mail är bra för att skicka över stam och bilder etc men annars måste man ju ha en dialog åt båda håll.

Sedan måste du ha med i beaktande att det finns många okunniga säljare också. Som inte KAN svara på dina frågor eller beskriva sin häst objektivt.

Det behöver ju inte vara fel på hästen för det, men sannolikheten är större för att den inte är så bra som säljaren säger än tvärtom ;)

Precis, de kan inte komma undan om man ringer :devil:
Jag brukar maila när jag ser en häst jag hade kunnat tänka mig, bara om saker som stam å annat väsentligt, sedan ringer jag om jag känner att det är intressant.
Eftersom jag letar på så många ställen när jag letar häst så vill jag heller inte börja med att ringa då de kanske tror att man är "super intresserad", jag vill gärna ha lite grundfakta innan jag hör av mig närmare.

Nu har jag mer eller mindre noll erfarenhet av detta då jag endast köpt häst två gånger, men aldrig sålt någon...

Som säljare skulle jag vara mycket intresserad av att veta vart hästen kommer att hamna, hur den skulle bo, vilken form av kunskap den skulle omges av. Finns det en tränare i närheten? Någon erfaren att ta hjälp av? Vilka ambitioner har man, vill man tävla, kursa eller mest hobby rida? Har man god kontakt med hovslagare och vetrinär? Hur pass erfaren man är själv tycker jag blir uppvägs rejält om man har hjälp och stöd från sin omgivning.

När jag köpte häst var det dels en häst jag jobbat med på turridning i tre år som jag alltså kände och säljaren kände mig. Den andra ville säljaren bara bli av med så fort som möjligt... :crazy:

Jag tycker inte du ska "ge upp" privat annonserna - kanske kan du sätta ut en "Köpes" annons själv? Ha lite tålamod och försök se det possitivt att folk trots allt är måna om sina hästar.

Det är lätt att vara tydlig när man vet ordentligt vad man vill ha. Jag har haft fördelen att rida många olika hästar som medryttare och på kurser och visste därför ganska bra vad jag skulle fråga om/undvika/leta efter.

Men jag är fortfarande förvånad över att jag lyckades köpa en häst som var så otroligt rätt för mig! (det var ju trots allt mitt första hästköp någonsin)

Men du kan inte vara säker på att det är lika enkelt bara för att du anlitar en firma, själv blev jag granskad ända ut i sömmarna och fick dessutom rida lektion samt en uteritt innan.

Först bestämde sig säljaren att jag var ok, sen fick jag bestämma mig om jag ville ha hästen. Då hade jag även en del referenser bakom ryggen, så fullt enkelt var det inte även om hästen kom från en känd/firma.

Lambi skrev:
Då jag tidigare sålde min häst, sänkte jag priset från 40 till 25 då jag ville att hästen skulle komma till den köpare jag hittade. Tydligen var jag väldigt korkad, för det är tydligen inte så det går till!

Men ponera att du inte är "rätt köpare" i deras ögon då?

Boj skrev:
Först bestämde sig säljaren att jag var ok, sen fick jag bestämma mig om jag ville ha hästen.

Det tycker jag låter seriöst!

Bra, friska och välridna hästar är oerhört lätta att sälja, där kan säljaren verkligen välja och vraka bland spekulanter. Helt rätt att man också gör så!

Men oavsett hur trevlig hästen är, eller hur kunnig köparen är, så måste personkemin stämma. Hästens förhållningssätt till människan (om den är modig eller osäker, framfusig eller försiktig, mjuk eller tuff) måste matchas med ryttarens personlighet och förhållningssätt till hästen. Det finns en hel del medvetna köpare (de blir alltfler) men de allra flesta skulle faktiskt behöva vägledning avseende vilken typ av häst de väljer att köpa. En ärlig säljare som känner sin häst väl och framförallt vill den väl torde kunna ge god vägledning vad gäller detta.

Jag blir faktiskt glad när jag hör att alltfler säljare tar ansvar för var deras häst hamnar och är mån om att det ska gå bra för ekipaget i framtiden. En häst kan (tyvärr) inte välja sin ägare så det är faktiskt vår j-vla (ursäka ordvalet :crazy: ) skyldighet som säljare att göra allt i vår makt för att det ska bli så bra som möjligt.

Vad gäller säljarens önskemål om att du inte ska sälja hästen vidare så kan du lätt skriva in i ditt köpeavtal att de har förköpsrätt vid ev försäljning. Det är ju bra för er båda!

Har nu suttit i över en timme med en säljare i telefon, allt verkar ok, personkemin, målet med hästen/ridningen osv. :)

Frågade, efter många andra frågor... om vilken galopp hästen (7 år) själv valde när de är ute i skogen. Det visste säljaren inte (det är hon som rider hästen). Jag tryckte på med att "det känner/ser du" och fick fortfarande svaret "vet inte". :confused:

Att tölten dessutom är outvecklad (finns knappt) gjorde mig ju inte mer positiv. :crazy:

Även om hon mer än godkände mig som köpare och hästen har bra stam, väljer jag nog att avstå. Hästen kostar 47' och är 7 år.

''Telfon-tipset", fungerar kanske en annan gång... :confused:

Lambi skrev:
Frågade, efter många andra frågor... om vilken galopp hästen (7 år) själv valde när de är ute i skogen. Det visste säljaren inte (det är hon som rider hästen). Jag tryckte på med att "det känner/ser du" och fick fortfarande svaret "vet inte". :confused:

Jag letar också häst, och har aldrig reflekterat över att fråga vilken galopp hästen väljer i skogen... Förhoppningsvis ska h*n ju välja den galopp jag fattar... väl... :angel:
Jag förstår nog inte frågan heller. För om du inte fattar galopp (höger eller vänster) vill du väl inte att hästen ska galoppera? Och fattar du galopp, vill du ju att hästen ska välja den galoppen (höger/vänster) du ber den om? Annars blir det ju fel.
Så när väljer hästen själv :confused: ? Hmmm...

Ironin i det hela var väl att säljaren helt enkelt inte visste i vilken galopp hästen gick. Kan väl då tycka att det hör till ridningens grunder. Det säger ju en del om säljarens kunskaper :confused:

Håller med, konstigt att inte känna sin häst så bra så man vet vad den har för svagare å starkare sidor.
Kan väl vara intressant att veta vad hästen föredrar tycker jag.
Mitt sto föredrar vänster galopp men har bättre höger galopp :crazy: :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 386
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 271
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka